مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
عفونت نوزادی

مشکلات یک ماه زندگی _ عفونت نوزادی (بخش اول)

عفونت نوزادی

ما نوزادان مانند انسان‌های و سایر موجودات زنده، از جانب عفونت ها تهدید می‌شویم. البته چون سیستم دفاعی ما نوزادان هنوز کامل نیست، احتمال بیشتری برای عفونت وجود دارد.

به همین خاطر است که در بخش نوزادان مراقبت های ویژه و اصول خاصی اجرا می‌شود و همه لازم است این اصول را برای پیشگیری از انتقال بیماری به نوزادان رعایت کنند.

سیستم دفاعی نوزادان هنوز تازه کار است و برای تکامل نیاز به زمان دارد؛ بنابراین هر گونه عفونت در نوزاد و حتی تا شیرخوار دوماهه را باید جدی تر گرفت.

علائم عفونت نوزادی

علائم عفونت در نوزادان می‌تواند شامل: بد شیر خوردن، شیر نخوردن، بی‌حالی، تب، سردی بدن، تشنج، استفراغ، کاهش رفلکس های نوزادی، بی‌قراری، ادامه یافتن زردی، وزن نگرفتن و … باشد.

بنابراین وجود عفونت تنها با تب مشخص نمی‌شود و مادران باید توجه کنند که هرکدام از علائم فوق می‌تواند دلیل عفونت باشد؛ و امکان دارد دکتر با دیدن این علائم سریعاً تصمیم به بستری کردن نوزاد بگیرد.

عفونت نوزادی

درمان عفونت نوزادی

عفونت نوزاد را باید جدی گرفت و نباید اجازه داد عواقب بدی برای نوزادتان ایجاد کند؛ بنابراین نه تنها نوزاد شما در صورت داشتم علائم و تشخیص اولیه باید سریعاً بستری شود، بلکه باید فوراً مورد بررسی کامل قرار گیرد و بلافاصله حتی قبل از تشخیص قطعی برای او درمان دارویی و آنتی بیوتیک وریدی شروع شود و بعد از دریافت نتیجه آزمایش‌ها ممکن است لازم شود که نوع آنتی بیوتیک را تغییر داد!

بررسی سریع و کامل عفونت را پزشکان اطفال workup sepsis میگویند؛ لازم است با تشخیص احتمالی عفونت هرچه سریع تر این اقدامات انجام شود.

یکی از اقدامات تشخیصی لازم، انجام (LP)یا همان گرفتن مایع نخاع و آمایش آن است. والدین نباید مانع انجام آن شوند زیرا برای اطمینان از عدم وجود عفونت سیستم عصبی، انجام این تست ضروری است.

علی‌رغم اینکه هیچ کس دوست ندارد نوزادی بستری شود ولی لازم است نوزادان با مشاهده کمترین علائم عفونت تحت بررسی قرار گیرند و در صورت لزوم (علی‌رغم عدم تمایل نزدیکان و ایجاد سختی و دردسر برای خانواده) بستری شوند و درمان کامل دریافت کنند.

توصیه های غلط که متأسفانه هنوز هم در برخی مناطق کشور وجود دارد مانند استفاده از داروهای گیاهی، تیغ زدن، ورد خواندن، دود دادن و… وضع را بدتر می‌کند.

تأخیر هم مایه‌ی آفت است. اگر نوزاد عفونی به موقع درمان نشود، عفونت ساده می‌تواند منجر به اختلالات پایدار مانند عقب‌ماندگی ذهنی و حتی مرگ شود.

ادامه دارد…

 

برگرفته از کتاب نوزادان

دکتر سید محمد سعید ناصری

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

 

 

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x