مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

تغذیه سگ سرابی

در برنامه تغذیه سگ سرابی باید بدانیم: سگ‌های سرابی علی‌رغم جثه بزرگی که دارند، نژاد کم‌خوراکی بوده و اصلا شکمو نیستند. همچنین کیفیت غذای سگ، بسیار بیشتر از کمیت آن اهمیت دارد.

تغذیه سگ سرابی

تغذیه سگ سرابی

 

نکات مورد توجه هنگام تنظیم برنامه تغذیه سگ سرابی

با توجه به ویژگی‌های جالب و درخور توجهی که برای سگ نژاد سرابی بیان کردیم، حالا جا دارد که به‌صورت مفصل به بررسی نحوه تغذیه سگ سرابی بپردازیم تا ببینیم این سگ‌های قوی باید چه مواد غذایی را مصرف کنند و چه رژیم غذایی داشته باشند.

قبل از این که مواد ضروری برای رژیم غذایی سگ سرابی را مطرح کنیم، باید از یک سری نکات آگاهی داشته باشیم که می‌تواند در تنظیم مناسب تغذیه سگ سرابی به ما کمک کند.

    • سگ‌ های سرابی علی‌رغم جثه بزرگی که دارند، نژاد کم‌خوراکی بوده و اصلا شکمو نیستند.

 

    • کیفیت غذای سگ، بسیار بیشتر از کمیت آن اهمیت دارد.

 

    • سگ‌ های سرابی که فعالیت کمی دارند، ممکن است دچار اضافه‌ وزن شوند.

 

شما می‌توانید با در نظر گرفتن این خصوصیات، با دقت بیشتری در راستای تنظیم تغذیه سگ سرابی خود قدم بردارید که بی‌توجهی به آن‌ها نتایج متفاوتی را رقم می‌زند.

تغذیه سگ سرابی

 

تغذیه سگ سرابی

 

تغذیه سگ سرابی

 

مواد غذایی ضروری در برنامه تغذیه سگ سرابی

 

    • گوشت‌های باکیفیت و تازه (مانند گوشت گاو، مرغ و ماهی)

 

    • سبزیجات و میوه‌ها (منبع اصلی دریافت ویتامین‌های ضروری)

 

    • برنج قهوه‌ای

 

    • مواد حاوی اسیدهای چرب ضروری (مانند روغن ماهی و آفتابگردان)

 

    • غذاهای خشک تجاری بدون رنگ‌ مصنوعی

 

یادتان باشد که هرگز برای تغذیه سگ سرابی از غذاهای کم‌ارزش و معده‌ پر کن استفاده نکنید. چرا که این غذاها ضمن ایجاد چاقی سگ سرابی، سلامت و طول عمر آن را نیز با خلل مواجه می‌کنند.

قطعا برای ساختن یک زندگی سالم در سگ‌ها، باید به تغذیه آن‌ها اهمیت داد. نوع تغذیه، اثر مستقیمی بر سلامت سگ‌ها دارد. در تغذیه سگ سرابی که سگی کوهستانی محسوب می‌شود نیز باید توجه لازم را داشت.

میزان کالری مصرفی در سگ‌ها، براساس نژاد، سبک زندگی (محل زندگی و فعالیت‌های روزانه) و همچنین سن و سال مشخص می‌شود. بدیهی است که برای تغذیه سگ سراب باید با دامپزشک مشورت کنید.

تغذیه سگ سرابی

مصرف غذای خشک برای سنین مختلف آسان‌تر است زیرا در جدول پشت کیسه‌های غذای خشک، مقدار مصرف آن برای هر نژاد و سن و سال درج شده است. غذای خشک مناسب برای سگ سراب با مقادیر مشخص و استانداردی از پروتئین، روغن خام و چربی، فیبر، خاکستر، رطوبت، سدیم، کلسیم، فسفر و … در بسته‌بندی های مناسب عرضه می‌شود.

اما رعایت بالانس غذایی در غذای تر یا خام، کار چندان راحتی نیست، زیرا باید تمامی مواد غذایی مورد نیاز سگ مثل فیبر، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی را در غذا بگنجانید. پس در این موضوع نیز بهتر است با دامپزشک سگ‌تان مشورت کنید. استفاده از انواع گوشت، غلات، سبزیجات و موادغذایی مجاز برای تهیه یک غذای متنوع و سالم لازم است.

تفاوت پخته یا خام بودن تغذیه سگ سرابی

سعی کنید به جهت جلوگیری از بیماری هایی مانند سالمونلا (Salmonella) از مواد غذایی پخته‌ شده برای تغذیه سگ سرابی خود استفاده کنید تا به این واسطه غذا برای او لذیذتر هم باشد.

