مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

معرفی برترین استودیوهای انیمیشن سازی؛ استودیو والت دیزنی

استودیو انیمیشن سازی والت دیزنی،(Walt Disney) شرکت رسانه‌های گروهی آمریکایی چندملیتی است، که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای و سرگرمی جهان شناخته می‌شود. دفتر مرکزی شرکت والت دیزنی و استودیوی اصلی آن در شهر بربنک، کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت در ۱۶ اکتبر ۱۹۲۳ توسط والت دیزنی و با مشارکت برادرش روی اولیور دیزنی، در قالب یک استودیو کوچک انیمیشن‌سازی تأسیس شد. استودیو والت دیزنی به سرعت توسعه پیدا کرد و به یکی از بزرگ‌ترین استودیوهای هالیوود تبدیل شد.

معرفی برترین استودیوهای انیمیشن سازی؛ استودیو والت دیزنی

استودیو والت دیزنی (Walt Disney) شرکت رسانه‌های گروهی آمریکایی چندملیتی است که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای و سرگرمی جهان شناخته می‌شود. دفتر مرکزی شرکت والت دیزنی و استودیوی اصلی آن در شهر بربنک، کالیفرنیا قرار دارد.

این شرکت در ۱۶ اکتبر ۱۹۲۳ توسط والت دیزنی و با مشارکت برادرش روی اولیور دیزنی، در قالب یک استودیو کوچک انیمیشن‌سازی تأسیس شد. استودیو والت دیزنی به سرعت توسعه پیدا کرد و به یکی از بزرگ‌ترین استودیوهای هالیوود تبدیل شد.

استودیو والت دیزنی

این شرکت امروزه مالک ۱۴ شهر بازی، صاحب ۷۳ درصد سهام نشنال جئوگرافیک، شمار بسیاری شبکه تلویزیونی از جمله ای‌بی‌سی، شبکه دیزنی، ای‌اس‌پی‌ان و ای‌بی‌سی خانوادگی، شبکه تلویزیونی فاکس دیزنی پلاس همچنین شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه والت دیزنی پیکچرز، استودیو انیمیشن والت دیزنی، پیکسار، مارول اینترتینمنت، مارول استودیو، لوکاس فیلم، هیولو، میرامکس، فاکس قرن بیستم، فاکس ۲۰۰۰ پیکچرز، فاکس سرچ لایت پیکچرز و بلو اسکای استودیو است.

این شرکت یکی از اعضای میانگین صنعتی داو جونز است. در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۷ شرکت والت دیزنی بخش عمده‌ای از فاکس قرن ۲۱ را به ارزش ۵۲٫۴ میلیارد دلار خریداری کرد.

استودیو والت دیزنی در فوریه ۲۰۲۱ شرکت بلو اسکای سازنده انیمیشن عصر یخبندان را تعطیل کرد.

استودیو والت دیزنی
استودیو والت دیزنی

تاریخچه استودیو والت دیزنی

 

۱۹۲۳–۱۹۲۸: دوران تأسیس و فیلم صامت

در اوایل سال ۱۹۲۳، والت دیزنی، انیماتور کانزاس سیتی، میسوری، یک فیلم کوتاه با عنوان سرزمین عجایب آلیس ایجاد کرد که در آن بازیگر کودک ویرجینیا دیویس با شخصیت‌های متحرک تعامل داشت. پس از ورشکستگی شرکت قبلی خود، استودیوی دیزنی به هالیوود نقل مکان کرد تا به برادرش روی اولیور دیزنی بپیوندد.

توزیع کننده فیلم مارگارت جی وینکلر از M.J. Winkler Productions با دیزنی تماس گرفت و قصد داشت مجموعه کمدی‌های آلیس خریداری شده با قیمت ۱۵۰۰ دلار در هر حلقه را با دیزنی به عنوان شریک تولید توزیع کند. والت و روی دیزنی در همان سال استودیوی کارتون برادران دیزنی را تشکیل دادند. پس از آلیس، فیلم‌های انیمیشن بیشتری دنبال شدند. در ژانویه ۱۹۲۶، با تکمیل استودیوی دیزنی در خیابان هایپریون، نام استودیوی برادران دیزنی به استودیوی والت دیزنی تغییر یافت. پس از نابودی کمدی‌های آلیس، دیزنی یک مجموعه کاملاً کارتونی با بازی یک شخصیت ساخت و اسوالد را خرگوش خوش شانس نامید.

