مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

بررسی بلوغ در دختران و پسران و تأخیر در بلوغ

 

بلوغ دختران

اولین نشانه بلوغ در دختران، ظاهر شدن جوانه سینه ای در ۸ تا ۱۲ سالگی است. در تعداد کمی از افراد ممکن است ظاهر شدن موهای ناحیه تناسلی و سپس زیر بغل، زودتر از آن اتفاق بیفتد.

تغییرات رفتاری شامل توجه بیشتر به تغییرات بدنی، شرکت در گروه های هم جنس، اضطراب در مورد تغییرات بلوغ، خوداتکایی به جای وابستگی خانوادگی، تمایل به جنس مخالف و وابستگی، آرمان گرایی اتفاق می‌افتد.

جهش رشد قدی، بزرگ شدن سینه ها و متمایز شدن هاله سینه پس از آن اتفاق می‌افتد.

ترشحات شفاف واژینال قبل از قاعدگی مشاهده می‌شود. ۲.۵ سال بعد از شروع بلوغ، قاعدگی اتفاق می‌افتد (سن متوسط ۱۲.۵ سال _از ۹ تا ۱۵ سالگی).

 سن شروع قاعدگی وابسته به ژنتیک فرد، چاقی یا لاغری، بیماری های مزمن، تغذیه و محیط روانی اجتماعی متفاوت است. در ابتدا تقویم قاعدگی نامنظمی دارد و تدریجاً منظم خواهد شد.

ظهور علائم بلوغ قبل از ۸ سالگی را بلوغ زودرس تلقی می‌کنند.

بلوغ پسران

در جنس مذکر بلوغ در ۱۱ تا ۱۲ سالگی با بزرگ شدن اندازه غدد جنسی شروع شده و سپس نازک و تیره شدن پوست اسکروتوم (کیسه بیضه) و رشد دستگاه تناسلی و رشد موهای ناحیه تناسلی اتفاق می‌افتد. موهای ناحیه زیر بغل در میانه سیر بلوغ ظاهر می‌شود. تغییرات صدا و سیما! تدریجاً اتفاق می‌افتد.

در پسران برخلاف دختران، تسریع رشد قدی، بعد از بلوغ و در ۱۳ تا ۱۴ سالگی اتفاق می‌افتد؛ و تقریباً ۲ سال دیرتر از دختران جهش رشد مشاهده می‌شود و رشد تا ۱۸ سالگی ادامه خواهد داشت.

تغییرات در رفتار و خلق و خو در اوان بلوغ جدی است. علاقه به جنس مخالف، اضطراب، توجه به آناتومی جنسی و فرم بدن، عدم علاقه به کنترل توسط دیگران، افزایش اعتماد به نفس، جداسازی خود از والدین، شرکت در گروه های سنی جنس مذکر، شروع وابستگی های جنسیتی و… از نشانه های این دوره زندگی است.

ژنتیک و محیط در روند رشد افراد تأثیر دارد. تأخیر بلوغ در پسرانی که فعالیت فیزیکی زیادی دارند بیشتر از دیگران است.

ظاهر شدن علائم بلوغ قبل از ۹ سالگی در پسران را بلوغ زودرس می‌دانیم.

 

تأخیر بلوغ

تأخیر بلوغ به معنای عدم وجود علائم بلوغ جنسی در زمان مورد انتظار است. این زمان در پسران عدم ظهور اولین علائم بلوغ (بزرگ شدن بیضه ها) در چهارده سالگی و در دختران عدم ظهور اولین علائم بلوغ (رشد جوانه سینه) در سیزده سالگی و یا عدم وجود علائم پریود در پانزده سالگی است.

علت تأخیر در بلوغ

علل تأخیر بلوغ ممکن است، نامشخص، فامیلی، به علت بیماری های مزمن، سوءتغذیه، محرومیت اجتماعی روانی عوارض دارویی، کم کاری تیروئید، تومورهای مغزی، اختلالات مادرزادی، ضربه مغزی، فتوتراپی، نقایص ژنتیکی و…باشد.

درمان بر اساس علت ایجاد کننده است.

 

 

دکتر سید محمد سعید ناصری

 

مجله اینترنتی تحلیلک

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x