تغذیه توله سگ سرابی
تغذیه توله سگ سرابی

برای تغذیه سگ سرابی خود یک قاعده کلی در نظر بگیرید که می‌توانید این قاعده را بدین صورت رعایت کنید:

برای تغذیه سگ سرابی می‌توانید از غذای خشک مخصوص نژاد سگ‌های جثه‌ بزرگ استفاده کنید و به ازای هر کیلوگرم وزن سگ سرابی ۲۵ گرم از آن غذای خشک را برای او در نظر بگیرید تا تمام ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن حیوان را تامین کرده باشید.

تغذیه سگ سرابی

تغذیه سگ سرابی
تغذیه سگ سرابی

غذای خانگی سگ سرابی

غذاهای طبیعی و خانگی می‌توانند بهترین نوع غذا برای سگ سرابی باشند، به شرطی که به درستی ترکیب شوند. با توجه به این که نحوه کلی رژیم غذایی سگ سرابی با سایر سگ‌ها متفاوت است، پس طبیعی است که غذاهای خانگی این نژاد نیز با بقیه متفاوت باشد.

اگر می‌خواهید خودتان یک مکمل مقوی و مغذی و سالم برای سگتان درست کنید بهتر است چند عدد تخم مرغ آب‌پز، نان، مرغ آب پز، سیب زمینی و هویج آب پز استفاده کنید.

مواد را خوب مخلوط کنید و بعد می‌توانید به عنوان یک غذای سالم و مغذی آن را به توله بدهید و خواهید دید که توله سگتان بسیار قوی و خوش هیکل و بزرگ جثه می‌شود. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که باید از چاقی حیوان جلوگیری کرد چون این نژاد بسیار مستعد افزایش وزن و چاق شدن است. اما نباید بلافاصله بعد از هر وعده‌ی غذایی به سگ ورزش دهید چون ممکن است دچار نفخ شود.

به طور کلی، برای تغذیه خانگی سگ‌ها می‌توان از مواردی چون غلات، تخم‌مرغ، گوشت‌ها، حبوبات و … استفاده کرد.

اما در مورد غذای سگ سرابی، باید دقیقا غذای خانگی آن حاوی موارد ضروری باشد که در این مطلب عنوان کردیم؛ یعنی میوه‌ها و سبزیجات به همراه گوشت‌های تمیز و تازه خام، مواد حاوی اسیدهای چرب ضروری و مقدار کافی برنج (قهوه‌ای) باشد. البته برای این که در تهیه غذای خانگی برای تغذیه سگ سرابی خود، دچار مشکل یا اشتباه نشوید، حتما این موضوع را با دامپزشک در میان بگذارید.

تغذیه سگ سرابی
تغذیه سگ سرابی

دامپزشکان تنها کسانی هستند که می‌توانند رژیم غذایی خانگی سگ سرابی را دقیقا با توجه به نیازهای محیطی و تغذیه‌ای این حیوان تعیین کنند.

پس اگر تجربه کافی برای دادن غذای خانگی به سگ سرابی را ندارید، برای این موضوع حتما با دامپزشک مشورت کنید. در غیر این‌ صورت ممکن است که به اشتباه از غذای خانگی سایر سگ‌ها به سگ سرابی خود بدهید و با این کار سلامت آن را به خطر بیندازید.

خرید بهترین غذای خشک برای سگ سرابی

اگرچه غذاهای طبیعی و خانگی سالم و بهداشتی برای نژاد سگ سرابی مناسب‌تر هستند، اما گاهی والدین از تهیه مقدار زیادی غذای خانگی و طبیعی برای این حیوانات عاجزند و توانایی تهیه روزانه آن را ندارند. بنابراین دادن غذاهای خشک باکیفیت مخصوص سگ‌های سرابی برای والدین، بهتر و راحت‌تر است.

اما تنوع غذای تجاری این نژاد از سگ‌ها به نسبت سایر نژادها کمتر است و برای تهیه غذای سگ سرابی به صورت خشک و تجاری، باید به منابع اصلی دسترسی داشته باشید. برخی از فروشندگان، غذاهای بی‌کیفیت را به نام غذای درجه یک سگ سرابی تجاری می‌فروشند، اما این غذاها نیازهای تغذیه‌ای این حیوان را برطرف نمی‌کنند. بنابراین باید حتما غذای سگ خشک و تجاری را از فروشگاه‌ها و فروشنده‌های قابل اعتماد خریداری کنید.

36 food 1
تغذیه سگ سرابی

گاهی غذاهای خشک و ماندگار سگ‌های سرابی، توسط متخصصین داخلی تولید می‌شوند که گاهی این غذاها کیفیت خوبی داشته و قابل رقابت با غذاهای خشک خارجی هستند.

اما همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، باید از کیفیت غذا و فروشنده‌ی آن اطلاع و اطمینان کامل داشته باشید.