این مجموعه توسط وینکلر پیکچرز تولید و توسط Universal Pictures توزیع شد. Universal متعلق به Oswald بود، بنابراین دیزنی فقط چند صد دلار درآمد کسب کرد. دیزنی ۲۷ مارک اسوالد را قبل از گم کردن قرارداد در مارس ۱۹۲۸ تکمیل کرد، وقتی رئیس وینکلر چارلز مینتز چهار نفر از انیماتورهای اصلی دیزنی را استخدام کرد (به استثنای Ub Iwerks) تا استودیوی انیمیشن خود را با نام Snappy Comedies ایجاد کند.

والت دیزنی
استودیو والت دیزنی
استودیو والت دیزنی
استودیو والت دیزنی

۱۹۲۸–۱۹۳۴: میکی موس و سمفونی‌های احمقانه

در سال ۱۹۲۸، برای بهبودی از دست دادن خرگوش خوش شانس، دیزنی به ایده یک شخصیت موش به نام مورتیمر در حالی که در قطار به سمت کالیفرنیا می‌رفت، آمد و چند نقاشی ساده طراحی کرد. این موش بعداً به میکی موس تغییر نام داد (همسر دیزنی، لیلیان، از صدای «موش مورتیمر» بدش آمد) و در چندین فیلم تولید شده توسط دیزنی بازی کرد. Ub Iwerks طرح اولیه دیزنی در مورد میکی موس را تصفیه کرد و اولین فیلم صوتی دیزنی Steamboat Willie، کارتونی با بازی میکی، در تاریخ ۱۸ نوامبر ۱۹۲۸ از طریق شرکت توزیع پت پاور منتشر شد.

این اولین کارتون صدای میکی موس بود که منتشر شد، اما سومین ساخته در پشت Plane Crazy و The Gallopin ‘Gaucho بود. Steamboat Willie یک ضربه فوری بود و موفقیت اولیه آن فقط به جذابیت میکی نسبت داده نشد، اما اولین کارتونی بود که صدای هماهنگ داشت.

دیزنی از سیستم Cinephone Pat Powers استفاده کرد که توسط Powers با استفاده از سیستم Phonofilm لی دو فارست ایجاد شده بود. Steamboat Willie برای اولین بار در تئاتر کلونی B. S. Moss در شهر نیویورک، تئاتر برادوی ارائه شد. سپس هواپیمای دیوانه Plane Crazy و The Gallopin ‘Gaucho با قطعات صوتی هماهنگ مجهز شدند و با موفقیت در سال ۱۹۲۹ منتشر شدند.

استودیو والت دیزنی
استودیو والت دیزنی

دیزنی به تولید کارتون با میکی موس و شخصیت‌های دیگر ادامه داد و سریال Silly Symphony را با امضای Columbia Pictures به عنوان توزیع کننده Symphonies در اوت ۱۹۲۹ آغاز کرد. در سپتامبر ۱۹۲۹، مدیر تئاتر هری وودین اجازه راه اندازی یک باشگاه میکی موس را درخواست کرد، که والت تصویب کرد.

در ماه نوامبر، نوارهای کمیک آزمایشی به King Features ارسال شد، وی درخواست نمونه‌های دیگری را برای نشان دادن به ناشر، ویلیام راندولف هرست کرد.

در ۱۶ دسامبر، مشارکت استودیوی والت دیزنی به عنوان شرکتی با نام Walt Disney Productions, Limited، با یک بخش تجاری – Walt Disney Enterprises و دو شرکت تابعه – شرکت فیلم ضبط فیلم Disney ,Limited، سازماندهی مجدد شد؛ و Liled Realty و شرکت سرمایه‌گذاری، برای دارایی‌های املاک و مستغلات، والت و همسرش ۶۰ درصد (۶۰۰۰ سهم) را در اختیار داشتند و روی ۴۰ درصد از سهام WD Productions را در اختیار داشت. در تاریخ ۳۰ دسامبر، King Features اولین روزنامه خود را به نام New York Mirror امضا کرد تا کمیک استریپ میکی موس را با اجازه والت منتشر کند.

در سال ۱۹۳۲، دیزنی یک قرارداد انحصاری با Technicolor (تا پایان سال ۱۹۳۵) برای تولید کارتون‌های رنگی امضا کرد، این کار با گل ها و درختان آغاز شد (۱۹۳۲). دیزنی کارتون‌هایی را از طریق تصاویر مشهور پاورز (۱۹۳۰–۱۹۲۸)، کلمبیا پیکچرز (۱۹۳۰–۱۹۳۲) و یونایتد آرتیستز (۱۹۳۲–۱۹۳۷) منتشر کرد. محبوبیت سری میکی موس به دیزنی اجازه داد تا برای اولین انیمیشن بلند خود برنامه‌ریزی کند. فیلم داستانی والت قبل از میکی، براساس کتاب دایان دیزنی میلر، این لحظات را در تاریخ استودیو به نمایش می‌گذارد.

