مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
روز واقعه - فیلم روز واقعه

معرفی فیلم روز واقعه

روز واقعه فیلمی سینمایی به کارگردانی شهرام اسدی و تهیه‌ کنندگی مرتضی شایسته است که در سال ۱۳۷۳ از روی فیلمنامه روز واقعه بهرام بیضایی ساخته شده است.

معرفی فیلم روز واقعه

 

امتیاز فیلم

Imdb: 7.2

عوامل

کارگردان: شهرام اسدی

نویسنده: بهرام بیضایی

بازیگران: علیرضا شجاع‌نوری، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، مهدی فتحی، محمدعلی کشاورز، حسین پناهی، ژاله علو و…

جوایز

فیلم روز واقعه جوایز زیادی به دست آورد که از جمله آن ها می توان به سیمرغ بلورین بهترین فیلم، سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن، سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی اشاره کرد. همچنین این فیلم در بخش های دیگری مانند بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره فجر نامزد شد.

معرفی فیلم روز واقعه

روز واقعه فیلمی سینمایی به کارگردانی شهرام اسدی و تهیه‌ کنندگی مرتضی شایسته است که در سال ۱۳۷۳ از روی فیلمنامه روز واقعه بهرام بیضایی ساخته شده است.

داستان فیلم از نهم محرم آغاز می شود: «عبدالله » جوان نصرانی تازه مسلمان به خواستگاری «راحله » دختر یکی از اشراف حجاز می رود. پس از ۳۷ بار جواب منفی شنیدن، سرانجام پاسخ مثبت می گیرد. مراسم عروسی آن دو برپا می شود. در شور و شادی مجلس، خبر درگیری نظامی بین سپاه کوفه و امام حسین علیه السلام پخش می شود. عده ای عقیده دارند امام حسین برای رسیدن به لافت خروج کرده و برای مجلس دنیا به سوی کوفه می رود. نومسلمان دچار شک می شود از سروش غیبی می شنود که «آیا کسی هست مرا یاری کند»؟ به یاد رؤیای پیشین می افتد رؤیایی که در آن، خودش، اسود آهنگر و دو تن دیگر را به یاری خوانده اند. عبدالله شتابان به سراغ اسود آهنگر می رود اما او زودتر بار سفر بسته، به کربلا رفته است.

مسیر حجاز تا کوفه را عبدالله گام به گام با خاطره ها و سخنانی که از امام حسین علیه السلام در یاد مردمان باقی مانده طی می کند تا به مرکز واقعه می رسد. او حقیقت را می یابد و آن گاه، به سوی راحله باز می گردد. همه حجت او بر مسلمانی، حسین است و چهره اسلام و معنای عشق را در حسین می بیند، (از پیکر جدا بر فراز نیزه ها).

تصاویر فیلم روز واقعه

 

 

امیدواریم از تماشای فیلم روز واقعه لذت ببرید و برای دیدن سایر معرفی فیلم ها به بخش فیلم و سینما مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x