غذاهای ممنوعه در برنامه تغذیه سگ سرابی

برخی از میوه‌ها، نوشیدنی‌ها و خوراک انسانی وجود دارد که برای تمام نژاد سگ‌ها خطرناک هستند و با معده آن‌ها سازگاری ندارند.

در مورد سگ‌های سرابی، این ممنوعیت‌ها به شکل دیگری بروز می‌کند. به این معنی که برخی از مواد غذایی که برای سایر نژاد سگ‌ها مفید و حتی ضروری است، برای سرابی‌ها ممنوع اعلام شده‌ است. از جمله این مواد ممنوعه در تغذیه سگ سرابی، موارد زیر را می‌توان نام برد:

    • مواد حاوی کربوهیدرات بالا

 

    • گوشت‌های قرمز بی‌کیفیت یا کهنه

 

    • مواد غذایی حاوی نگهدارنده

 

    • غلاتی مانند گندم و سویا

 

    • ذرت

 

    • مواد نگهدارنده‌ای چون «اتوکسیون»، «کسیتولول بوتول» و «آنیسول بوتیل»

 

علاوه بر این موارد، مواد افزودنی که ممکن است باعث ایجاد آلرژی در بدن سگ سرابی شوند را نیز می‌توان جزو ممنوعیات غذای سگ سرابی در نظر گرفت.
بنابراین بین تغذیه سگ سرابی و تغذیه سایر نژادهای سگ، تفاوت‌های بارزی وجود دارد که باید حتما در تنظیم رژیم غذایی آن‌ها مورد توجه قرار بگیرند.

ضمنا در نظر داشته باشید که در صورت تهیه غذاهای تجاری خشک و مرطوب برای سگ سرابی، حتما ترکیبات غذاها را به دقت بررسی کنید که مواد غیرمجاز برای این سگ‌ها در آن غذاها وجود نداشته باشد.

گاهی باید تغذیه سگ سرابی بیشتر از این که حاوی غذاهای تجاری باشد، از غذاهای طبیعی تشکیل شود.

مقدار غذای سگ سرابی

حالا که می‌دانیم باید از چه مواد خوراکی برای تغذیه نژاد سگ سرابی استفاده کنیم، باید از مقدار این خوراکی‌ها نیز آگاهی داشته باشیم تا بتوانیم مقدار غذای حیوان خود را به صورت متعادل تنظیم کنیم.

به صورت کلی، در رژیم غذایی سگ سرابی، باید در برابر هر کیلوگرم از وزن این حیوان، ۲۵ گرم غذا وجود داشته باشد. یعنی یک سگ سرابی ۸۰ کیلوگرمی به دو کیلوگرم غذای خشک و مقوی در روز نیاز دارد. اگر غذا خشک نباشد، براساس فعالیت سگ سرابی می‌توان این مقدار را تا حدی کاهش داد.

با توجه به این که غذاهای مرطوب و طبیعی به نسبت غذاهای خشک و تجاری، پروتئین بالاتری دارند، پس باید در ایجاد تعادل بین غذای خشک و مرطوب برای تغذیه سگ سرابی، دقت کافی را داشته باشید.

سگ‌های مسن و همچنین سگ‌های سرابی عقیم‌شده، نیاز به پروتئین و کالری کمتری نسبت به سایر سگ‌های سرابی دارند. پس اگر سن سگ سرابی شما بالا رفته یا آن را عقیم کرده‌اید، با مشورت دامپزشک می‌توانید مقدار غذای آن را براساس نیازهای تغذیه‌ای‌اش کاهش دهید.

تغذیه توله سگ سرابی

توله ‌سگ‌های سرابی در اولین هفته‌های زندگی خود تنها از شیر مادر تغذیه می‌کنند.

شیر مادر تمام آن‌چه که توله‌های سرابی به آن نیاز دارند را در بر دارد و موجبات رشد چند هفته‌ای آن‌ها را به صورت کامل فراهم می‌کند.

23 440 baby 1تغذیه توله سگ سرابی

با بزرگ‌تر شدن توله‌ها می‌توان کم‌کم از مواد غذایی مجاز و نرم به آن‌ها داد. به طوری که معده و دستگاه  گوارش کوچک‌شان قادر به هضم آن باشد.

اگر توله ‌سگ سرابی شما به هر دلیلی از مادرش دور افتاده و به شیر آن دسترسی ندارد، از شیر خشک‌های غنی شده‌ی مخصوص توله سگ به آن‌ها بدهید.

دادن شیر گاو به توله ‌سگ‌های سرابی باعث بروز اسهال و دیگر مشکلاتی می‌شود که سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد. در چنین شرایطی می‌توان دستورات مربوط به نحوه تغذیه توله خود را از دامپزشک دریافت کرد.