۱۹۳۴–۱۹۵۰: سفید برفی و هفت کوتوله، جنگ جهانی دوم و فیلم‌های بسته‌ بندی شده

دیزنی تصمیم گرفت مرزهای انیمیشن را بیش از پیش فراتر برود و تولید اولین فیلم بلند انیمیشن خود را در سال ۱۹۳۴ آغاز کرد. سه سال طول می‌کشد تا به پایان برسد، سفید برفی و هفت کوتوله، در دسامبر ۱۹۳۷ به نمایش درآمد و تا سال ۱۹۳۹ به پردرآمدترین فیلم آن زمان تبدیل شد.

دیزنی با استفاده از سود سفید برفی، ساخت یک مجتمع استودیویی جدید با مساحت ۵۱ هکتار (۲۱۰٬۰۰۰ متر مربع) را در بوربانک، کالیفرنیا تأمین کرد.

استودیوی جدید والت دیزنی، که دفتر مرکزی این شرکت تا به امروز است، تا پایان سال ۱۹۳۹ تکمیل و برای تجارت آزاد بود و سال بعد در ۲ آوریل، تولیدات والت دیزنی عرضه اولیه خود را ارائه داد.

انیمیشن های والت دیزنی - سفیدبرفی و هفت کوتوله
استودیو والت دیزنی

این استودیو به انتشار شورت و ویژگی‌های انیمیشن مانند پینوکیو (۱۹۴۰)، فانتازیا (۱۹۴۰)، دامبو (۱۹۴۱) و بامبی (۱۹۴۲) ادامه داد. پس از آغاز جنگ جهانی دوم، سود گیشه کاهش یافت. وقتی ایالات متحده پس از حمله به پرل هاربر وارد جنگ شد، بسیاری از انیماتورهای دیزنی به نیروهای مسلح اعزام شدند.

دولت‌های ایالات متحده و کانادا این استودیو را مأمور تولید فیلم‌های آموزشی و تبلیغاتی کردند. تا سال ۱۹۴۲، ۹۰ درصد از ۵۵۰ کارمند آن در حال کار بر روی فیلم‌های مربوط به جنگ بودند. هدف فیلم‌ها از جمله ویژگی پیروزی از طریق نیروی هوایی و آموزش کوتاه برای مرگ (هر دو ۱۹۴۳) برای افزایش پشتیبانی مردم از جنگ بود. حتی شخصیت‌های استودیو نیز به این تلاش پیوستند، زیرا دانلد داک در تعدادی از فیلم‌های کوتاه تبلیغاتی خنده دار ظاهر شد، از جمله چهره برنده جایزه اسکار چهره پیشوا (۱۹۴۳).

انیمیشن های والت دیزنی - پینوکیو
استودیو والت دیزنی

با کارمندان محدود و سرمایه عملیاتی اندک در طول جنگ و بعد از آن، فیلم‌های سینمایی دیزنی در بیشتر دهه‌های ۱۹۴۰ «فیلم‌های بسته‌ای» یا مجموعه‌های کوتاه مانند «سه کابالرو» (۱۹۴۴) و «زمان ملودی» (۱۹۴۸) بودند که عملکرد ضعیفی در گیشه داشتند. ترانه جنوب (۱۹۴۶) و So Dear to My Heart (1948) دارای بخش‌های متحرک بودند، در حالی که مجموعه‌های True-Life Adventures، شامل فیلم‌هایی مانند Seal Island (1948) و چمن‌زار محو (۱۹۵۴) نیز محبوب بودند. هشت فیلم از این مجموعه برنده جوایز اسکار شدند.

استودیو والت دیزنی

 

۱۹۵۰–۱۹۶۶: مرگ تلویزیون، دیزنی لند و والت دیزنی

انتشار سیندرلا در سال ۱۹۵۰ ثابت کرد که انیمیشن بلند همچنان می‌تواند در بازار موفق باشد. از دیگر اکران‌های این دوره می‌توان به آلیس در سرزمین عجایب (۱۹۵۱) و پیتر پن (۱۹۵۳) اشاره کرد که هر دو قبل از شروع جنگ در مرحله تولید بودند. از دیگر فیلم‌های زنده و درخشان اکشن دیزنی می‌توان به داستان رابین هود و مردان مری او (۱۹۵۲)، شمشیر و گل سرخ (۱۹۵۳) و ۲۰۰۰۰ لیگ زیر دریا (۱۹۵۴) اشاره کرد. دیزنی قرارداد توزیع خود با RKO را در سال ۱۹۵۳ پایان داد و بازوی توزیع خود را به نام Buena Vista Distribution تشکیل داد.

