مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
انتخاب لباس مناسب

انتخاب لباس مناسب و تاثیر لباس بر سلامتی انسان

لباسی که به تن داریم، ساعت ‌ها به طور مستقیم با پوست ما در تماس است، بنابراین نوع پوششی که انتخاب می کنیم و انتخاب لباس مناسب با سلامت ما ارتباط دارد.

انتخاب لباس مناسب و تاثیر لباس بر سلامتی انسان

لباسی که به تن داریم، ساعت ‌ها به طور مستقیم با پوست ما در تماس است، بنابراین نوع پوششی که انتخاب می کنیم و انتخاب لباس مناسب با سلامت ما ارتباط دارد.

تاثیر لباس بر سلامتی

فاکتورهای تعیین کننده نقش لباس بر سلامتی انسان عبارتند از:

  • جنس لباس
  • سایز مناسب لباس
  • رنگ لباس
  • پاکیزگی لباس
  • شکل و فرم لباس

یکی از مهمترین فاکتورها “جنس لباس” است.

پوشاک از الیاف طبیعی (پنبه، کتان، کنف، ابریشم، بامبو، پشم) یا الیاف مصنوعی (نایلون، پلی استر، اکریلیک) تهیه می شود.

امروزه بر اثر پیشرفت تکنولوژی و علوم شیمی مدرن، الیاف مصنوعی جای الیاف طبیعی را گرفته‌اند و متأسفانه این الیاف هیچ‌ گونه سنخیتی با شرایط طبیعی و بیولوژیکی بدن ندارند و منشأ اختلالات گوناگونی در بدن می ‌شوند.

انتخاب لباس مناسب
انتخاب لباس مناسب

استفاده از الیاف مصنوعی در تهیه لباس

الیاف مصنوعی، از فروعات نفت است که در آزمایشگاه های مخصوص تغییر و تبدیل ماهیت می دهند. خاصیت الکتریسیته ‌زایی و تحریک عصبی دارند، هادی حرارت نیستند (گرما ساز) و چون نمی ‌توانند عرق بدن را جذب کنند، باعث آلرژی و تحریک پوستی می ‌شوند. دارای رنگ های شیمیایی هستند که به مرور عوارضی از جمله حساسیت پوستی، عفونت و اگزما ایجاد می کند.

پوشاک الیاف مصنوعی تهدیدی جدی برای سلامت انسان هستند. تهوع، سردرد، جوش، کهیر تماسی و عفونت های قارچی بخشی از عوارض پوشیدن این لباس هاست.

مواد افزودنی که در پارچه های ساخته شده از الیاف مصنوعی به کار می رود تا دوام، مقاومت در برابر لکه و چین و چروک را افزایش دهد، تهدیدی جدی برای پوست است.

نگرانی جدی پژوهشگران در مورد اثرات این مواد سمی بر سلامت انسان منحصر به آسیب های پوستی و عفونت ها نیست بلکه آسیب های کبدی، کلیوی، ناباروری و خطر ابتلا به سرطان را نیز شامل می شود.

تاثیر لباس بر سلامتی
تاثیر لباس بر سلامتی

تاثیر لباس بر سلامتی

انتخاب لباس مناسب با الیاف طبیعی

انتخاب لباس با الیاف طبیعی در نوزادان و کودکان (به علت لطافت پوستشان) و زنان باردار (به علت تغییرات هورمونی، احساس گرما و گرگرفتگی، افزایش ریسک عفونت ها و تاثیر بر جنین) اهمیت دو چندان دارد.

در انتخاب جنس لباس، برای پوشش سر (کلاه، شال، روسری، مقنعه) و لباس زیر باید وسواس بیشتری به خرج داد، زیرا پوشش سر با الیاف مصنوعی، باعث ایجاد بار الکتریکی، سردرد و‌ تحریکات عصبی می شود. لباس زیر هم به دلیل تماس مستقیم با‌ پوست، اگر از الیاف مصنوعی تهیه شود، باعث عفونت های قارچی و عود شونده می شود.

انتخاب لباس مناسب / تاثیر لباس بر سلامتی
انتخاب لباس مناسب / تاثیر لباس بر سلامتی

انتخاب لباس مناسب و راحت

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای لباس مناسب این است که در آن احساس راحتی کنید. لباس باید به طور دقیق متناسب با اندازه‌های شخصی و طبق الگوی بدن باشد.

در علم ارگونومی یا مهندسی فاکتورهای انسانی، از ابعاد و اندازه‌ های آنتروپومتریک برای طراحی محصولاتی متناسب با نیاز مصرف کننده استفاده می شود. متاسفانه در کشور ما هنوز این کار به‌طور کامل انجام نشده است و ما برای دوخت لباس از استانداردهای کشورهای دیگر استفاده می کنیم.

لباس باید به گونه‌ای باشد که روی مفاصل، عروق، اعصاب و‌ پوست بدن فشار نیاورد و امکان حرکت در لباس و تبادل هوا وجود داشته باشد. لباس هایی مثل ساپورت، لگ، شلوار جین، برخی لباس های ورزشی و اسلیم فیت و گن ها فاقد چنین مشخصاتی هستند.

لباس‌ های تنگ، چسبان و لباس‌هایی با اندازه‌های نامتناسب برای سلامتی مضر هستند.

