مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

معرفی باغ موزه قصر تهران / زندان قصر تهران

اولین زندانی زندان قصر سرتیپ درگاهی، سازنده زندان بوده که تنها دو روز پس از مراسم افتتاح زندان، برحسب دستور رضا شاه در این زندان محبوس شد. وی بعد از مدتی در منزلش تحت نظر قرار گرفت و بعدها دیگر به هیچ شغلی گمارده نشد.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سربزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی باغ موزه قصر تهران / زندان قصر تهران اختصاص دارد.

معرفی باغ موزه قصر تهران / زندان قصر تهران

عمارت کلاه فرنگی باغ موزه قصر

باغ موزه قصر یکی از جالب ترین موزه های پایتخت است که در گذشته زندان قصر و پیش تر از آن نیز یکی از قصرهای دوران قاجار بوده است. این بنا در زمان پهلوی اول ساخته شده است. در حال حاضر، فقط عمارت کلاه فرنگی و ساختمانی قدیمی از قصر قجری باقی مانده و زمین‌های شمالی کاخ نیز در اختیار نیروهای انتظامی و قضایی است.

معرفی باغ موزه قصر تهران / زندان قصر تهران

معرفی باغ موزه قصر تهران / زندان قصر تهران
معرفی باغ موزه قصر تهران / زندان قصر تهران

 

باغ موزه زندان قصر تهران امروزه در محوطه‌ای بزرگ واقع شده و به دلیل داشتن درختان بلند و باغچه‌های سرسبز محل مناسبی برای استراحت افراد است.

این زندان بعد از انقلاب نیز محل نگهداری زندانیان غیر سیاسی بود، اما در سال ۱۳۸۲ به علت بافت فرسوده و نیز قرار گرفتن آن در میانه شهر، توسط شهرداری تهران به باغ موزه تغییر کاربری داد.

گردشگری تهران

جاذبه های گردشگری تهران

پس از ورود به این باغ موزه در ابتدا با غرفه ای شیشه ای مواجه می شوید که در آن خودرو های قدیمی نگه داری می شوند.

پس از وارد شدن به محوطه‌ی باغ موزه زندان قصر، بنای بزرگ موزه مارکوف را می‌بینید که توسط  نیکولا مارکوف، معمار روسی طراحی و ساخته شد.

معرفی باغ موزه قصر تهران / زندان قصر تهران

پس از آن که مجلس به توپ بسته شد و زندان بلدیه از بین رفت، رضاخان، مارکوف را مامور ساخت زندانی جدید کرد و او زندان قصر را ساخت.

گردشگری تهران
معرفی باغ موزه قصر تهران / زندان قصر تهران

 

این زندان شامل ۱۹۲ اتاق بود که ۹۶ اتاق ۵ نفری و ۹۶ اتاق ۱ نفری داشت. همچنین در زندان مارکوف برجک دیده بانی، دیوار زندان، زورخانه زندان وجود داشته است.

معرفی باغ موزه قصر تهران / زندان قصر تهران

در بند تاریخِ این بخش، وقایع مهم دوره قاجار تا پهلوی به نمایش در آمده است. از جمله آن ها می توان وقایع به توپ بستن مجلس، دستگاه های قدیمی ضبط صدا و تلگراف و … را نام برد.

همچنین با کلیک بر روی عکس زیر می توانید از موزه شکست عشقی تا موزه شکنجه / عجیب‌ ترین موزه‌ های جهان را مطالعه کنید.

از موزه شکست عشقی

برخی از سلول ها به همان شکل گذشته بازسازی شده اند. همچنین پخش صدای آواز سوزناک یکی از زندانی‌ها که سال‌ها قبل توسط یکی از زندان‌بان‌ها ضبط شده، به هنگام عبور از جلوی یکی از سلول‌هایی که شبیه‌سازی شده است، پخش می‌شود و فضای گرفته زندان در آن دوران را بازسازی می‌کند.

معرفی باغ موزه قصر تهران / زندان قصر تهران

معرفی باغ موزه قصر تهران / زندان قصر تهران
معرفی باغ موزه قصر تهران / زندان قصر تهران

 

بند اسناد نیز شامل بندهای مختلف دارای اسناد تاریخی همچون روزنامه ها، دست نوشته ها، کتاب ها و … است. در یکی از بندهای این قسمت نیز گوشی هایی از سقف آویزان است که صدای فرمان مظفر الدین شاه را می توانید از طریق آن ها گوش کنید.

ابزاری به جامانده از زندانیان، روزنامه‌های قدیمی، مجلات قدیمی نشریه اطلاعات، وسیله‌های ضبط صدای قدیمی، ماکت اولین هواپیمای وارد شده به ایران، کلکسیونی از پرچم ایران در گذر زمان و غیره از جمله اشیایی است که به وضوح در باغ موزه قصر (زندان قصر) دیده می‌شوند و شما را همچون ماشین زمان به روزگاران دور می‌برند.

تعدادی از بندها در دوران پهلوی دوم تغییر یافتند و مجهز به تخت شدند ولی در سال‌های اخیر، بازسازی‌هایی اساسی در کاخ موزه زندان قصر رخ داد که امروزه قابل مشاهده است.