بیشتر بخوانید: معرفی انیمیشن زوتوپیا (Zootopia)

انیمیشن های والت دیزنی
استودیو والت دیزنی

در دسامبر ۱۹۵۰، تولیدات والت دیزنی و شرکت کوکاکولا برای اولین فعالیت دیزنی در تلویزیون، شبکه تلویزیونی NBC ویژه یک ساعت، با هم همکاری کردند.

در اکتبر ۱۹۵۴، شبکه ABC اولین مجموعه تلویزیونی منظم دیزنی را راه اندازی کرد. در سال ۱۹۵۴، والت دیزنی از سری دیزنی لند خود برای رونمایی از آنچه که به دیزنی لند تبدیل خواهد شد، استفاده کرد، ایده ای که ناشی از میل به جایی بود که والدین و فرزندان بتوانند همزمان از آن لذت ببرند.

در ۱۸ ژوئیه ۱۹۵۵، والت دیزنی، دیزنی لند را برای عموم مردم باز کرد. در ۱۷ ژوئیه ۱۹۵۵، دیزنی لند با پخش مستقیم تلویزیونی به میزبانی رابرت کامینگز، آرت لینکلتر و رونالد ریگان پیش نمایش شد. پس از یک شروع متزلزل، دیزنی لند به رشد و جذب بازدیدکنندگان از سراسر کشور و سراسر جهان ادامه داد.

یک توسعه بزرگ در سال ۱۹۵۹ شامل اضافه شدن اولین سیستم مونوریل آمریکا شد. برای نمایشگاه جهانی نیویورک در سال ۱۹۶۴، دیزنی چهار جاذبه جداگانه برای حامیان مالی مختلف تهیه کرد که هرکدام به شکل دیگری به دیزنی لند راه می‌یافتند. در این مدت، والت دیزنی همچنین به‌طور مخفیانه سایت‌های جدیدی را برای دومین پارک موضوعی دیزنی جستجو می‌کرد.

در نوامبر ۱۹۶۵، «دنیای دیزنی» با برنامه‌ریزی برای پارک‌های موضوعی، هتل‌ها و حتی یک شهر نمونه در هزاران هکتار زمین خریداری شده در خارج از اورلاندو، فلوریدا، اعلام شد.

انیمیشن های والت دیزنی
استودیو والت دیزنی

دیزنی در طول دهه ۱۹۵۰ تمرکز استعدادهای خود را بر روی تلویزیون ادامه داد. بعد از ظهر هفته تلویزیون برنامه تلویزیونی کودکانه The Mickey Mouse Club، با نام “Mouseketeers” جوان، برای اولین بار در سال ۱۹۵۵ با موفقیت بزرگ به نمایش درآمد، همان‌طور که مینی سریال Davy Crockett، با بازی Fess Parker و پخش آن در نمایشنامه گلچین دیزنی لند. دو سال بعد، سریال Zorro به همان محبوبیت مشهور شد و برای دو فصل در ABC اجرا شد.

علی‌رغم چنین موفقیتی، تولیدات والت دیزنی در دهه ۱۹۶۰ سرمایه‌گذاری کمی در فعالیت‌های تلویزیونی انجام داد، به استثنای مجموعه‌های طولانی مدت گلچین که بعداً به عنوان جهان شگفت‌انگیز دیزنی شناخته شد.

استودیوهای فیلم‌سازی دیزنی نیز در این مدت سالانه به‌طور متوسط پنج یا شش اکران مشغول بودند. در حالی که تولید شلوارک در طول دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ به‌طور قابل توجهی کند شد، این استودیو تعدادی از ویژگی‌های محبوب انیمیشن را منتشر کرد، مانند بانو و ولگرد (۱۹۵۵)، زیبای خفته (۱۹۵۹) و صد و یک سگ خالدار (۱۹۶۱)، که معرفی فرایند زیروگرافی جدید برای انتقال نقاشی‌ها به سلول‌های انیمیشن نسخه‌های زنده دیزنی در ژانرهای مختلف از جمله داستان‌های تاریخی (جانی ترمین، ۱۹۵۷)، اقتباس از کتاب‌های کودکان (Pollyanna، ۱۹۶۰) و کمدی‌های مدرن (The Shaggy Dog، ۱۹۵۹) بودند.