لباس تنگ جریان خون را مختل می‌کند مخصوصا در ناحیه لگن، ران، سینه و حلقه آستین. تنگی لباس در ناحیه پاها و دور کمر موجب افزایش فشار به قلب برای بازگرداندن خون می شود.

تنگی لباس در ناحیه بالا تنه مانع تنفس کامل می شود چون تبادل گازها در ناحیه قفسه سینه به درستی صورت نمی پذیرد.

انتخاب لباس مناسب تاثیر لباس بر سلامتی
انتخاب لباس مناسب / تاثیر لباس بر سلامتی

خطرات تهدید کننده سلامت پوشیدن لباس تنگ

۱- عوارض پوستی: خارش، سوزش، آلرژی پوستی، اگزمای تماسی، کهیر فشاری، بثورات پوستی، کبودی و زخم پوستی، بدبویی بدن و عرق، عفونت های قارچی و میکروبی

۲- عوارض گوارشی: نفخ، سوزش، ترش کردن، ریفلاکس (وقتی لباس در ناحیه کمر و سینه و شکم تنگ باشد)

۳- عوارض عصبی: احساس گزگز، بی حسی و کرختی، سندرم کمپارتمنت (بالا رفتن فشار بافتی در اندام و تورم) اغلب عارضه پوشیدن طولانی مدت شلوار جین تنگ است.

۴- ناباروری مردان (مرتبط با پوشیدن طولانی مدت شلوار تنگ)

۵- احساس خستگی و کوفتگی عضلانی (به علت عدم اکسیژن رسانی مناسب)

۶- عفونت های ادراری و تناسلی در خانم ها و گسترش تومور سرطانی سینه

۷- انسداد مجاری غدد، عروق، مجاری لنفاوی، فشار بر اعصاب محیطی، واریس

انتخاب لباس مناسب
انتخاب لباس مناسب

تاثیر لباس بر سلامتی

انتخاب لباس مناسب و رنگ لباس و اثرات آن بر سلامت جسم و روان

رنگ ها جسم و روان انسان را تحت تاثیر قرار می دهند. بر اساس دانش رنگ شناسی، هر رنگ تاثیر متفاوت بر انسان دارد.

رنگ درمانی یا کالرتراپی از جمله تکنیک های درمانی طب مکمل است که برای درمان بسیاری از بیماری های جسمی و روحی کاربرد دارد.

رنگ سفید

تمام اشعه تابیده شده را گرفته و منعکس می کند، در نتیجه گرمای زیاد تولید نکرده و در حفظ و تنظیم حرارت بدن موثر است. گریزاننده میکروب ها و دافع پشه است. مبرا از مواد سمی چون آرسنیک، کرومات، سرب و آنیلین (موجود در رنگ های افزودنی به لباس) است که هرکدام از این ها ممکن است آلرژی زا یا عامل مسمومیت باشند. لذا رنگ سفید، بهترین گزینه برای رنگ لباس زیر، لباس نوزاد و کودک و زنان باردار است.

رنگ آبی

آرامش بخش، کاهنده ضربان قلب و فشار خون، کاهش تنش و استرس، خواب آور، ضد التهاب، افزاینده ایمنی، ضد درد و مسکن (مخصوصاً برای دردهای عصبی و هیجانات) است و لذا برای کسانی که که فشار خون بالا دارند، وسواسی ها، تب داران، بی خواب ها، افراد عصبی، استرسی و هیجانی و برای درمان برخی از اختلالات دستگاه تنفسی مثل آسم و تنگی‌نفس نیز مفید است.

رنگ سبز

آرامش بخش، نشاط آور، تسکین دهنده و التیام بخش، متعادل کننده، افزایش تحمل درد، رافع بی خوابی، ضد اضطراب و افسردگی، ضد عفونی کننده و ضد باکتری است.

رنگ زرد

انرژی بخش، شاد کننده، افزاینده دقت، تمرکز و اعتماد به نفس، امیدبخش، ضد افسردگی

رنگ نارنجی

نشاط آور و شادی بخش، افزاینده انرژی و ضد افسردگی

رنگ قرمز

انرژی بخش، افزاینده فشار خون، جریان خون و ضربان قلب، کمک به بهبود کم خونی و افت فشار خون، تحریک هیجانات و میل جنسی و دارای تاثیر ویژه بر درمان ناباروری

رنگ بنفش

خواب آور، آرام بخش، کنترل کننده اشتها و بهبود دهنده عملکرد قلب و عروق و تقویت کننده سیستم عصبی است و باعث پاکسازی افکار منفی و آرامش فکری و ذهنی می شود.

رنگ سیاه

سیاه تمام رنگ ها را در طیف نوری جذب می‌کند، لذا جاذب حرارت و آلودگی است. رخوت آور، افسرده کننده، مضعف ایمنی و تاثیر نامطلوب بر قلب می گذارد.

با توجه به اثرات مختلف رنگ ها بر جسم و روحیه انسان، توصیه می شود لباس کودکان، مربیان مهدها و‌ لباس منزل حتما از رنگ های شاد انتخاب شود.

بیشتر بخوانید: رنگ‌ ها و تاثیر گویای فکری بر روان آدم‌ ها

امیدواریم مطلب انتخاب لباس مناسب و تاثیر لباس بر سلامتی انسان برای شما مفید بوده باشد و از آن استفاده کرده باشید و برای انتخاب لباس مناسب از این پست بهره ببرید.

 

با تشکر از دکتر فرنوش فلاحت

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سحر
3 ماه قبل

عالی بود

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x