مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
انواع صندوق های سرمایه گذاری

انواع صندوق های سرمایه گذاری بر اساس دارایی سرمایه گذاری

در یک تقسیم‌بندی، صندوق‌ های سرمایه‌گذاری را بسته به نوع دارایی‌ای که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توان به ۳ دسته‌ تقسیم کرد.

انواع صندوق های سرمایه گذاری ( اوراق بهادار – تأمین مالی – صندوق‌ های ارزی)

 

شاید شما هم جزو آن دسته باشید که به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از نحوه سرمایه گذاری در بورس ترجیح بدهید سرمایه خود را در صندوف های سرمایه گذاری بگذارید. صندوق های سرمایه گذاری انواع بسیاری دارند که شما می توانید با توجه به شرایط آن ها یکی را انتخاب کنید.

صندوق ها تلاش می کنند سرمایه گذاری را جذاب تر کنند و ریسک سرمایه گذاری را برای شما کاهش دهند. شما می توانید با سرمایه گذاری در صندوق ها سود کنید.

 

انواع صندوق های سرمایه گذاری

در یک تقسیم‌بندی، انواع صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری را بسته به نوع دارایی‌ای که در آن سرمایه‌ گذاری می‌کنند، می‌توان به ۳ دسته‌ی زیر ( اوراق بهادار – تأمین مالی – صندوق‌ های ارزی) تقسیم کرد:

 


  • صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری اوراق بهادار

این صندوق‌ها با سرمایه‌ گذاری روی اوراق بهادار اقدام به سودآوری برای سرمایه‌گذاران می‌کنند. این صندوق‌ها خود به ۶ دسته تقسیم می‌شوند:

 

 صندوق‌ های سرمایه گذاری در سهام

صندوق‌های سرمایه‌ گذاری در سهام بر اساس الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار، موظفند حداقل ۷۰ درصد از سرمایه‌ خود را در سهام و حق تقدم سهام سرمایه‌ گذاری کنند. این نوع از صندوق‌ها به لحاظ ریسک سرمایه‌ گذاری دارای ریسک بالایی بوده و طبیعتاً می‌توانند سود بیشتری نیز نسبت به صندوق‌ های با درآمد ثابت یا مختلط ایجاد کنند.

 

صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری با درآمد ثابت

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت نیز بر اساس الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار موظفند که حداقل ۷۵ درصد از دارایی‌های خود را به اوراق بهادار با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی و… اختصاص دهند. این نوع از صندوق‌ ها به لحاظ ریسک نسبت به صندوق‌ های در سهام از ریسک کمتری برخوردارند و به همین دلیل عمدتاً سودآوری کمتری نسبت به صندوق‌ های در سهام دارند.

بیشتر بخوانید: صندوق های سرمایه گذاری و مزایای آن ها

صندوق‌‎های سرمایه گذاری مختلط

صندوق‌های سرمایه‌ گذاری از نوع مختلط بر اساس مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار موظفند بین ۴۰ تا ۶۰ درصد دارایی‌های خود را به سهام یا حق تقدم سهام (یا اوراق با درآمد ثابت) اختصاص داده و مابقی را به اوراق بهادار با درآمد ثابت (یا سهام و حق تقدم) اختصاص دهند.

این نوع از صندوق‌ها به طور کلی به لحاظ ریسک دارای ریسک کمتری از صندوق‌های در سهام و نیز سود کمتر از صندوق‌ های در سهام هستند و در مقایسه با صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت دارای ریسک بیشتر و در نتیجه سود بیشترند. البته ذکر این نکته ضروری است که این مسئله یک قانون ثابت نیست؛ بلکه در برهه‌هایی از یک دوره‌ سرمایه‌ گذاری ممکن است این نوع صندوق‌ها بازدهی بیشتری نسبت به سایر صندوق‎ها داشته باشند. آنچه گفته شد به طور کلی صادق است.

 

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری کالایی قابل معامله (ETC)

صندوق‌های کالایی قابل معامله (ETC) یکی از ابزارهای مالی نوین هستند که به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند که به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و تحمل هزینه‌های نگهداری به طور مستقیم و خسارت‌های احتمالی آن، اوراق این صندوق‌ها را خریداری نمایند. با خرید این اوراق، سرمایه‌گذار در عین داشتن مالکیت کالای موردنظر، مسئولیت نگهداری از آن کالا را بر عهده ندارد.

به عبارت دیگر، این صندوق‌ ها بخش قابل ملاحظه‌ای از وجوه گردآوری شده‌ی خود را به سرمایه‌ گذاری در کالایی خاص اختصاص می‌دهند و علاقه‌مندان به سرمایه‌ گذاری در آن کالای خاص اقدام به خرید واحدهای این صندوق‌ها می‌کنند.

 

صندوق های سرمایه‌ گذاری خطرپذیر (VC)

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری خطرپذیر صندوق‌ هایی هستند که با جمع‌ آوری منابع مالی سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، سرمایه‌ لازم برای رشد و گسترش کسب‌ و کارهای نوپا را فراهم می‌کنند.