موفق‌ترین فیلم دهه ۱۹۶۰ دیزنی اقتباس موسیقی زنده / اکشن متحرک از Mary Poppins بود که یکی از پردرآمدترین فیلم‌های تاریخ بود و پنج جایزه اسکار از جمله جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن برای جولی اندروز و جایزه اسکار بهترین ترانه برای برادران شرمن را به همراه داشت. گروه طراحی و معماری پارک موضوعی چنان در عملیات استودیوی دیزنی یکپارچه بود که استودیو آن را در ۵ فوریه ۱۹۶۵ به همراه نام WED Enterprises خریداری کرد. در ۱۵ دسامبر ۱۹۶۶، والت دیزنی در اثر عوارض مربوط به سرطان ریه درگذشت که پایان دوره‌ای برای شرکت بود.

بیشتر بخوانید: معرفی انیمیشن موانا ( Moana )

انیمیشن های والت دیزنی
انیمیشن های والت دیزنی
انیمیشن های والت دیزنی
انیمیشن های والت دیزنی

۲۰۰۵–۲۰۲۰: رهبری و گسترش شرکت باب ایگر

در اول اکتبر ۲۰۰۵، باب ایگر جانشین آیزنر به عنوان مدیرعامل دیزنی شد. در تاریخ ۴ نوامبر، استودیو انیمیشن والت دیزنی جوجه کوچولو (۲۰۰۵)، اولین فیلم این شرکت با استفاده از انیمیشن سه بعدی را منتشر کرد.

در ۲۳ ژانویه ۲۰۰۶، اعلام شد که دیزنی پیکسار را در معاملات سهام با ارزش ۷٫۴ میلیارد دلار خریداری خواهد کرد. این معامله در تاریخ ۵ مه نهایی شد. استیو جابز، که مدیرعامل پیکسار بود و ۵۰٫۱٪ سهام مالکیت شرکت را در اختیار داشت، به عنوان بزرگترین سهامدار شخصی خود با ۷ درصد سهام به هیئت مدیره دیزنی منتقل شد.

Ed Catmull مسئولیت ریاست استودیوی انیمیشن Pixar را بر عهده گرفت. جان مدیر اجرایی سابق پیکسار، جان لستر، مدیر ارشد خلاقیت استودیوی انیمیشن والت دیزنی، استودیوی دیزنی توون و استودیوی انیمیشن سازی پیکسار و همچنین مسئولیت نقش مشاور اصلی خلاقیت در والت دیزنی تصور شد.

جوجه کوچولو
انیمیشن های والت دیزنی

در فوریه ۲۰۰۶، استودیو دیزنی به عنوان بخشی از مبادله دارایی‌های جزئی، حق اسوالد خرگوش خوش شانس را از NBC Universal (شامل مالکیت معنوی شخصیت و ۲۷ کارتون اسوالد تولید شده توسط والت دیزنی) به دست آورد. در عوض، دیزنی مدیر ورزشی Al Michaels را از قرارداد خود با ABC Sports و ESPN آزاد کرد، بنابراین او می‌تواند برای NFL جدید فوتبال یکشنبه شب NBC به NBC Sports و شریک دیرینه خود John Madden ملحق شود.

در آوریل ۲۰۰۷، به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای راه اندازی مجدد بخش، شرکت هولدینگ Muppets از Disney Consumer Products به بخش Studios Walt Disney منتقل شد و به The Muppets Studio تغییر نام داد. در فوریه ۲۰۰۷، این شرکت به نقض حقوق بشر در مورد شرایط کار در کارخانه‌هایی که کالاهای خود را تولید می‌کنند، متهم شد. در تاریخ ۳۱ اوت ۲۰۰۹، دیزنی در معامله ای که در ۳۱ دسامبر ۲۰۰۹ انجام شد، معامله ای را برای خرید Marvel Entertainment به مبلغ ۴٫۲۴ میلیارد دلار اعلام کرد.

استودیو والت دیزنی

مدیر برجسته Roy E. Disney در ۱۶ دسامبر ۲۰۰۹ بر اثر سرطان معده درگذشت. هنگام مرگ، او تقریباً ۱ درصد از کل دیزنی را در اختیار داشت که بالغ بر ۱۶ میلیون سهام بود. وی آخرین عضو خانواده دیزنی بود که به‌طور فعال در شرکت فعالیت داشت. در اکتبر ۲۰۰۹، ریچ راس، رئیس کانال دیزنی، استخدام شده توسط ایگر، جایگزین دیک کوک به عنوان رئیس شرکت شد و در نوامبر، تغییر ساختار شرکت را برای تمرکز بیشتر روی محصولات دوستانه خانوادگی آغاز کرد.

بعداً در ژانویه ۲۰۱۰، دیزنی پس از کوچک سازی Touchstone تصمیم گرفت Miramax را تعطیل کند، اما یک ماه بعد، آنها در عوض فروش مارک Miramax و کتابخانه فیلم ۷۰۰ عنوان آن را به Filmyard Holdings آغاز کردند. در ماه مارس، ImageMovers Digital، که دیزنی به عنوان استودیوی سرمایه‌گذاری مشترک با رابرت زمکیس در سال ۲۰۰۷ تأسیس کرده بود، تعطیل شد.

