مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
شاخص های اشتغال و بیکاری

بررسی شاخص های اشتغال و بیکاری

بررسی شاخص های اقتصادی مرتبط با اشتغال از مهم ترین اجزای اقتصاد محسوب می شود، بنابراین شاخص هایی که به بررسی این مقوله می پردازد از اهمیت فراوانی برخوردار هستند...ما در این مقاله به بررسی شاخص های بیکاری و اشتغال می پردازیم.

شاخص اشتغال و بیکاری

بررسی شاخص های اقتصادی مرتبط با اشتغال از مهم ترین اجزای اقتصاد محسوب می شود، بنابراین شاخص هایی که به بررسی این مقوله می پردازند از اهمیت فراوانی برخوردار هستند.

از سوی دیگر این شاخص ها در محاسبه سایر شاخص های اقتصادی مثل تولید ناخالص ملی مورد استفاده قرار می گیرند. در این میان گزارش اشتغال (Employment Report) در بازنگری شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP) نقش مهمی دارد. چرا که میزان اشتغال به همه شاخص های دیگر اقتصاد اعم از بخش مسکن، تولید، صنعت، خدمات و … مرتبط است و ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم دارد.

کار ارزش محوری جامعه است و رفع بیکاری به عنوان یک پدیده مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، همواره از جمله دغدغه های اساسی برنامه ریزان بوده است. بدین روی موضوع اشتغال و بهره وری کامل و مناسب از نیروی انسانی باید به عنوان یکی از اهداف راهبردی توسعه کشور در نظر گرفته شود

امروزه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، بیکاری یکی از مهمترین مسائل اجتماعی است و یکی از نامطلوب ترین پدیده های اجتماعی اقتصاد که پیامدهای مختلفی را در زمینه های مختلف به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI چیست؟

بررسی شاخص های اشتغال و بیکاری

شاخص نسبت اشتغال به جمعیت

  • نرخ اشتغال: درصدی از نیروی کار است که به استخدام درآمده اند. نرخ اشتغال یکی از شاخص های اقتصادی است که اقتصاددانان جهت درک وضعیت اقتصادی بررسی می کنند.
  • نسبت اشتغال، از نسبت جمعیت شاغل ۱۰ساله و بیشتر (یا ۱۵ ساله و بیشتر) نسبت به کل جمعیت ۱۰ساله و بیشتر (یا ۱۵ سال و بیشتر) ضرب در ۱۰۰ خواهد بود.
  • برای بیشتر کشورها این شاخص اغلب بهتر از نرخ بیکاری است.
  • این شاخص هنگامی که بر اساس جنس بیان می گردد مورد توجه خاصی قرار می گیرد، زیرا تفکیک مرد و زن می تواند اطلاعاتی درباره تفاوت های مربوط به جنسیت در بازار کار یک کشور را ارائه دهد.
 شاخص های اشتغال و بیکاری
شاخص های اشتغال و بیکاری

 

شاخص آمار حقوق بگیران بخش غیر کشاورزی:  Non Farm payrolls (NFP)

  • نشان دهنده تعداد افراد شاغل در بخش غیر کشاورزی اعم از خصوصی و دولتی یک کشور است.
  • یکی از شاخص های مهم
  • افزایش آن نشانه رشد واقعی بازار کار آن کشور
  • اعداد اعلام شده این شاخص تا چند روز بر ارزش سهام و ارز تاثیر می گذارند

 

شاخص آمار حقوق بگیران بخش غیر کشاورزی موسسه ADP

ADP Non Farm payrolls (ADP)

  • مجموعه مشاغل جدید ایجاد شده در بخش خصوصی ایالات متحده در مدت یک ماه را بیان می کند.
  • این شاخص معمولا چند روز قبل از اعلام شاخص NFP منتشر می شود.
  • اغلب به عنوان شاخصی جهت پیش بینی نتیجه شاخص NFP مورد توجه است.

 شاخص های اشتغال و بیکاری

شاخص های اشتغال و بیکاری

Other Index


  • متوسط ساعات کار هفتگی (Average Workweek)

به متوسط ساعات کار هفتگی هر یک از کارکنان بخش غیر کشاورزی یک کشور گفته می شود.


  • متوسط دستمزد به ازای هر ساعت کار (Average Hourly Earing)

به متوسط دستمزد به ازای هر ساعت کار انجام شده هر یک از کارکنان بخش غیر کشاورزی می گویند.


  • شاخص ارزش اشتغال (Employment Cost Index- ECI )

به میزان دستمزدهای ساعتی و افزایش یا کاهش آن و به طبع وضعیت کیفی موارد استخدامی موجود در یک کشور می پردازد و تغییرات در هزینه های استخدام شامل حقوق، دستمزد نقدی و دریافت های غیر نقدی در صنایع غیر کشاورزی را اندازه گیری می کند.


  • UNemployment rate

نرخ بیکاری به عنوان یک شاخص عقب ماندگی شناخته می شود. (اما نشانه ای از روند بازار در درازمدت نیست) به دلیل اینکه رکود یا رونق اقتصادی زودتر از تغییرات در نرخ بیکاری رخ می دهد، لذا شاخص نرخ بیکاری یک شاخص با تاخیر فاز (Lagging) محسوب می شود.

برای مثال وقتی این شاخص کاهش می یابد، موجودی انبار اضافه می شود. اگر فروش بهبود پیدا نکند، شرکت ها تولید را کاهش می دهند. اولین اثر کاهش تولید، کاهش ساعت کار کارکنان است (Average workweek) اما اگر با کاهش تولید همچنان مشکل فروش وجود داشته باشد، موجودی انبار بالا باشد، قدم بعدی کاهش نیروی انسانی (Unemployment rate) خواهد بود که منجر به افزایش نرخ بیکاری می شود.

پس قبل از افزایش نرخ بیکاری، با شاخص های دیگر مثل کاهش مقدار  فروش، کاهش مقدار تولید، کاهش ساعت کار هفتگی کارکنان، پی به رکود خواهیم برد و انتظار افزایش نرخ بیکاری را می شود پیش بینی کرد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ویژگی های بازار فارکس (بازار معاملات ارزی)

این شاخص ها و به خصوص بعضی از آن ها تاثیر قابل توجهی در بازار فارکس دارند و هر تغییر غیر منتظره ای در آن ها می تواند باعث تاثیر قابل توجهی در بازار ارز، سهام و یا کالا شود.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x