مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
آموزش و نحوه استفاده از اندیکاتور بولینگر باند

آموزش و نحوه استفاده از اندیکاتور بولینگر باند (Bollinger Bands) در تحلیل

آموزش و نحوه استفاده از اندیکاتور بولینگر باند (Bollinger Bands) در تحلیل... این اندیکاتور توسط جان بولینگر (john bollinger) ابداع شد و از ترکیب یک میانگین متحرک و دو باند بالایی و پایینی تشکیل شده است. باندهای بولینگر به صورت کانالی محدوده نوسانات قیمت را مشخص می‌نماید.

اندیکاتور بولینگر باند

 این اندیکاتور توسط جان بولینگر (john bollinger) ابداع شد و از ترکیب یک میانگین متحرک و دو باند بالایی و پایینی تشکیل شده است.

باندهای بولینگر به صورت کانالی محدوده نوسانات قیمت را مشخص می‌نماید.

این کانال از دو باند بالایی و پایینی برای تخمین فاصله و دامنه نوسانات قیمت استفاده می کند.

علاوه بر باندهای مذکور، خط میانگین متحرک که در بیشتر موارد به‌ صورت پیش‌فرض با دوره زمانی بیست فرض می‌گردد نیز به عنوان خط میانه‌ای، فاصله بین باند بالایی و پایینی را به دو قسمت یا ناحیه صعودی و نزولی تقسیم می‌نماید.

لازم به ذکر است ضریب مورد استفاده برای تعیین فاصله بین دو باند بالایی و پایینی از یکدیگر که به صورت پیش‌فرض عدد دو در نظر گرفته می‌شود را نیز ضریب انحراف باندها می‌نامیم

 

نحوه استفاده از اندیکاتور باندهای بولینگر

از بولینگر باند می‌توان به شیوه‌های گوناگون در معاملات خود بهره گرفت که برخی از مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر طبقه‌بندی کرد

 

شناسایی حالات اشباع بازار از معاملات خرید یا فروش

باند بالایی بولینگر علاوه بر ایفای نقش حد بالای محدوده نوسانات قیمت می‌تواند به‌عنوان سطحی برای تشخیص شرایط اشباع از خرید نیز عمل نماید.

در این حالت چنانچه قیمت به باند بالایی بولینگر و یا بالاتر از آن افزایش یابد امکان بازگشت روند و تبدیل آن به روند نزولی به علت وجود وقوع شرایط اشباع از خرید افزایش می‌یابد.

در مقابل چنانچه قیمت به باند پایینی بولینگ و یا پایین‌تر از آن کاهش یابد امکان بازگشت روند تبدیل آن به روند صعودی به علت وقوع اشباع از فروش افزایش می‌یابد.

آموزش و نحوه استفاده از اندیکاتور بولینگر باند

پیش‌بینی نقاط جهش قیمت

هنگامی که بازار به هدف جمع‌آوری پتانسیل جنبشی لازم برای آغاز حرکتی جدید در محدوده باریکی نوسان می کند یعنی بازار کم نوسان و خنثی است باندهای بولینگر با نزدیک شدن به یکدیگر و ایجاد کانالی بسیار باریک حکایت از احتمال ایجاد جهش قیمتی شدید می‌دهند.

این حالت توسط معامله‌گران علاقه‌مند به استفاده از استراتژی‌های معاملاتی break out مورد توجه و استفاده قرار می گیرد.

معامله‌گر بایستی به تغییرات وضعیت و زاویه باندهای بالایی و پایینی از خط افقی به دقت توجه نماید.

هر گونه افزایش ناگهانی در هر کدام از باندهای بالایی و یا پایینی (صعودی در صورت افزایش زاویه باند بالایی و نزولی در صورت کاهش زاویه باند پایینی) نشان‌دهنده احتمال آغاز روند قیمتی جدیدی هم جهت با جهت حرکت باند است.

در نظر داشته باشید که در بعضی از مواقع یک تغییر قیمت جزئی می‌تواند شکست گمراه‌کننده‌ای ایجاد کند.

همچنین در بعضی مواقع بازار قبل از شروع حرکت اصلی چند بار شکست در جهت‌های صعود یا نزول را تست می‌کند یا اصطلاحاً تمام تلاش خود را می‌کند تا راه اصلی خود را پیدا نماید که این حرکت‌ها برای معامله‌گر گیج کننده است.

شکست باند می تواند هم‌زمان و همراه و شکست سطوح مهم‌تر دیگری همچون حمایت و مقاومت باشد که در این حالت از اعتبار بیشتری برخوردار است.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x