در آوریل ۲۰۱۰، خیابان لیریک، برچسب موسیقی کانتری دیزنی در نشویل، تعطیل شد. ماه بعد، هایم صبان امتیاز Power Rangers، از جمله کتابخانه ۷۰۰ قسمت آن را به دست آورد. در سپتامبر ۲۰۱۲، Saban مجدداً حق دیجیمون را به دست آورد که مانند Power Rangers بخشی از کتابخانه Fox Kids بود که دیزنی در سال ۲۰۰۱ خریداری کرد. در ژانویه ۲۰۱۱، استودیوی تعاملی دیزنی کوچک شد.

استودیو والت دیزنی
استودیو والت دیزنی

در آوریل ۲۰۱۱، دیزنی در استراحتگاه دیزنی شانگهای زمین را شکست. این استراحتگاه با هزینه ۴٫۴ میلیارد دلار، در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۶ افتتاح شد. بعداً، در اوت ۲۰۱۱، باب ایگر در یک کنفرانس گفت که پس از موفقیت در خریدهای پیکسار و مارول، او و شرکت والت دیزنی به دنبال «خرید شخصیت‌های جدید یا مشاغل قادر به ایجاد شخصیت‌های بزرگ و داستان‌های عالی هستند». بعداً، در اوایل فوریه ۲۰۱۲، دیزنی خرید ارتباطات نرم‌افزاری UTV را به پایان رساند و بازار آنها را به هند و آسیا گسترش داد.

در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۱۲، دیزنی اعلام کرد قصد دارد لوکاس فیلم را در معامله ای به ارزش ۴٫۰۵ میلیارد دلار خریداری کند. دیزنی اعلام کرد قصد دارد از حق امتیاز Star Wars در بخش های خود استفاده کند و قصد دارد قسمت هفتم فیلم اصلی را برای اکران در سال ۲۰۱۵ تولید کند. فروش در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ به پایان رسید. در ۲۴ مارس ۲۰۱۴، دیزنی استودیوی Maker، یک شبکه چند کاناله فعال در YouTube را به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. این شرکت بعداً در مه ۲۰۱۷ به سرمایه‌گذاری جدیدی موسوم به شبکه دیجیتال دیزنی تبدیل شد.

در ۵ فوریه ۲۰۱۵، اعلام شد که تام استاگز به مدیر ارشد عملیاتی ارتقا یافته‌ است. در تاریخ ۴ آوریل ۲۰۱۶، دیزنی اعلام کرد که استاگس و شرکت به‌طور متقابل توافق کرده‌اند که از ماه مه ۲۰۱۶ و پایان کار ۲۶ ساله خود با این شرکت، راه‌های جدا شدن را داشته باشند. در اوت ۲۰۱۶، دیزنی ۳۳ درصد از سهام BAMTech را به دست آورد، یک ارائه دهنده رسانه جریان از بخش رسانه‌های لیگ برتر بیس بال. این شرکت اعلام کرد قصد دارد در نهایت از زیرساخت های خود برای خدمات فوق‌العاده ESPN استفاده کند.

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی انیمیشن ابرقهرمان ۶ (Big Hero 6)

والت دیزنی
استودیو والت دیزنی

در سپتامبر ۲۰۱۶، دیزنی خرید خبر آنلاین و سرویس شبکه‌های اجتماعی آمریکایی توییتر را در نظر گرفت اما بخشی از آنها به دلیل نگرانی در مورد سوءاستفاده و آزار و اذیت این سرویس کنار گذاشته شدند.

در ۲۳ مارس ۲۰۱۷، دیزنی اعلام کرد که ایگر با تمدید یک سال مسئولیت مدیرعاملی خود تا ۲ ژوئیه ۲۰۱۹ موافقت کرده‌ است و توافق کرده‌ که پس از کناره‌گیری به مدت سه سال به عنوان مشاور در این شرکت بماند. در اوت ۲۰۱۷، دیزنی اعلام کرد که از گزینه ای برای افزایش سهم خود در BAMTech به ۷۵ درصد استفاده کرده‌ است و یک سرویس اشتراک ویدیویی درخواستی با محتوای سرگرمی خود را در سال ۲۰۱۹ راه اندازی می‌کند، که جایگزین Netflix به عنوان دارنده حق اشتراک VOD خواهد شد از همه فیلم‌های نمایشی دیزنی منتشر شده‌ است.

