مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
تصویر شاخص خلاقانه

تلاش برای رسیدن به ترکیب های خلاقانه (بخش اول)

ترکیبات رنگ ها بسیار متنوع است که در عین پیچیدگی، به گونه ای است که با اندکی دقت خواهید توانست ذوق و علاقه خود را نیز در آن بیامیزید و با ایجاد تغییرات در الگوهای آن ها ترکیب های مستقل و تازه ای بسازید که بسی خلاقانه تر از نمونه های پیش روی شماست.

ترکیبات رنگ ها بسیار متنوع است که در عین پیچیدگی، به گونه ای است که با اندکی دقت خواهید توانست ذوق و علاقه خود را نیز در آن بیامیزید و با ایجاد تغییرات در الگوهای آن ها ترکیب های مستقل و تازه ای بسازید که بسی خلاقانه تر از نمونه های پیش روی شماست.

رنگ های قدرتمند

وقتی از رنگ های قدرتمند سخن می گوییم، بی شک منظورمان همان رنگ قرمز است. حتی درجات مختلف و یا ترکیب های مختلف قرمز هنوز به میزان کافی قدرتمند است که به عنوان زبان بیان عشق و نفرت به کار آید. به خاطر داشته باشید که حتی شنیدن نام رنگ ها می تواند تاثیری از دیدار آن رنگ ایجاد کند. مثلا با شنیدن کلمه سرخ حالتی از احتمال بروز حادثه ای غیرعادی در شنونده ظهور می کند. این موضوع در عنوان بندی کتاب، فیلم ها و یا حتی دست ساخته های بشری بسیار مهم و موثر است.

به رنگ بندی های پرهای یک خروس و به اطوارهای اقتدار جویانه آن نگاه کنید، تاج سرخ و شاهکار بی بدیل رنگ بندی با سایه های قرمز در سراسر پرهای او، همه برای این است که آن رنگ با آن اطوارها به شدت مضحک خواهد شد.

رنگ قدرتمند

 

رنگ های غنی

رنگ های غنی را می توان با افزودن درجات مختلفی از سیاه به رنگ های قدرتمند به دست آورد. دست یابی به این گونه رنگ ها و ترکیب بندی متناسب آن ها با یکدیگر، مثل یافتن شیئی اصیل، کهنه و با ارزش است. ترکیب برخی این رنگ ها، مثل شرابی، یشمی و طلایی در کنار هم، سمبل فراوانی و برکت است. این رنگ های تیره و مجلل در چرم و پارچه های پر ارزش به کار می رود و بر بیننده اثری دراماتیک و ماندنی می گذارد. رنگ های غنی پیوسته نشانه ای از ثروت، تجمل و تشریفات بوده و خصائل اشرافی را به یاد می آورد.

امروزه کاربرد این رنگ ها و فضاها به حداقل رسیده و جای آن را فضاهای باز با رنگ مایه های متوسط و روشن گرفته و مورد پسندتر واقع می شوند.

رنگ غنی

رنگ های احساساتی(رومانتیک)

رنگ صورتی، همان قرمز است که از قدرت آن در اثر آمیزش با رنگ سفید و یا زرد کاسته شده و چندان ملایم شده است که حالا دیگر نه برای بیان قدرت و شجاعت، بلکه برای نمایش شعر و عشق و لطافت به کار می رود.

این نمونه ای است از معجزه رنگ.

صورتی هرچند هنوز هم مثل قرمز به نوعی هیجان دامن می زند، اما این هیجان، آرام، ملایم و عاشقانه است. رنگ بندی و همنشینی رنگ های رومانتیک بسیار ترد، شکننده و ظریف است و باید بتوانید رنگی را در کنار آنها بنشانید که از تاثیر بهاری و گل مانند آنها نکاهد و همچنان زیبا جلوه کند.

رنگ رومانتیک

رنگ های حیات بخش

استفاده از قرمز شنجرفی، که تلفیقی از درجات تقریباً برابر قرمز و زرد است، برای ایجاد حیات در کار های شما نقش مؤثری دارد. این ترکیب‌ها از نشاط و جنبش و حیات سرشار است و در طرح‌های تبلیغاتی به خصوص اگر با مکمل‌های خود، مثلاً فیروزه‌ای به کار رود بسیار پرتحرک و سرزنده می‌نماید.

شنجرفی و نارنجی و سرمه‌ای و فیروزه‌ای و سبز می‌توانند به هر کار تبلیغاتی چنان روحی بدمند، که تاثیر زنده آن به سهولت قابل لمس و انتقال باشد. کار با این‌گونه رنگ‌ها هنرمند را به وجد می آورد و حس بازآفرینی و خلاقیت او را تحریک می‌کند.

رنگ حیات بخش

 

ادامه ترکیب بندی های خلاقانه را در مطلب بعدی دنبال کنید.

با تحلیلک همراه باشید.

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x