مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

زیرگونه‌ های ببر (قسمت دوم) / از ببر سیبری تا ببر سفید

همانطور که در مطلب قبل به آن اشاره کردیم ۹ زیرگونه از ببر وجود دارد که ۳ تای آن‌ها نابود شده‌ است و گذشته‌ی آن‌ها به بنگلادش، سیبری، ایران، افغانستان، هند، چین و آسیای جنوب شرقی باز می‌گردد. همچنین ببرهای مربوط به سه جزیره‌ی اندونزی نیز به شدت در خطر هستند.

همانطور که در مطلب قبل به آن اشاره کردیم ۹ زیرگونه از ببر وجود دارد که ۳ تای آن‌ها نابود شده‌ است و گذشته‌ی آن‌ها به بنگلادش، سیبری، ایران، افغانستان، هند، چین و آسیای جنوب شرقی باز می‌گردد. همچنین ببرهای مربوط به سه جزیره‌ی اندونزی نیز به شدت در خطر هستند. در این مطلب از زیرگونه های ببر با ببر سوماترایی، ببر سیبری (ببر آمور)، ببر جنوب چین (آموی) و ببر سفید آشنا خواهیم شد.

 

زیرگونه‌ های ببر (انواع ببرها)

ببر سوماترایی 

ببر سوماترایی تنها در جزیره‌ی اندونزیایی سوماترا پیدا می‌شود و یک گونه‌ی در معرض انقراض است.

 

زیرگونه‌ های ببر / ببر سوماترایی 

 

ببر سوماترایی کوچکترین ببر زنده‌ی جهان است که وزن نرهای آن ۱۴۰-۱۰۰ کیلوگرم و وزن ماده‌های آن ۱۱۰-۷۵ کیلوگرم است.

 

زیرگونه‌ های ببر / ببر سوماترایی

 

اندام کوچک آن‌ها به دلیل سازگار شدن با جنگل‌های انبوه جزیره‌ی سوماترا، جایی که زندگی می‌کنند، و اندازه کوچک‌تر شکارهای آن‌ها است.

جمعیت ببر سوماترایی

جمعیت این ببر ۵۰۰-۴۰۰ مورد برآورد شده که بیشتر در پارک‌های ملی دیده می‌شوند. بررسی‌های ژنتیکی وجود ژنی منحصر به‌ فرد و ویژه در این ببر را نشان داده‌ که ممکن است منجر به گونه‌ی تازه‌ای از ببر شود، البته اگر منقرض نشوند.

از این رو حفاظت از ببرهای این منطقه اولویت بیشتری پیدا می‌کند. تخریب زیستگاه، مشکل اصلی جمعیت ببرهای منطقه است که گاهی در پارک‌های حفاظت شده هم دیده می‌شود.

در بین سال‌های ۲۰۰۰-۱۹۹۸ مرگ ۶۶ ببر گزارش شده‌است که تقریبا برابر با ٪۲۰ جمعیت آن‌ها است.

 

die tig

 

بیشتر بخوانید: زیرگونه‌ های ببر (قسمت اول) / از ببر بنگال تا ببر جکسونی

زیرگونه‌ های ببر (انواع ببرها)

ببر سیبری یا ببر آمور

ببر سیبری یا ببر آمور ساکن منطقه‌ی پیرامون رود آمور یوسوری از سرزمین پریمورسکی و خاباروفسک در شرق دور سیبری است.

 

ببر سیبری (ببر آمور)
ببر سیبری (ببر آمور)

 

مشخصات ظاهری ببر سیبری یا ببر آمور

ببر سیبری یا ببر آمور در میان بزرگترین جانوران خشکی جای دارد که برای نرها طول سر و بدن میان ۳۳۰-۳۰۰ سانتی‌متر و برای ماده‌ها ۲۸۰-۲۵۰ سانتی‌متر است که به این اندازه طول دم ۱۱۰-۶۰ سانتی‌متر را هم باید افزود. وزن ببر نر بزرگسال آن ۳۶۰-۳۰۰ کیلوگرم و وزن ماده‌ی بزرگسال ۱۹۰-۱۲۰ کیلوگرم است.