در نوامبر سال ۲۰۱۷، لاستر اعلام کرد که پس از اعتراف به «گام های اشتباه» در رفتار خود با کارمندان در یادداشتی برای کارمندان، شش ماه از Pixar و Disney Animation مرخصی می‌گیرد. طبق اخبار مختلف خبری، لاستر سابقه سو alleged رفتار جنسی با کارمندان را داشته‌ است.

استودیو والت دیزنی

۲۰۲۰ تا کنون: تغییر رهبری و بیماری همه گیر COVID-19

در تاریخ ۲۵ فوریه سال ۲۰۲۰، دیزنی باب چپک را به عنوان مدیرعامل برای جانشینی ایگر منصوب کرد. ایگر نقش رئیس اجرایی را بر عهده گرفت، که تحت آن مسئولیت سمت خلاق شرکت را بر عهده داشت و در عین حال به کار خود به عنوان رئیس هیئت مدیره در دوره انتقال تا سال ۲۰۲۱ ادامه داد.

والت دیزنی
استودیو والت دیزنی

در آوریل ۲۰۲۰، ایگر وظایف عملیاتی شرکت را به عنوان رئیس اجرایی برای کمک به شرکت در طی بیماری همه گیر COVID-19 از سر گرفت و چاپک به هیئت مدیره منصوب شد. همچنین در ماه، این شرکت اعلام کرد که در پاسخ به رکود اقتصادی COVID-19 – بیش از ۱۰۰۰۰۰ کارمند در پارک‌ها، تجربیات و محصولات دیزنی حقوق خود را به حالت تعلیق در می‌آورد. گزارش شده‌ است که کارکنان در ایالات متحده و فرانسه تحت تأثیر قرار گرفته و تشویق شده‌اند که درخواست حمایت دولت کنند.

به دلیل تعطیلی پارک‌های دیزنی در طی بیماری همه گیر COVID-19، دیزنی با افت ۶۳ درصدی درآمد سه‌ ماهه دوم مالی سال ۲۰۲۰ روبرو شد که منجر به ضرر ۱٫۴ میلیارد دلاری این شرکت شد. علاوه بر این، بخش پارک ها، تجربیات و محصولات با از دست دادن ۱ میلیارد دلار درآمد مواجه شد. در سپتامبر سال ۲۰۲۰، این شرکت اعلام کرد که ۲۸۰۰۰ کارمند خود را در فلوریدا و کالیفرنیا اخراج خواهد کرد.

به گفته رئیس پارک دیزنی، جاش د آمارو، “ما در ابتدا امیدوار بودیم که این وضعیت کوتاه مدت شود و ما به سرعت بهبود یابیم و به حالت عادی برگردیم. هفت ماه بعد، متوجه شدیم که چنین چیزی وجود ندارد و احتمالا تا مدت ها با این همه گیری درگیر خواهیم بود و چشم انداز روشنی متصور نیستیم. به گفته دآمارو، دو سوم از کارکنان اخراج شده کارگران نیمه وقت بودند.”

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی انیمیشن frozen

انیمیشن های والت دیزنی

انیمیشن های وال دیزنی

سفیدبرفی و هفت کوتوله – ۱۹۳۷

پینوکیو، فانتازیا – ۱۹۴۰

دامبو – ۱۹۴۱

بامبی – ۱۹۴۲

ماجراهای ایکابد و آقای تاد – ۱۹۴۹

سیندرلا – ۱۹۵۰

آلیس در سرزمین عجایب – ۱۹۵۱

پیترپن – ۱۹۵۳

استودیو والت دیزنی
استودیو والت دیزنی

بانو و ولگرد – ۱۹۵۵

زیبای خفته – ۱۹۵۹

۱۰۱ سگ خالدار – ۱۹۶۱

شمشیر در سنگ – ۱۹۶۳

کتاب جنگل – ۱۹۶۷

گربه های اشرافی – ۱۹۷۰

انیمیشن های والت دیزنی - کتاب جنگل انیمیشن های والت دیزنی - گربه های اشرافی

رابین هود – ۱۹۷۳

امدادگران – ۱۹۷۷

روباه و سگ شکاری – ۱۹۸۱

دیگ سیاه – ۱۹۸۵

کارآگاه موش بزرگ – ۱۹۸۶

الیور و دوستان – ۱۹۸۸

پری دریایی کوچولو – ۱۹۸۹

انیمیشن های والت دیزنی
استودیو والت دیزنی

امدادگران: ماموریت زیرزمینی – ۱۹۹۰

دیو و دلبر – ۱۹۹۱

علاءالدین – ۱۹۹۲

انیمیشن های والت دیزنی
انیمیشن های والت دیزنی
انیمیشن های والت دیزنی
انیمیشن های والت دیزنی

