مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
بنفشه آفریقایی

آموزش پرورش بنفشه آفریقایی _ آبیاری

آبیاری از بالا (به هر میزان و حجم و بسته به مدت و دفعات تکرار حتی برای یک مرتبه) باعث راندن پیت ماس به سمت ته گلدان و به مرور کاهش تخلخل بستر و افزایش تراکم آن خصوصا در بخش پایینی و در نتیجه کاهش تنفس ریشه و فراهم شدن شرایط پوسیدگی ریشه خواهد شد.

آبیاری بنفشه آفریقایی

نشانه های زمان آبیاری گیاه بنفشه آفریقایی به صورت زیر است:

روش اول

به سطح خاک نگاه کنید اگر رنگ سطح خاک تیره است یعنی خاک مرطوب است و اگر روشن باشد یعنی خاک خشک شده است و نیاز به آبیاری دارد.

روش دوم

وقتی دمبرگ ها شل شده و تمایل دارند که به بیرون لبه گلدان بیفتند یعنی خاک خشک شده است و نیاز به آبیاری دارد. البته پس از آبیاری سفتی طبیعی خود را به دست آورده و ازحالت افتادگی بیرون می آیند.

(به خاطر داشته باشید که نباید فواصل بین دو آبیاری آنقدر طولانی شود که دمبرگ ها شل شوند و به هیچ وجه به بوته ها تنش تشنگی ندهید.)

روش سوم

با لمس خاک توسط انگشتتان حس می کنید که خاک نم دارد یا خیر. در صورتی که نوک انگشتان تان مرطوب شد احتیاج به آبیاری ندارد و اگر خشک بود آبیاری کنید.

روش چهارم

استفاده از خلال دندان

روش پنجم

سبک شدن گلدان

راه های آبیاری بنفشه آفریقایی

آبیاری از بالا (به هر میزان و حجم و بسته به مدت و دفعات تکرار حتی برای یک مرتبه) باعث راندن پیت ماس به سمت ته گلدان و به مرور کاهش تخلخل بستر و افزایش تراکم آن خصوصا در بخش پایینی و در نتیجه کاهش تنفس ریشه و فراهم شدن شرایط پوسیدگی ریشه خواهد شد.

آبیاری از طریق زیر گلدانی

برای این نوع آبیاری زیر گلدان بنفشه یک زیر گلدانی قرار می گیرد و داخل آن آب پر می شود به گونه ای که ارتفاع آب نهایتا تا یک سوم گلدان بالا بیاید.

به مدت یک ساعت گیاه در این وضعیت باقی می ماند ‌و آب مورد نیاز خود را بالا می کشد و اگر در این مدت زیر گلدانی خالی شد مجددا داخل آن کمی آب بریزید و بعد از یک ساعت آب اضافی را خالی کنید. آب مورد استفاده باید هم دمای محیط بوده و یک روز در محیط بماند تا کلر نداشته باشد.

بنفشه آفریقایی
در این روش دقت‌کنید که هرگز از زیر گلدانی مشترک‌ استفاده نکنید و هر گلدان زیر گلدان مخصوص خود را داشته باشد زیرا ظرف مشترک سبب انتقال آلودگی در مراحل اولیه می شود. شما متوجه آلودگی در مراحل اولیه  نمی شوید.

آبیاری از طریق زیرگلدانی اصولی ترین راه برای آبیاری بنفشه اس اما در مجموعه های بزرگ این روش بسیار وقت گیر است به همین دلیل وقتی تعداد گلدان ها زیاد می شود از روش آبیاری فیتیله ای بهره می بریم.

 

آبیاری فیتیله ای

IMG 20181013 183426 644

در آبیاری فیتیله ای ما با کمک یک فیتیله که یک طرف  آن داخل گلدان و سوی دیگر داخل مخزن آب است، آبیاری را انجام می دهیم. جنس فیتیله بسیار مهم است زیرا باید مقدار آبی که از طریق آن به گیاه می رسد مناسب باشد. بهترین جنس فیتیله، نخ ماکارونی است که در شکل زیر می بینید.

IMG 20181013 190407 039
برای فیتیله ای کردن گلدان ها ابتدا فیتیله را از سوراخ ته گلدان رد کرده و مماس با سر گلدان اندازه می زنیم و از ته گلدان نیز به اندازه ای که به خوبی داخل مخزن قرار گیرد اندازه می زنیم و نخ را قیچی می کنیم.

یک گره از داخل گلدان و در محل ته گلدان روی نخ ایجاد می کنیم و بعد یک سوم گلدان را پرلیت ریخته و نخ را روی پرلیت رها می کنیم. سپس بوته را داخل گلدان قرار داده و فضای خالی را با بستر مناسب پر می کنیم.

دقت کنید که در گلدان فیتیله ای از بستر کلاسیک که مقدار پرلیت آن بیشتر است استفاده کنید تا تخلخل خاک بیشتر باشد. زیرا خاک همیشه مرطوب است و تخلخل بالا مانع پوسیدگی ریشه می شود.

در ادامه یک‌ مخزن درب دار مانند پیاله های یکبار مصرف را برداشته و درب آن را به اندازه ورود فیتیله سوراخ کنید. مخزن را از آب پر کرده و فیتیله را داخل آن قرار دهید.

بهتر است آبیاری اول از طریق زیر گلدانی انجام شود.

71TLOr6RRL
مزیت آبیاری فیتیله ای این است که شما می توانید با استفاده از مخزن های بزرگ مدت طولانی تری گیاه را از آب بی نیاز کنید. اما توصیه می شود گاهی اجازه دهید بستر کاملا خشک شود و بعد مجددا آب مخزن را پر کنید. این کار برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه بهتر است.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x