مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

برترین نوآوران تاریخ که خدمات زیادی به جهان ارائه کردند (قسمت پنجم)

موفقیت

برترین نوآوران تاریخ که خدمات زیادی به جهان ارائه کردند

در طول تاریخ بشر همیشه افرادی وجود داشته اند که فراتر از زمان خود عمل کرده و توانسته اند از حالت مصرف کنندگی صِرف خارج شده و چیزی به این عالم اضافه کنند. در این بین کسانی وجود دارند که با اختراعات خود زندگی راحت تری را برای بشر به ارمغان آورده اند. در این مقاله به معرفی چند تن از این افراد می پردازیم. با تحلیلک همراه باشید.

روزالیند فرانکلین

rosalind franklin originalمانند بسیاری از بانوان تأثیرگذار دنیای علم، روزالیند فرانکلین نیز برای تحصیلات با مشکل مواجه بود و پدرش از تقبل هزینه های دانشگاه سر باز می زد. البته در نهایت روزالیند به دانشگاه کمبریج راه یافت و توانست مدرک دکتری خود را سال ۱۹۵۱ در رشته شیمی فیزیک دریافت کند.

مهم ترین دستاورد فرانکلین، نقش اساسی او در پژوهشی است که به عنوان بزرگترین کشف قرن بیستم شناخته شده و ساختار DNA انسان را در یک عکس پرتو ایکس نشان می دهد. البته بسیاری از همکاران مرد او همواره روزالیند را پایین تر از خود دیده و در حد یک دستیار به او می نگریستند.

یکی از این همکاران شخصی به نام موریس ویلکینز بود که بدون اطلاع فرانکلین، تحقیقات او را با فردی به نام فرانسیس کریک به اشتراک گذاشت و این دو با استفاده از اطلاعات پژوهش روزالیند فرانکلین، نخستین مدل DNA را ترسیم کردند. این دستاورد که منجر به دگرگونی علم پزشکی و داروسازی شد، در سال ۱۹۶۲ جایزه نوبل را نصیب ویلکینز و کریک کرد.

Rosalind Franklin

البته فرانکلین روزالیند چهار سال قبل بر اثر سرطان فوت کرده بود و از آنجایی که جایزه نوبل به افراد فوت شده تعلق نمی گیرد، نقش او نیز در این دستاورد مورد شناسایی قرار نگرفت. هرچند تا به امروز کمپین های زیادی برای بازگرداندن اعتبار کشف ساختار DNA به فرانکلین راه اندازی شده، اما همچنان این بانوی دانشمند و نوآور مورد بی مهری جامعه علمی قرار دارد.

تیم برنرز لی

Tim Berners Leeدر سال ۱۹۸۹ میلادی، تیم برنرز لی که در آزمایشگاه CERN سوئیس کار می کرد، برای نخستین بار مرورگری برای هایپرتکست ابداع نمود و تا ماه اکتبر سال بعد، هسته های اصلی شبکه جهانی اینترنت را پی ریزی کرد که ما آنها را با نام های HTML ،URL و HTTP می شناسیم.

این نوآور انگلیسی که در ابتدا ابزار مورد اشاره را به منظور ارتباط دانشمندان سراسر دنیا برای تبادل اطلاعات علمی بنا کرده بود، متوجه پتانسیل بالای ایده خود شد و کاربردهای آن را فراتر از دنیای آکادمیک یافت. فعالیت های بعدی آقای لی و توسعه ایده اولیه اش نحوه تعامل انسان ها با یکدیگر را برای همیشه تغییر داد.

منبع: Tech Radar

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x