علاءالدین ۲: بازگشت جعفر، شیرشاه – ۱۹۹۴

پوکوهانتس – ۱۹۹۵

علاءالدین ۳: علاءالدین و شاه دزدان، گوژپشت نتردام – ۱۹۹۶

دیو و دلبر۲: کریسمس سحرآمیز، آناستازیا، هرکول – ۱۹۹۷

انیمیشن های والت دیزنی
انیمیشن های والت دیزنی
انیمیشن های والت دیزنی
انیمیشن های والت دیزنی

پوکوهانتس ۲: سفر به یک دنیای جدید، مولان، شیرشاه ۲: پادشاهی سیمبا – ۱۹۹۸

تارزان، فانتازیا ۲۰۰۰ – ۱۹۹۹

زندگی جدید امپراتور، پری دریایی کوچولو ۲: بازگشت به دریا – ۲۰۰۰

آتلانتیس: امپراتوری گمشده – ۲۰۰۱

پیترپن ۲: بازگشت به ناکجا آباد، سیندرلا ۲: رویاها به حقیقت می پیوندند، سیاره گنج، لیلو و استیچ – ۲۰۰۲

۱۰۱ سگ خالدار ۲، خرس برادر، کتاب جنگل۲ – ۲۰۰۳

خانه ای در مزرعه، شیرشاه ۱، مولان ۲ – ۲۰۰۴

انیمیشن های والت دیزنی
انیمیشن های والت دیزنی
انیمیشن های والت دیزنی
انیمیشن های والت دیزنی

تارزان ۲، کبوتر بی باک، جوجه کوچولو – ۲۰۰۵

بامبی ۲، خرس برادر ۲، روبه و سگ شکاری ۲ – ۲۰۰۶

سیندرلا ۳: پیچ و تاب در زمان، داستان پرنسس های دیزنی: رویاهات رو دنبال کن، ملاقات با رابینسون ها – ۲۰۰۷

پری دریایی کوچولو ۳: آغاز آریل، تیزپا – ۲۰۰۸

جی فورس، شاهزاده و قورباغه – ۲۰۰۹

گیسو کمند – ۲۰۱۰

انیمیشن های والت دیزنی - شاهزاده و قورباغه
انیمیشن های والت دیزنی
انیمیشن های والت دیزنی - گیسو کمند
انیمیشن های والت دیزنی

رالف خرابکار – ۲۰۱۲

هواپیماها، یخ زده – ۲۰۱۳

هواپیماها ۲: حریق و نجات، ۶ ابر قهرمان – ۲۰۱۴

زوتوپیا، موآنا – ۲۰۱۶

انیمیشن های والت دیزنی - یخ زده
انیمیشن های والت دیزنی
انیمیشن های والت دیزنی - رالف خرابکار2
انیمیشن های والت دیزنی

رالف خرابکار ۲: رالف اینترنت را خراب می کند – ۲۰۱۸

یخ زده ۲ – ۲۰۱۹

رایا و آخرین اژدها – ۲۰۲۱

انیمیشن های والت دیزنی
انیمیشن های والت دیزنی

 

لایو اکشن ها

استودیو والت دیزنی - آلیس در سرزمین عجایب

آلیس در سرزمین عجایب – ۲۰۱۰

مالفیسنت

مالفیسنت – ۲۰۱۴

استودیو والت دیزنی - سیندرلا

سیندرلا – ۲۰۱۵

استودیو والت دیزنی - اژدهای پیت

آلیس در آنسوی آینه، اژدهای پیت، کتاب جنگل – ۲۰۱۶

استودیو والت دیزنی - دیو و دلبر

دیو و دلبر – ۲۰۱۷

کریستوفر

کریستوفر رابین – ۲۰۱۸

           استودیو والت دیزنی - شیرشاه استودیو والت دیزنی - علاءالدین

استودیو والت دیزنی- دامبو استودیو والت دیزنی - بانو و ولگرد

مالفیسنت: بانوی اهریمنی، شیرشاه، علاءالدین، دامبو، بانو و ولگرد – ۲۰۱۹

استودیو والت دیزنی

ایوان منحصر به فرد، مولان – ۲۰۲۰

استودیو والت دیزنی

کروئلا – ۲۰۲۱

 

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید و علاوه بر آشنایی بیشتر با استودیو انیمیشن سازی و فیلم سازی والت دیزنی؛ این مطلب باعث شود تا به مشاهده انیمیشن ها و فیلم های بیشتری برای دیدن و لذت بردن در کنار خانواده خود بپردازید.

بیشتر بخوانید: معرفی برترین استودیوهای انیمیشن سازی؛ استودیو پیکسار

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x