مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
دو طرفه بودن جفت ارز فارکس

بازار دوطرفه در فارکس به چه معناست؟

اگر علاقه مند به بازار فارکس باشید حتما تا به حال به گوش شما خورده است که این بازار دو طرفه است. البته امروزه به جز فارکس بازارهای دیگری نیز هستند که این شرایط را دارند. حال با هم به بررسی دو طرفه بودن جفت ارز فارکس می پردازیم.

بازار دوطرفه در فارکس

اگر علاقه مند به بازار جفت ارز فارکس باشید حتما بازار دو طرفه در فارکس به گوش شما خورده است. البته امروزه به جز جفت ارز فارکس بازارهای دیگری نیز هستند که این شرایط را دارند. حال با هم به بررسی بازار دوطرفه در فارکس می پردازیم.

با ما همراه باشید.

دو طرفه بودن جفت ارز فارکس
بازار دوطرفه در فارکس

بازار دوطرفه در فارکس

جفت ارز چیست؟

در بازار جفت ارز فارکس همیشه ارزش یک ارز در مقابل ارز دیگر سنجیده می شود به همین دلیل مفهوم جفت ارز به وجود آمده است. به طور مثال ما همیشه ارزش دلار امریکا را در مقابل ارز دیگر می سنجیم و به تنهایی ارزشی ندارد.

بیشتر بخوانید: ساعت کار فارکس چه زمانی است و بهترین زمان معامله کی است؟

تفاوت جفت ارز و سهام

در جفت ارزها با بالا رفتن ارزش یک سمت ارزش طرف دیگر ارز پایین می آید. مثلا در جفت ارز دلار ین اگر دلار آمریکا قوی شود ین ژاپن ضعیف می شود.

در صورتی که در بورس فقط با بالا رفتن ارزش سهام یک شرکت سود می بریم.

کلیات بازار دوطرفه در فارکس

در بازارهای دو طرفه معامله گران می توانند چه از طریق خرید و چه از طریق فروش کسب سود کنند.

در صورتی که در بازارهای یک طرفه این امکان وجود ندارد.

وجود بازار دوطرفه در فارکس از قدیم وجود داشته که دلیل آن نرخ برابری ارزی است.

بازار دوطرفه در فارکس
بازار دوطرفه در فارکس

بازار دوطرفه در فارکس

نرخ برابری ارزی

نرخ برابری به ارزش یک ارز در برابر دیگر ارز گفته می شود.

برای مثال اگر نرخ برابری جفت ارز پوند/دلار ۱.۳۷۱۵ باشد این یعنی هر یک پوند کشور انگلیس برابر است با ۱.۳۷۱۵ دلار.

یا به عنوان مثال اگر نرخ برابری جفت ارزی یورو /دلار  ۱.۱۸۵۷ باشد یعنی هر یک یورو برابر است با ۱.۱۸۵۷ دلار آمریکا.

و به این ترتیب هر جفت ارزی را که بررسی کنید می توانید به نرخ برابری آنها پی ببرید.

مثال ساده تر در ایران هر یک دلار به عنوان مثال برابر است با ۲۰ هزار تومان حال ممکن است این نرخ برابری در بازه زمانی دیگری ارزش دیگری داشته باشد و هر دلار برابر با ۱۵ هزارتومان باشد.

نرخ برابری مدام در حال تغییر است و یک عدد ثابت نیست.

بیشتر بخوانید: مدیریت ریسک و پول / انواع ریسک‌ های معاملاتی

بازار دو طرفه فارکس با استفاده از نرخ برابری ارزی

در بازار جفت ارز فارکس شما هر زمان اقدام به خرید جفت ارز می کنید در واقع ارزش آن جفت ارز را در مقابل جفت ارز دیگر خریداری می کنید.

مثلا با خرید یورو/دلار شما پیش بینی کردید که ارزش یورو مقابل دلار افزایش خواهد یافت. یعنی در واقع می توان اینگونه گفت که شما یورو می خرید و دلار می فروشید.

حالا اگر جفت ارزی یورو / دلار را با معامله فروش همراه کنید.