از این نوع صندوق‌ها با نام‌هایی تحت عناوین «صندوق‌های سرمایه‌ گذاری جسورانه» یا «صندوق‌های سرمایه‌ گذاری کارآفرینی» نیز یاد می‌شود.

کسب‌ و کارهایی که در دوره‌ رشد و نمو خود قرار دارند علی‌رغم ریسک زیادی که دارند می‌توانند پتانسیل سودآوری زیادی نیز داشته باشند؛ لذا سرمایه‌ گذاری در این صندوق‌ها باید همراه با تحلیل و بررسی دقیق کسب‌ و کار مورد نظر باشد و باید به پتانسیل رشد و سودآوری آن در آینده توجه داشت.

 

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری صندوق در صندوق

سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به اهداف و استراتژی‌های خود مبنی بر ایجاد بسترها و ابزارهای نوین در بازار سرمایه، اقدام به راه‌اندازی صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری صندوق در صندوق کرده‌ است.

این نوع از صندوق‌ ها بر اساس استراتژی خود به جای سرمایه‌ گذاری در سهام، در واحدهای سرمایه‌ گذاری سایر صندوق‌ها سرمایه‌ گذاری می‌کنند و ملزم هستند که حداقل ۸۵ درصد از سرمایه‌ خود را به این امر اختصاص دهند.

مزیتی که برای این نوع از صندوق‌ ها می‌توان برشمرد این است که سرمایه‌ گذاری در آن‌ ها به نوعی به معنای سرمایه‌ گذاری در چندین صندوق است که به سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهد به جای استفاده از یک تیم مدیریت از تخصص چندین تیم مدیریت بهره‌مند شود.

انواع صندوق های سرمایه گذاری:  اوراق بهادار - تأمین مالی - صندوق‌ های ارزی
انواع صندوق های سرمایه گذاری:  اوراق بهادار – تأمین مالی – صندوق‌ های ارزی

انواع صندوق های سرمایه گذاری: اوراق بهادار – تأمین مالی – صندوق‌ های ارزی


  • صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری تأمین مالی

یکی از مهم‌ترین چالش‌های هر فعالیت اقتصادی، تأمین مالی آن است. این صندوق‌ها نیز به منظور تأمین مالی پروژه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی راه‌اندازی شده‌اند که به  دو دسته‌ زیر تقسیم می‌شوند:

 

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری املاک و مستغلات

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری املاک و مستغلات، صندوق‌ هایی هستند که از جمع‌آوری سرمایه‌های کوچک اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور سرمایه‌ گذاری در پروژه‌های بزرگ ساختمانی ایجاد شده‌‍اند.

این صندوق‌ها امکان استفاده‌ سرمایه‌گذاران خرد از فرصت‌های سرمایه‌ گذاری در پروژه های ساختمانی بزرگ و درآمدزا را فراهم می‌آورند. افراد برای سرمایه‌ گذاری در صندوق‌های سرمایه‌ گذاری یا شرکت‌های سرمایه‌ گذاری املاک و مستغلات، از دو طریق می‌توانند عمل کنند:

الف) از طریق خرید واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق‌ های مذکور در زمانی که سهام خود را به عموم عرضه می‌کنند.

ب) از طریق خرید واحدهای سرمایه‌ گذاری در بورس که همانند سهام و سایر اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس قابل معامله‌اند.

 

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری پروژه

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری پروژه نهادهایی مالی هستند که با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس شده و به جمع‌آوری سرمایه از عموم و تخصیص آن به سرمایه‌ گذاری در ساخت و تکمیل پروژه‌ی اشاره شده در اساسنامه‌ی این صندوق‌ ها، می‌پردازند.

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری پروژه به‌ منظور انجام پروژه مورد نظر خود، در چارچوب اساسنامه و با رعایت مقررات، یک شرکت سهامی خاص به نام «شرکت پروژه» تأسیس می‌کنند که آن شرکت، پس از تکمیل و آغاز مرحله‌ی بهره‌برداری، تبدیل به یک شرکت سهامی عام شده و سهام آن در بورس یا بازار خارج از بورس پذیرش و قابل معامله می‌شود.

پس از ساخت پروژه و عرضه شدن سهام شرکت مذکور در بورس، فعالیت صندوق پایان یافته و تمامی دارایی‌ها و بدهی‌های صندوق به شرکت پروژه منتقل‌ شده و به دارندگان واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق، به همان نسبت سهام شرکت پروژه واگذار می‌شود.

 


  • صندوق‌ های ارزی

با وجود این نوع صندوق‌ها، سرمایه‌گذاران می‌توانند به جای مراجعه به بازار فیزیکی ارز و خرید و فروش آن، سرمایه‌ مورد نظر را به این صندوق‌ ها اختصاص داده و این صندوق‌ ها نیز با استفاده از تیم مدیریت تخصصی اقدام به سرمایه‌ گذاری در اوراق ارزی و سپرده‌های ارزی کرده و از این طریق سرمایه‌گذاران را منتفع می‌کنند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x