مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
تالاب یقان

تالاب میقان در شهرستان اراک استان مرکزی

تالاب میقان در گذشته به نمکزار فراهان معروف بوده است. این تالاب به سه بخش کریستالین یک، کریستالین دو و قسمت کویری تقسیم می‌شود. از این تالاب با نام «کویر میقان» نیز یاد می‌شود که علت نامگذاری آن، تبخیر زیاد آب در تالاب است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی تالاب میقان در استان مرکزی اختصاص دارد.

تالاب میقان

تالاب میقان کجاست ؟

تالاب میقان در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی داوود آباد از توابع استان مرکزی قرار گرفته است.

تالاب میقان اراک جزو ۱۰۵ منطقه مهم برای پرندگان کشور است که در مرتفع ترین شوره زارهای ایران قرار گرفته است و میانگین ارتفاع آن از سطح دریا به ۱۷۰۰ متر می رسد.

۱۴۰ گونه پرنده از جمله درنا، کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل و اردک سبز در فواصلی از سال در تالاب میقان اراک زندگی می کنند.

تالاب میقان
تالاب میقان در گذشته به نمکزار فراهان معروف بوده است. این تالاب به سه بخش کریستالین یک، کریستالین دو و قسمت کویری تقسیم می‌شود. از این تالاب با نام «کویر میقان» نیز یاد می‌شود که علت نامگذاری آن، تبخیر زیاد آب در تالاب است.

بیشتر بخوانید: تالاب کیاکلایه لنگرود مکانی رویایی در گیلان

در سال‌های با بارندگی مناسب، تالاب دارای آب قابل توجه است و در سال‌ های کم ‌آبی عموماً سطح تالاب خشک شده و به حالت کویری در می‌آید. منابع تأمین آب تالاب را بارش‌های جوی، آب سه رودخانه قره کهریز، فراهان و شهراب و پساب تصفیه فاضلاب اراک تشکیل می‌دهند. وسعت تالاب حدود ۲۵٬۰۰۰ هکتار است که شامل دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت کویری و دشت‌های اطراف می‌شود.

تالاب میقان

تالاب میقان اراک

پوشش گیاهی منطقه تالاب میقان بیشتر از نوع گیاهان شورپسند یا هالوفیت بوده که از این نظر نیز تالاب یکی از ذخیره‌گاه ‌های مهم گیاهان شور کشور به‌ شمار می‌رود. علاوه بر پرندگان، گونه‌های پستانداران، آرتمیا و انواع جلبک آب شور از دیگر جانداران تالاب و محیط اطراف آن هستند.

بیشتر بخوانید: معرفی غار یخی چما در استان چهارمحال و بختیاری

به علت شوری آب، لایه‌های نمکی در منطقه دیده می‌شود، علاوه بر این گنبدهای نمکی نیز در سطح زیرین منطقه وجود دارند که تحت تأثیر گسل‌های منطقه باعث لرزه خیزی خفیف در منطقه می‌شوند. این تالاب دارای بزرگترین منبع سولفات سدیم در کشور است که شرکت املاح معدنی ایران حق برداشت از معادن این تالاب را اخذ کرده‌است.

تالاب میقان

تالاب میقان اراک

تالاب میقان اراک از نظر گردشگری، یکی از مراکز مهم طبیعت گردی و پرنده نگری کشور محسوب می‌شود. روز ۱۵ آبان به دلیل تجمع درناها در تالاب میقان، «روز درنا» نامگذاری شده‌ است.

تاریخ شکل‌گیری منطقه تالاب میقان اراک به دوران پالئوسن باز می‌گردد. در این دوره در اثر نیروهای تکتونیکی و فشار صفحه عربستان، منطقه دچار فروافتادگی شده و ارتفاعات اراک و آشتیان به موازات آن بالا آمده‌ است. از نظر زمین ساختی، حوضه میقان از دو واحد بزرگ کوهستانی در حاشیه و دشت رسوبی در بخش میانی تشکیل شده‌است. حوضه تالاب میقان اراک به صورت سیستم گرابنی است که در امتداد دو گسل، فرو افتاده‌است.

در سال های اخیر ورود پساب فاضلاب شهر اراک به میزان ۷۰۰ لیتر در ثانیه از دیگر منابع تغذیه آبی تالاب بوده‌ است که بر زیست‌ بوم منطقه تأثیر گذاشته‌است.

بیشتر بخوانید: معرفی غار سهولان آذربایجان غربی/ دومین غار آبی کشور

همچنین در سال‌های اخیر سطح سفره ‌های آب زیرزمینی در منطقه تالاب ۱۳ متر افت داشته ‌است که این موضوع خطر شور شدن آب‌ های زیرزمینی و آسیب ‌های ثانویه محیطی را دوچندان می‌کند.

مجله اینترنتی تحلیلک

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x