مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
تحلیل بنیادی یعنی چه؟

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی یا Fundamental Analysis همانگونه که از اسمش مشخص است به بررسی بنیاد سهم می پردازد و با بررسی عوامل موثر در قیمت سهم به تصمیم گیری ما در خصوص خرید سهم کمک می کند. تحلیل بنیادی به این سوال پاسخ می دهد که آیا قیمت سهام مورد نظر برای سرمایه گذاری مناسب است یا نه.

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی یا Fundamental Analysis چیست؟ همانگونه که از اسمش مشخص است به بررسی بنیاد سهم می پردازد و با بررسی عوامل موثر در قیمت سهم به تصمیم گیری ما در خصوص خرید سهم کمک می کند.

تحلیل فاندامنتال به این سوال پاسخ می دهد که آیا قیمت سهام مورد نظر برای سرمایه گذاری مناسب است یا نه.

با این روش تحلیل افراد می توانند ارزش اصلی و ذاتی سهم را با عوامل مختلف بررسی کنند.

تحلیل بنیادی هر عاملی که بر ارزش سهم اثر می گذارد را در نظر می گیرد.

پس از بررسی سهم و بنیاد شرکت توسط تحلیلگر یکی از شرایط زیر برای معامله گر پیش می آید:

– اگر از دید سرمایه‌گذار، ارزش ذاتی سهم از قیمت فعلی آن سهم در بورس بیشتر باشد، آن سهم امکان رشد بیشتری دارد و بنابراین برای خرید گزینه مناسبی است. به این حالت اصطلاحاً گفته می شود که سهم undervalue است.

– اگر از دید سرمایه‌گذار، ارزش ذاتی سهم از قیمت فعلی آن سهم در بورس کمتر باشد، بنابراین آن سهم اصطلاحا گران بوده و نه‌ تنها برای خرید مناسب نیست، بلکه اگر سرمایه‌گذار چنین سهمی را در اختیار داشته باشد، بهتر است آن را بفروشد. در این حالت اصطلاحاً گفته می شود که سهم overvalue است.

– اگر از دید سرمایه‌گذار ارزش ذاتی سهم با قیمت فعلی آن در بورس برابر است، بنابراین قیمت آن سهم اصطلاحاً منصفانه است و خرید یا فروش آن سودی را نصیب سرمایه‌گذار نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: مفهوم تحلیل تکنیکال و اصول آن در بازار بورس

تحلیل بنیادی چیست

عوامل موثر در تحلیل بنیادی

یک دسته از عوامل تاثیرگذار برای تحلیلگر بنیادی عوامل کمی یا قابل اندازه گیری هستند مانند سود سالیانه و… که در سامانه کدال منتشر می شوند.

سه صورت مالی مهم که تحلیلگران بنیادی از آن استفاده می کنند ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد است.

دسته بعدی تاثیرگذار برای تحلیلگر بنیادی عوامل کیفی هستند. این عوامل مانند کیفیت نحوه مدیریت مدیران، مجوزها و تکنولوژی و… شرکت هستند که دقت کمتری در ارزیابی دارند.

بیشتر بخوانید: سامانه کدال چیست و چه کاربردی برای سهام داران دارد؟

ارزش ذاتی سهم یعنی چه؟

یکی از مفروضات اولیه تحلیل بنیادی این است که قیمت بازار سهام به‌طور کامل ارزش واقعی سهم را نشان نمی‌دهد. در مفاهیم بنیادی ارزش واقعی همان ارزش ذاتی است.

برای مثال تصور کنید که قیمت خرید و فروش (قیمت بازار) سهمی ۲،۰۰۰ ریال باشد، پس از انجام تحلیل بنیادی ممکن است شما دریابید که ارزش ذاتی آن ۲،۵۰۰ ریال است و در نتیجه سهم پتانسیل رشد دارد.

واضح است که شما سهمی را می‌خرید که به‌طور قابل‌ توجهی کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله شدن باشد. این مورد سبب می‌شود تا دومین فرض تحلیل بنیادی را در نظر بگیریم که بیان می‌کند بازار در بلندمدت نسبت به تحلیل بنیادی واکنش نشان می‌دهد تا قیمت‌ها را به تعادل برساند.

در واقعیت زمان برابری ارزش ذاتی سهام با قیمت آن برای هیچ‌کس مشخص نیست. ممکن است این برابری در بلندمدت رخ دهد. این نتیجه به یکی از فروض مهم تحلیل بنیادی می‌انجامد. در بلندمدت بازار سهام نشان‌دهنده عوامل بنیادی است. البته بلند‌مدت ممکن است روز‌ها یا سال‌ها به طول بینجامد.

تحلیل بنیادی
تحلیل بنیادی چیست

مزایای این تحلیل

بسیاری از معامله‌گران موفق و شناخته شده از تحلیل بنیادی برای شناسایی سهام سود ده استفاده می‌‌کنند. با هم چند مورد از مزایای این نوع تحلیل را بررسی می کنیم:

  • تحلیل بنیادی برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت بسیار مناسب است. توانایی تشخیص و پیش‌ بینی روند‌های اقتصادی، آماری، فناوری و مصرفی ممکن است برای سرمایه‌گذارانی که صنعت یا شرکت مناسبی را برگزیده‌اند، بسیار مفید باشد.
  • تحلیل بنیادی درست کمک می‌کند که شرکت‌های ارزشمند را شناسایی کنید. بسیاری از معامله‌گران شناخته شده همانند وارن بافت و «جان نف» (John Neff) در تحلیل‌های خود، ارزش بلند‌مدت را مد نظر قرار داده‌اند. با تحلیل بنیادی می‌توانید به شناسایی شرکت‌هایی با دارایی‌های ارزشمند، ترازنامه قوی، سود ثابت و … بپردازید.
  • یکی از ویژگی‌های آشکار اما نامحسوس کار با تحلیل بنیادی، رسیدن به درکی عمیق از کسب‌ و‌ کار است. بعد از تحقیق و بررسی طولانی مدت، سرمایه‌گذار با کلیدی‌ترین عوامل اثر‌گذار بر سود و درآمد شرکت‌ها آشنا خواهد شد.

این سبک تحلیل چه چیزی به ما نمی هد؟!

خب اکنون به بررسی نکاتی که باید در مورد این سبک تحلیل بدانیم می پردازیم:

وقتی یک سهم را بنیادی بررسی می‌کنید، به ارزندگی و سلامت مالی آن پی می‌برید. اما ممکن است همه متوجه نکات مورد نظر شما نشوند و قیمت سهم طبق انتظار شما بالا نرود. مدتی زمان می‌برد تا همه بفهمند که سهم شما چقدر ارزنده است.

تحلیل بنیادی نمی‌تواند بگوید که برای رشد قیمت چه مدت باید منتظر بمانید؛ شش ماه یا شش سال یا…

تحلیل بنیادی قرار نیست تارگت دقیق قیمتی برایتان روشن کند.

چیزی که قرار است بدانید این است که یک شرکت طی سال چقدر به شما سود می‌دهد. اگر قیمت سهم به قدری بالا رفت که بازدهی ۵ سال آتی را به شما داد، فروشنده سهم می‌شوید.

جمع بندی

با توجه به مطالب بیان شده می توان گفت برای فعالیت در بورس و کسب سود باید از تمام ابزارهای موجود استفاده کرد.

دو ابزاری که برای تحلیلگر بسیار مهم و کاربردی هستند تحلیل تکنیکال و بنیادی است. این ابزارها به سرمایه گذار کمک می کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشد و سود خوبی کسب کند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x