مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

تجارت اصلی ری کراک فروش همبرگرهای مک دونالد نیست!

زندگینامه افراد موفق: ری کراک

تجارت اصلی ری کراک فروش همبرگرهای مک دونالد نیست!

بدون شک ری کراک یکی از موفق ترین مردان آمریکایی در کسب ثروت و برپایی کسب و کار پرسود است. وی در سال ۱۹۰۲ متولد شد و در سال ۱۹۸۴ در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

ری کراک نمونه ی انسانی است که خلاقیت خود را در جهت پیشرفت و کسب ثروت به کار گرفته است. بدون شک همبرگرهای او خوشمزه ترین همبرگر دنیا نیست. ری کراک در فروش و تحویل یک همبرگر معمولی بهترین است.

اما تجارت اصلی ری کراک فروش همبرگرهای مک دونالد نیست! بلکه حوزه ی فعالیت او در زمینه ی املاک است. او می دانست که در حرفه ی همبرگر سازی  مهمترین هدف فروختن مجوز تولید همبرگر تحت نام وی است، اما چیزی را که هرگز از نظرش دور نمی کرد این بود که قرار است مکان هر یک از این رستوران های توزیع کننده همبرگر کجا باشد. او می دانست که ملک و موقعیت آن در موفقیت مالی رستورانی که حق تولید را از آنها می گیرد، بسیار تاثیر گذار است.

در واقع اساس کار را بدین صورت قرار داد، شخصی که اقدام به خرید حق امتیاز همبرگر می کند، علاوه بر آن برای خرید زمینی که می خواهد در آنجا شعبه بزند هم تحت لیسانس سازمان ری کراک قرار می گیرد.

امروزه شرکت وی بزرگترین مالک مستغلات در جهان است و املاک تحت تملک آن حتی از کلیسای کاتولیک هم بیشتر است. او صاحب برخی از ارزشمندترین تقاطع ها و گوشه های خیابان در آمریکا و کشورهای دیگر دنیاست.

McDonalds tosses EPS cups and trays

ری کراک در سن  ۱۵ سالگی  درباره سنش دروغ گفت تا بتواند در موسسه رد کراس به عنوان راننده آمبولانس بپیوندد. اما جنگ پیش از اتمام دوره آموزشی او به پایان رسید. سپس او به عنوان نوازنده پیانو و فروشنده فنجان مشغول به کار شد.
در سن ۳۵ سالگی او با مخترع دستگاه مخلوط کن آشنا شد که قابلیت مخلوط کردن شش ماده را داشت. ری کراک با مخترع آن وارد معامله شد و سپس خود را به عنوان عرضه کننده انحصاری مخلوط کن مطرح کرد!

او ۲۰ سال از عمرش را در این کار سپری کرد، ولی موفق نشد ثروتمند شود. در سال ۱۹۵۴ کراک سفارش هشت دستگاه مخلوط کن همبرگر را دریافت کرد. این سفارش حالت غیرعادی داشت. به همین منظور او تصمیم گرفت خود به محل برود و فروش و کار مخلوط کن را زیر نظر بگیرد.

موقعی که ری کراک به محل رسید بسیار متعجب شد، زیرا صفی طولانی برای خرید همبرگر ایجاد شده بود و او میزان بازار همبرگر را ۲۵۰ هزار دلار تخمین زد. علاوه بر آن، او تحت تاثیر سرعت انجام کار و تمیزی محیط کار قرار گرفت.

مک دونالدز همبرگر معمولی را به قیمت ۱۵ سنت می فروخت. چیپس ها همواره ترد و تازه زیر گرمکن برقی قرار داشت. مشتریان زیادی وارد و خارج می شدند و نیازی به وسایل و ملزومات زیاد نبود. ری کراک به این کار علاقه مند شد و مدت دو روز با برادران مک دونالد کلنجار رفت تا توانست امتیاز عرضه آن را با شرایط ۹/۱ درصد فرانشیر دریافت کند و در مدت فقط ۲۲ سال، شرکت او به ثروت میلیارد دلاری رسید و دوشادوش شرکت های معظم نظیر زیراکس ۶۳ ساله و یا آی بی ام ۴۶ ساله قرار گرفت.

او بزرگ ترین فرصت را در عرصه غذا برای خانواده های مقتصد یافت که دنبال سرویس سریع، محیط تمیز و غذای باکیفیت بودند. او این نیاز و خواست را در جوک ها و شوخی های افراد، صف های مشتریان و نحوه سفارش غذاها به وضوح مشاهده و از رویکرد خود با این عنوان دفاع کرد که رفت و آمدها و ایستادن های بیهوده وجه مک دونالد را پایین می آورد.

از طرف دیگر، ماشین های اتوماتیک عرضه غذاهای آماده نیز در نظر باندهای جنایی بود و عموم مردم از آنها اکراه داشتند.

در چنین شرایطی، عرضه غذای آماده باکیفیت و ارزان برای جوانان و افراد مسن حائز اهمیت بود. کراک در رستوران های تمیز و محیط های خانوادگی، سرویس خوب و سریعی را عرضه کرد. تمیزی محیط ازجمله دستشویی ها و صمیمیت کارکنان از مزیت های رقابتی او محسوب می شد و تلاش زیادی کرد تا این مزیت ها به عنوان معیار استاندارد حفظ شود.