 

"<yoastmark

 

پوست بدن ببر سیبری بسیار کلفت است و رنگ نمای بدن آن طلایی کمرنگ است و تعداد کمتری خط دارد. سنگین‌ترین ببر سیبری که تاکنون پیدا شده وزنی برابر با ۳۸۴ کیلوگرم داشته که البته در درستی آن تردید وجود دارد.

 

ببر آمور / انواع ببرها
ببر سیبری (ببر آمور)

 

در سال ۲۰۰۵، ۳۹۳-۳۳۱ ببر بزرگسال و کمتر از بزرگسال در منطقه وجود داشت که جمعیت ببرهایی که تولید مثل می‌کردند ۲۵۰ مورد بود. این جمعیت برای یک دهه ثابت نگه داشته شده بود، اما بررسی‌ها نشان داده که پس از سال ۲۰۰۵ شمار ببر روسی رو به کاهش است.

روابط ژنتیکی این ببر مورد بازبینی قرار گرفت و شباهت‌های بسیاری میان ببر سیبری و ببر مازندران پیدا شد و معلوم شد که ببر سیبری نزدیکترین ببر به ببر مازندران است و جد بسیار نزدیکی دارند.

بیشتر بخوانید: فیزیولوژی و مشخصات ظاهری ببرها (قسمت دوم)

(انواع ببرها)

ببر جنوب چین

به ببر جنوب چین ببر شیامن یا ببر آموی هم می‌گویند.

ببر جنوب چین کمیاب‌ترین نوع ببر است که نسل آن در حیات‌ وحش منقرض شده و فقط در اسارت وجود دارد و نام آن در فهرست ۱۰ جاندار در معرض نابودی قرار دارد.

 

ببر جنوب چین (ببر آموی)
ببر جنوب چین (ببر آموی)

 

مشخصات ظاهری ببر جنوب چین

ببر جنوب چین یکی از گونه‌های کوچک است که طول نر و ماده‌ی آن ۲/۶-۲/۲ متر است. وزن ببرهای نر ۱۷۷-۱۲۷ کیلوگرم و وزن ببرهای ماده ۱۱۸-۱۰۰ کیلوگرم است.

 

ببر جنوب چین (ببر آموی)
ببر جنوب چین (ببر آموی)

 

بین سال‌های ۲۰۰۷-۱۹۸۳ هیچ ببر جنوب چینی دیده نشده‌ است اما در سال ۲۰۰۷ یک کشاورز یکی از این ببرها دید و برای مستندسازی عکس آن را با دوربین دستی گرفت. اما بعدها معلوم شد که این عکس واقعی نیست بلکه از یک تقویم چینی برداشته شده‌ است. به این ترتیب خبر دیده شدن ببر به یک رسوایی بزرگ تبدیل شد.

در سال ۱۹۷۷ دولت چین قانونی مبنی بر ممنوعیت شکار ببر تصویب کرد اما تصویب این قانون خیلی دیر انجام شده بود، چون ظاهرا این ببر در دنیای بیرون منقرض شده‌است!

 

ببر جنوب چین (ببر آموی)
ببر جنوب چین (ببر آموی)

 

در حال حاضر ۵۹ ببر جنوب چین در قفس وجود دارد که خود این ببرها از ۶ ببر به‌ وجود آمده‌اند. از این رو تنوع ژنتیکی مربوط به این گونه‌ی ببر، در آن‌ها دیده نمی‌شود.

 

ببر جنوب چین (ببر آموی)
ببر جنوب چین (ببر آموی)

 

در حال حاضر تلاش‌هایی در جهت فرستادن این ببرها به دنیای بیرون، در حال انجام است.

 

زیرگونه‌ های ببر (انواع ببرها)

ببر سفید

یک کروموزوم جهش‌ یافته‌ی مشهور باعث به‌وجود آمدن ببر سفید می‌شود. گفته می‌شود که ببر سفید در هر نسل فقط یک بار به وجود می‌آید.

 

ببر سفید / زیرگونه‌ های ببر / انواع ببرها

 

امیدواریم از این مطلب که به قسمت پنجم دنیای ببرها و زیرگونه‌ های ببر (قسمت دوم) / از ببر سیبری تا ببر سفید اختصاص داشت، لذت برده باشید و برای مطالعه مطالب بعد با ما همراه باشید.

همچنین شما همراهان عزیز می توانید برای مطالعه مطالب دنیای شیرها و دنیای خرگوش ها به بخش دنیای حیوانات مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x