در واقع دارید یورو می فروشید و دلار می خرید و انتظار دارید که نرخ برابری ارزی با کاهش قیمت یورو و افزایش قیمت دلار موجب این شود که شما سودی از این کاهش ارزش نیز داشته باشید.

دو طرفه بودن جفت ارز فارکس
بازار دوطرفه در فارکس

ریسک فروش ارز را چگونه مدیریت کنیم؟

هنگام معامله در بازار جفت ارز فارکس باید توجه داشته باشید که در این معاملات ضرر می تواند نامحدود باشد. در یک معامله خرید ارزش یک ارز هرگز نمی تواند زیر صفر باشد.

مدیریت ریسک حساب روشی بود که معامله گران موفق آن را یافتند. خوشبختانه روش هایی برای کاهش ریسک در معاملات فروش وجود دارد:

  • استفاده از استاپ لاس یا حد ضرر
  • مانیتور سطوح کلیدی ساپورت و رزیستنس برای ورود/ خروج معامله
  • در مورد آخرین اخبار و رویدادهای اقتصادی که ریسک بالقوه نزول را به همراه دارند، به روز باشید.
  • زمانی که از پلتفرم دور هستید، استفاده از هشدار قیمت در معاملات روشی مناسب برای اطلاع رسانی است. هشدار قیمت اعلان هایی بر روی موبایل / ایمیل هستند که به معامله گران وقتی قیمت در یک بازار خاص به سطوح خاصی نزدیک می شود،هشدار می دهد. این هشدارهای قیمت را می توان از قبل و متناسب با سطح اصلی معاملات تعیین کرد.

معامله فروش در جفت ارز فارکس در بازارهای نزولی انجام می شود.

مدیریت ریسک در معاملات اهمیت بسیاری دارد.


بازار دوطرفه در فارکس

 


مزایا و معایب بازار یک طرفه و دو طرفه چیست؟

مطمئنا می توان گفت بازار دو طرفه در فارکس مزیت های بیشتری نسبت به بازار یک طرفه دارد. در ادامه به بعضی از معایب بازار یک طرفه می پردازیم:

-در بازار بورس به دلیل یک طرفه بودن بازار همه در یک سمت قرار می گیرند. به همین دلیل وقتی کسی به عنوان خریدار در بازار نباشد همه چیز در بازار قفل می شود. همین امر باعث به وجود آمدن رکود در بازار می شود اما در بازار دو طرفه فارکس هر دو طرف می تواند سودآوری خود را داشته باشد که همین موضوع نیز باعث حرکت و پویایی بازار باشد.

-بازارهای یک طرفه در واقع بازارهای مقطعی هستند و هیچ وقت به طور دائم پول در این بازار وجود ندارد چون تنها در مقطعی سرمایه وارد بازار می شود و بعد از گرفتن سود سرمایه از بازار خارج شده و بازار دچار رکود می شود اما در بازار جفت ارز فارکس این اتفاق نمی افتد.

-در بازار یک طرفه در زمان سقوط کسی خریدار نیست و این امر باعث به وجود آوردن ریسک نقدشوندگی در بازار می شود و ممکن است سرمایه سهامداران بلوکه شود.

-در بازارهای دو طرفه به خاطر وجود معامله در قسمت فروشنده، فروشنده ها اجازه افزایش بیش از اندازه قیمت ها را نمی دهند زیرا در این صورت بازار دچار حباب می شود. به خاطر همین دو طرفه بودن بازار یک نوع تعادل بین عرضه و تقاضا به وجود می آید.

بیشتر بخوانید: دلایل ضرر اکثر معامله گران در بازار فارکس

دو طرفه بودن جفت ارز فارکس
بازار دوطرفه در فارکس

نکته ای که شاید دانستن آن برای شما جالب باشد این است که در ایران نیز بازار دو طرفه وجود دارد که مانند جفت ارز فارکس در دو طرف معامله شکل می گیرد.

بازار آتی بورس کالا یکی از این بازارهاست که البته به خاطر عمق کم بازار و اطلاعات کم سهامدار عملا نشانه هایی از بازار دو طرفه در آن دیده نمی شود.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x