در ۱۹۶۱ ری یک دوره آموزشی را آغاز کرد، که بعدا به عنوان دانشگاه همبرگر نامیده شد، در رستوران جدیدی در ایالت ایلی نویز، روستای الک گروو، در این دوره ها به امتیازداران و کارکنان آموزش داده می شد تا روش های علمی ایجاد مک دونالد موفق را بیاموزند. همچنین آزمایشگاهی  برای تحقیق و توسعه و گسترش روش های آشپزی ، سرد کردن، ذخیره سازی و خدمات دهی تاسیس کرد. امروز بیشتر از ۸۰۰۰۰ نفر از این دوره ها فارغ التحصیل شدند.

MOP OLYF d

دانشگاه همبرگر، مرکز آموزش ویژه مدیران و کارمندان مک دونالدز، تاکید زیادی روی خدمات به مشتری دارد. در دهه ۱۹۸۰ که دولت آمریکا سیاست خارجی خود را با جدیت پیگیری می کرد، مک دونالدز نیز در آلمان، فنلاند، ژاپن، استرالیا، گوام، تایلند،  ونزوئلا و پاناما رستوران دایر کرد.

در سال ۱۹۸۵، قوس های طلایی رستوران های این شرکت را می شد در ۴۳ کشور دید. با ذوب شدن یخ های جنگ سرد. همبرگرهای داغ مک دونالدز سفیر ارزش های ایالات متحده شد.

کارشناسان، افتتاح اولین رستوران مک دونالدز در مسکو در سال ۱۹۹۰ را به منزله برافراشته شدن پرچم سرمایه داری در سرزمین بازمانده اتحاد جماهیر شوروی تلقی کرده اند.

در دهه ۱۹۹۰ آمریکایی ها بیشتر نگران محیط زیست شدند. مک دونالدز که مشتریانش میلیاردها کاغذ ساندویچ و لیوان یک بار مصرف را دور انداخته بودند شروع به استفاده از کاغذهای بازیافت شده کرد. همچنین هنگامی که مشتریانش نگران چاقی فزاینده خود شدند. این شرکت غذاهای سالم تری را ارائه داد.

چو کرنان، فرماندار سابق ایالت ایندیانا یکی از ده ها شخصیت برجسته ای است که زمانی برای مک دونالدز کار کرده اند. آقای کرنان که در ۱۶ سالگی فروشنده یکی از رستوران های این شرکت بوده، می گوید: روحیه تیمی زیادی وجود داشت و حال آنکه فشار کار همیشه زیاد بود.

کارل لوئیس، قهرمان دو المپیک نیز در سال ۱۹۸۷ برای مک دونالدز کار می کرد و در آن جا با اهمیت زمان و سرعت آشنا شد. وی می گوید: نمی توان از سرعت خط تولید کاست. اگر وظیفه تان را درست انجام ندهید، تیم می بازد.

بنا به اعلام وب سایت مک دونالدز، سایر چهره های سرشناسی که زمانی در رستوران های این شرکت کار کرده اند، عبارتند از: جف بزوس (بنیانگذار سایت اینترنتی Amazon)، اندرو کارد (رئیس فتر کاخ سفید)، لروی چو (فضانورد آمریکایی)، هیدی کلوم (سوپر مدل آلمانی)، اندی مک دوول (هنرپیشه هالیوود)، تونی استوارت (قهرمان اتومبیل رانی) و شاینا تواین (خواننده کانادایی).

شرکت طراحی داخلی SHH، اخیرا وظیفه طراحی داخلی برای چندین شعبه از مجموعه رستوران های مک دونالدز را در نقاط مختلف انگلیس برعهده گرفته است.

درآمد جهانی مک دونالدز اکنون به ۴۰ میلیارد دلار در سال نزدیک شده است و بیش از ۳۰ هزار رستوران در ۱۱۹ کشور جهان دارد.

ری کراک قصد داشت سیستم رستورانی تاسیس کند که برای کیفیت همیشگی غذاها و روش واحد تهیه غذاها معروف باشد. او می خواست برگرها، سیب زمینی های سرخ کرده، دسرها و نوشیدنی ها مزه یکسانی در همه قسمت های آمریکا از آلاباما تا آلاسکا داشته باشند.

ری کراک به روحیه پیش قدم بودن اعتقاد داشت و به امتیازدارانش برای ابتکارهای فردی پاداش می داد. بسیاری از معروف ترین آیتم های منوی مک دونالد مانند بیگ مک، فیله و میگو و مک مافین تخم مرغی توسط امتیاز داران او ایجاد شد. در همان زمان  سیستم مک دونالد به امتیازداران اصرار می کرد۳ اصل مک دونالد شامل کیفیت، خدمات، نظافت و ارزش را رعایت کنند.

ریشه های کیفیت

اشتیاق مک دونالد برای کیفیت به این معنیست که تک تک اجزای غذا آزمایش شده ، چشیده شده و ارتقا یابد تا برای سیستم عملکردی رستوران مناسب باشد.

همان طور که رستوران ها توسعه می یافتند، حجم زیاد سفارش ها توجه تولید کنندگان را به خود جلب کرد، آنها تصمیم گرفتند استانداردهای مک دونالد را با همان جدیتی که خودش رعایت می کند، اجرا کنند.

مجله اینترنتی تحلیلک

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x