در بازدید از این مکان تاریخی، راهنمای موزه شما را به قسمت‌های مختلف می‌برد و از داستان‌های نهفته در دل زندان برایتان می‌گوید.

زیرهشتی و قنات از جمله بخش‌هایی از کاخ موزه زندان قصر محسوب می‌شوند که زندانیان در ابتدای ورود خود، توسط نگهبان‌ها به آن جا می‌رفتند و پس از کتک خوردن و نوشیدن آب قنات به بند مربوطه وارد می‌شدند. به همین دلیل به مرور زمان اصطلاح آب خنک خوردن در زبان فارسی رواج پیدا کرد و تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حیاط هواخوری نیز از دیگر قسمت‌های زندان شناخته می‌شود که زندانیان را برای تجدید قوا به آن جا می‌بردند تا نفسی تازه کنند.

نکته جالب اینکه اولین زندانی زندان قصر سرتیپ درگاهی، سازنده زندان بوده که تنها دو روز پس از مراسم افتتاح زندان، برحسب دستور رضا شاه در این زندان محبوس شد. وی بعد از مدتی در منزلش تحت نظر قرار گرفت و بعدها دیگر به هیچ شغلی گمارده نشد.

راهروهای پیچ در پیچ موزه قصر باعث شده تا فرار را برای زندانی سخت کند و نتواند راه را به آسانی پیدا کند. در دو طرف راهروها سلول‌های انفرادی نیز به چشم می‌خورد.

جاذبه های گردشگری تهران

در این بندها افرادی مانند فرخی یزدی (شاعر یزدی)، لورنس عربستان (دیپلمات بریتانیایی)، اصغر قاتل (اولین قاتل زنجیره‌ای ایران)، سرهنگ درگاهی (از نزدیکان رضاشاه) و غیره مدتی از محکومیت خود را گذراندند و سرگذشت متفاوتی را تجربه کردند.

جاهای گردشگری تهران / گردشگری تهران

عمارت کلاه فرنگی باغ موزه قصر

یکی از بخش‌های مهم زندان بخش زندانیان سیاسی است که جدا از ساختمان اصلی ساخته شده و با راهروهای تاریک و سلول‌های بسیار کوچک، افراد زیادی را در خود جای می‌داد. هم اکنون نیز تابلوهایی از تصاویر زندانیان در آن جا به چشم می‌خورد.

عمارت کلاه فرنگی باغ موزه قصر

در بازدید از موزه و زندان قصر، به بخش ملاقات می‌روید که در واقع ۲ پنجره‌ بزرگ آهنی رو به روی هم‌ قرار گرفته‌اند و فرد زندانی با نزدیکانش از فاصله‌ی چند متری صحبت می‌کرد. در این بخش صداهایی را می شنوید که این نجواها صدای ضبط شده زندانیان در پشت باجه‌ها به هنگام ملاقات با خانواده‌هایشان است. پخش مکرر این نجواها باعث می‌شود تا روح این اتاق و لحظه شیرین ملاقات زندانیان با خانواده‌هایشان را به‌خوبی لمس کنید.

بخش دیگر این زندان راهروی شب آخر نام دارد که مخصوص زندانی های محکوم به مرگ بوده و قبل از اجرای حکم به آن جا منتقل می شدند.

آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله خامنه‌ای و تعداد بسیار زیادی از چهره‌های برجسته مذهبی، سیاسی، هنری و… در این مکان زندانی بودند.

در کنار این مجموعه کافه ای زیبا به نام کافه لقانطه وجود دارد.

ساعت بازدید: از شنبه تا جمعه، ۱۲:۰۰ تا ۲۰:۰۰

آدرس باغ موزه قصر

آدرس: باغ موزه قصر در خیابان پلیس جنب مقر فرماندهی پلیس تهران بزرگ قرار دارد.

مسیرهای دسترسی

اتومبیل شخصی:

اتوبان شهید صیاد شیرازی، خروجی پلیس شریعتی، میدان پلیس، باغ موزه قصر

انتهای خیابان شهید مطهری، بعد از تقاطع دکتر شریعتی، میدان پلیس، باغ موزه قصر

مترو:

ایستگاه مترو شهید مفتح، انتهای خیابان مطهری بعد از تقاطع دکتر شریعتی، باغ موزه قصر

اتوبوس:

پایانه امام خمینی (ره)، اتوبوس‌های میدان معلم، ایستگاه رو‌به‌روی باغ موزه قصر

پایانه میدان رسالت، اتوبوس‌های پیچ شمیران، ایستگاه میدان پلیس، باغ موزه قصر

پایانه میدان امام حسین (ع)، اتوبوس‌های شهید بهشتی، ایستگاه تقاطع پلیس شریعتی، خیابان پلیس، باغ موزه قصر

پایانه شهید بهشتی، اتوبوس‌های میدان امام حسین (ع)، ایستگاه انتهای خیابان مطهری تقاطع شریعتی، باغ موزه قصر

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x