مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

اصول ترکیب رنگ ها در ست کردن لباس

دانستن اصول ترکیب بندی در لباس ها برای داشتن ظاهری زیبا و جذاب تاثیر به سزایی دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. رنگ بندی لباس ها بیانگر شخصیت یک فرد و بیانگر میزان آگاهی فرد از دنیای رنگ ها و حس زیبایی شناسی اوست.

اصول ترکیب رنگ ها در ست کردن لباس

دانستن اصول ترکیب بندی در لباس ها برای داشتن ظاهری زیبا و جذاب تاثیر به سزایی دارد و نمی توان از آن چشم پوشی کرد. رنگ بندی لباس ها بیانگر شخصیت یک فرد و بیانگر میزان آگاهی فرد از دنیای رنگ ها و حس زیبایی شناسی اوست، پس از آشنایی با این اصول، با کمی ذوق و سلیقه می توان این هنر را در ظاهری با لباس های زیبا و شاد به نمایش گذاشت.

انتخاب رنگ ها برای ست کردن لباس چیزی فراتر از نظر و سلیقه شماست، زیرا متخصص‌ طراحی لباس با آشنایی از رنگ‌ها، رنگ‌هایی را کنار هم می‌چیند که با هم هماهنگ باشند. با هماهنگ بودن رنگ لباستان، شما چشم نوازتر و جذاب تر به نظر می رسید.

اصول ترکیب رنگ ها در ست کردن لباس

دایره رنگ را بشناسیم

دایره رنگ، دایره مشهوری است که رنگ‌ها در آن با اصول ویژه‌ای چیده شده‌اند. اگر شما اصول استفاده از این دایره رنگ را در طراحی لباس یاد بگیرید، می‌توانید لباس‌هایتان را با استفاده از الگوهایی که این رنگ ها در اختیارتان قرار می‌دهند، ست کنید و جذاب‌تر به‌نظر بیایید.

Inkedunnamed

 

رنگ های اصلی شامل قرمز، زرد و آبی هستند که با هیچ رنگی ترکیب نشده اند و خالص هستند و توانایی ترکیب با بقیه رنگ ها را نیز دارند.
color wheel spectrum scheme selection color vector 254841 1 2

 

رنگ های دوم که شامل ترکیبی دو به دو از رنگ های اصلی هستند.
زرد + قرمز = نارنجی
آبی + زرد = سبز
قرمز + آبی = بنفش

color wheel spectrum scheme selection color vector 2548341 1

رنگ های سوم ترکیبی از یک رنگ دوم با یک رنگ اصلی است که با بعضی از این رنگ ها آشنایی دارید. سبز، نارنجی، قرمز، زرد، لیمویی، کله غازی و…

color wheel spectrum scheme selection color vector 2583441

رنگمایه (pure hue): به خالص ترین حالت یک رنگ گفته می شود. به عنوان مثال رنگ آبی.

persian blue 1

روشن: ترکیبی از رنگمایه با رنگ سفید.

3132 1 rotated

تیره: ترکیبی از رنگمایه با خاکستری.

3172 1 rotated

سایه: ترکیبی از رنگمایه با سیاه

3142 1 rotated

خلوص رنگ نباید با ۴ مورد بالا اشتباه گرفته شود، بلکه مربوط به شدت و وضوح یک رنگ است. رنگ های با خلوص زیاد بسیار غنی و محکم هستند، در حالی که رنگ های با خلوص کم دارای روحیه ای مرتعش و لرزان هستند.

Fotolia 49721275 Subscription Monthly XL

 

رنگ های سرد و گرم

Color psychology cold warm color wheel

 

رنگ های سرد: همگی سایه ای از رنگ آبی یا بهتر بگوییم رنگمایه آبی در خود دارند که بهترین راه به خاطر سپردن آنها تجسم حالت سرما در این رنگ هاست.

Inkedc62907aff82977c17e67b996b953f54 LI 1مثل رنگ های سبز ـ بنفش ـ صورتی روشن و… رنگ های سرد برای پوست های روشن با ته رنگ صورتی به همراه جواهرات نقره ای ترکیب رنگی خیلی عالی به وجود می آورد.

pantone universally flattering colors skin tone

رنگ های گرم: برخلاف رنگ های سرد از رنگمایه های قرمز، نارنجی و زرد به وجود می آیند.

Inkedf5e75652b925157b3bf68408615cb4 LI 6

 

این رنگ ها برای پوست های تیره و گرم به همراه جواهرات طلایی بهترین جلوه را دارند.

Inkedcb0257f5e5d6b01ae8d8dbf7649d9642 LI 4

 

رنگ های خنثی

در فشن رنگ های خنثی معمولا سفید، مشکی، سرمه ای، خاکستری، قهوه ای و سایه های بیشماری از این رنگ ها هستند و کمی غیر معمول ترها شامل زیتونی، خاکی و بادمجانی خیلی تیره هستند.

اصول ترکیب رنگ ها در ست کردن لباس
اصول ترکیب رنگ ها در ست کردن لباس

البته فقط این رنگ ها را به صورت قطعی نمی توان جزو رنگ های خنثی دانست.

Casual Cotton Blazer
اصول ترکیب رنگ ها در ست کردن لباس

 

هارمونی رنگ ها

در تئوری رنگ ها هارمونی های بسیاری وجود دارد، ولی ما در اینجا چند هارمونی پایه که به رنگ بندی در فشن مرتبط هستند را توضیح می دهیم.

تک رنگ: از ریشه کلمه مونو و به معنای یکی و تک است که از سایه های مختلف فقط ۱ رنگ پایه ساخته می شود. مانند رنگ های زرشکی، آلبالویی و شرابی که همگی سایه هایی از رنگ قرمز هستند.

اصول ترکیب رنگ ها در ست کردن لباس
اصول ترکیب رنگ ها در ست کردن لباس

لازم به ذکر است برعکس تصور عموم که فکر می کنند فقط سایه های طوسی، سفید و سیاه شامل این دسته می شوند، این دسته شامل همه رنگ ها می شود و سیاه و سفید در دسته دیگری به نام رنگ های خنثی جای می گیرند.

مکمل: مکمل ها معرف ۶ رنگی هستند که در چرخه رنگ دقیقاً روبروی هم قرار می گیرند. چشم ما به این رنگ های ۲ به ۲ در بسیاری از تصاویر عادت دارد. مانند قرمز ـ سبز، آبی ـ نارنجی و بنفش ـ زرد.

مشابه: رنگ های مشابه ۳ رنگ کنار هم در چرخه رنگ هستند که معمولا با تک رنگ ها اشتباه گرفته می شوند. در این دسته معمولا یکی از رنگ ها نمایان تر و غالب است و بقیه در کنار آن و با تاکید کمتر قرار می گیرند.

انتخاب رنگ های مشابه بسیار راحت و امن است ولی اگر در طیف خیلی زیادی در کنار هم قرار بگیرند حالتی غیرطبیعی ایجاد می کنند.

اصول ترکیب رنگ ها در ست کردن لباس
اصول ترکیب رنگ ها در ست کردن لباس

بد نیست در بعضی مواقع پیرو مد و فشن نباشید و با سلیقه خودتان، تنها با بهره گیری از رنگ ها و اصول آن لباس های خود را ست کنید. ترکیب رنگ ها با هم شگفت انگیز هستند و شما می توانید خالق رنگ ها باشید.

 

بیشتر بخوانید

 

امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک