فیلم آبادان یازده ۶۰
«آبادان یازده ۶۰» فیلمی به کارگردانی مهرداد خوشبخت است که امسال و در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد و به موضوعی مغفول مانده پرداخته است.
«آبادان یازده ۶۰» به حمله عراق به خاک کشورمان و مناطق جنوبی کشور می پردازد و نقش رادیو ملی نفت را به عنوان یک رسانه مهم نشان می دهد. در واقع این فیلم علاوه بر پرداختن به اهمیت رسانه در زمینه سازی اتفاقات بزرگ در زیر متن خود نوعی دیگر از دفاع و مقاومت و همدلی در این برهه از زمان را نشان می دهد.
مهرداد خوشبخت هرچند که با کمک سازمان سینمایی اوج به سراغ موضوعی جذاب و پرداخته نشده رفته است اما نتوانسته تمام و کمال از پس این موضوع برآید.
بازیِ بازیگران «آبادان یازده ۶۰» برخلاف آنچه که خوشبخت در نشست این فیلم مطرح کرد، یک دست نیست و در سکانس های زیادی این چندگانگی به چشم می آید. همچنین این فیلم برای اکران عمومی خود نیاز به یک تدوین مجدد دارد و نکته دیگر اینکه شاید خیلی مخاطب را هم اذیت کند شعارزدگی بیش از اندازه در دیالوگ هاست.
اما آن چیزی که درباره «آبادان یازده ۶۰» نمی توان نادیده گرفت این است که آنقدر سانسور بر سر ما ریخته اند که با حضور اندکِ قطعه هایی از استاد محمدرضا شجریان و ویگن به ذوق می آییم البته که قطعا حضور و وجودشان غنیمتی بزرگ است.
در پایان، خوشبخت به نکته مهمی در نشست مطبوعاتی این فیلم اشاره کرد و آن این بود که دیگر زمان توپ و تفنگ گذشته است و قرار نیست در تمام فیلم ها برای نشان دادن جنگ از تانک و توپ استفاده کرد، می توان از زاویه دیگری هم به اتفاق نگاه کرد و به آن پرداخت اما قطعا با قوت و قدرت بیشتری از «آبادان یازده ۶۰»؛ فیلمی که از پس موضوع جذاب خود برنیامده است.
مجله اینترنتی تحلیلک