شرح غزل ۷۳ حافظ / روشن از پرتو رویت نظری نیست که نیست
در این مطلب به غزل ۷۳ حافظ با مطلع روشن از پرتو رویت نظری نیست که نیست پرداختیم و ضمن ارائه نسخه صحیح این شعر به شرح و تفسیر و فایل صوتی آن پرداخته ایم.
در این مطلب به غزل ۷۳ حافظ با مطلع روشن از پرتو رویت نظری نیست که نیست پرداختیم و ضمن ارائه نسخه صحیح این شعر به شرح و تفسیر و فایل صوتی آن پرداخته ایم.
در این مطلب به غزل ۷۲ حافظ با مطلع راهیست راه عشق که هیچش کناره نیست پرداختیم و ضمن ارائه نسخه صحیح این شعر به شرح و تفسیر و فایل صوتی آن پرداخته ایم.
در این مطلب به غزل ۷۱ حافظ با مطلع زاهد ظاهرپرست از حال ما آگاه نیست پرداختیم و ضمن ارائه نسخه صحیح این شعر به شرح و تفسیر و فایل صوتی آن پرداخته ایم.
بوستان سعدی نعت پیامبر… چه کم گردد ای صدر فرخنده پی/ ز قدر رفیعت به درگاه حی / که باشند مشتی گدایان خیل / به مهمان دارالسلامت طفیل
عطار نیشابوری در کتاب مصیبت نامه خود شعری درباره پیامبر دارد با عنوان فی معراج النبی صلی الله علیه و اله و سلم دارد.
اکبر رادی پدر نمایشنامه نویسی نوین ایران است که آثار و نوشته های او تا به امروز نیز حضور پررنگی در جامعه تئاتری ایران داشته است و نمایشنامه هایش بارها تجدید چاپ شده اند. اکبر رادی یک نویسنده مستقل و صاحب سبک است و متونش همواره امضای خاص او را به همراه دارند. با گذشت این همه سال در دانشکدهها و محافل ادبی و هنری هنوز نام و آثارش بر سر زبان ها است. چه بهتر است که با زندگی این نمایشنامه نویس بزرگ از زبان خودش آشنا شویم.
تأملی بر مثنوی معنوی مولانا؛ موسی و شبان ( قسمت دوم ) … وحی آمد سوی موسی از خدا / بندهٔ ما را ز ما کردی جداتو برای وصل کردن آمدی / یا برای فصل کردن آمدی؟
مولانا و غزلیات شمس …معشوقه به سامان شد، تا باد چنین بادا/ کفرش همه ایمان شد، تا باد چنین بادا/ ملکی که پریشان شد، از شومی شیطان شد
تأملی بر مثنوی معنوی مولانا؛ موسی و شبان ( قسمت اول ) … دید موسی یک شبانی را به راه/کو همیگفت ای گزیننده اله/تو کجایی تا شوم من چاکرت/چارقت دوزم کنم شانه سرت
انکار کردن موسی ( علیه السلام ) بر مناجات شبان
شمس الدین به مولانا چه آموخت و چه فسون ساخت که چندان فریفته گشت و از همه چیز و همه کس صرف نظر کرد و در قمار محبت نیز خود را در باخت بر ما مجهولست ولى کتب مناقب و آثار بر این متفق است که مولانا بعد از این خلوت روش خود را به دل ساخت و به جاى اقامه نماز و مجلس وعظ به سماع نشست و چرخیدن و رقص بنیاد کرد و بجاى قیل و قال مدرسه و جدال اهل بحث گوش به نغمه جانسوز نى و ترانه دلنواز رباب نهاد.