47 baby 1

دیگر نژادهای سگ از غذاهای تجاری که حاوی گوشت‌های پخته شده است، استفاده می‌کنند.

اما با توجه به این که سگ‌های سرابی از گوشت‌های خام استقبال می‌کنند، بهتر است دستور خاص غذایی برای توله ‌سرابی‌ها و همچنین تعداد وعده‌های غذایی آن‌ها را حتما از دامپزشک دریافت نمایید.

تغذیه سگ سرابی بالغ

سگ‌های بالغ سرابی، معمولا به دو وعده غذا در روز نیاز دارند. سرابی‌های جوان‌تر ممکن است سه وعده غذا در روز طلب کنند که با افزایش سن و بالغ‌تر شدن، می‌توانید سه وعده را کم‌کم به دو وعده اصلی کاهش دهید.

نکته حائز اهمیت این است که نباید اجازه بدهید سرابی‌ها به تندی و با عجله غذا بخورند. ممکن است این رفتار، منجر به رشد سریع‌تر آن‌ها شود، اما مشکلات گوارشی که برای آن‌ها ایجاد می‌کند، به رشد سریع آن‌ها نمی‌ارزد. پس همیشه مراقبت نحوه غذا خوردن سگ‌های سرابی بالغ خود باشید تا به آرامی و همراه با آب کافی، وعده‌های غذایی خود را تمام کنند.

با توجه به شکمو نبودن نژاد سگ سرابی، کمتر پیش می‌آید که سگ‌های بالغ این نژاد با عجله غذا بخورند، اما این رفتار در توله سرابی‌ها و سرابی‌های جوان دیده می‌شود که اغلب خود والدین به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه این رفتار را در آن‌ها ایجاد کرده‌اند.

تغذیه سگ سرابی

31 2

پس ضمن دادن مقدار معین غذا باکیفیت متناسب با وزن و شرایط زندگی سگ سرابی در دو وعده، مراقب رفتارهای غذایی این سگ‌ها نیز باشید تا در نهایت سگ سرابی نیرومند و سالمی داشته باشید.

غذاهای تشویقی برای سگ‌ های سرابی

تا اینجا در مورد مواد غذایی ضروری و ممنوعه در رژیم غذایی سگ سرابی صحبت کردیم. هنوز هم اطلاعات بسیاری برای تغذیه سگ سرابی باقی مانده که درک آن‌ها به تجربه شخصی شما در هنگام مراقبت از این سگ‌ها بستگی دارد.

سرابی‌ها نژاد باابهتی هستند و مانند دیگر سگ‌هایی که در خانه نگهداری می‌کنیم، به تشویقی‌ها و مواد غذایی کاملا پخته شده نیاز ندارند. ممکن است برخی از خوراک‌ها نیز به مزاج سرابی‌ها خوش بیاید و بتوان در دوران تربیت این سگ‌ها از آن‌ها به عنوان تشویقی استفاده کرد، اما به صورت کلی، سگ‌های سرابی به تشویقی‌ها وابسته نیستند.

با توجه به خصوصیت‌های منحصر به فردی که هر سگ، جدا از نژاد خود می‌تواند داشته باشد، در خصوص دادن یا ندادن تشویقی و همچنین برای انتخاب نوع تشویقی برای سگ‌های سرابی، از دامپزشک، اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

اضافه وزن در سگ‌ های سرابی

معمولا سگ‌های نژاد بزرگ، مستعد اضافه وزن و چاقی هستند و این موضوع در مورد نژاد غول‌پیکر سگ سرابی نیز صدق می‌کند.

9 2 20 1

چاقی در سگ‌های سرابی سبب می‌شود تا این حیوانات در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون فشار خون، دیابت، مشکلات کلیوی و …. قرار بگیرند. برای این که بدانید سگ سرابی شما، اضافه وزن دارد یا خیر، دست خود را روی بدن این حیوان بکشید. اگر در هنگام دست کشیدن، دنده‌های سرابی به راحتی قابل لمس بودند، پس سرابی شما اضافه وزن ندارد، اما اگر این اتفاق نیفتاد و دنده‌های سرابی با دست به راحتی قابل لمس نبودند، پس آن سگ اضافه وزن دارد و باید در رژیم غذایی آن تغییرات مناسبی را اعمال کنید.

یک نکته مهم در تغذیه سگ سرابی

نه تنها در مورد تغذیه سگ سرابی بلکه در مورد تغذیه هر نژاد از سگ هرگز رژیم غذایی آن‌ها را به یک باره تغییر ندهید. حتی اگر دچار اضافه وزن یا دیگر مشکلات جسمی شده‌اند، ضمن مشورت با دامپزشک، کم‌کم و به‌صورت کاملا تدریجی، رژیم غذایی جدید را جایگزین رژیم قبلی آن‌ها کنید.

تغذیه سگ سرابی، شرایط و محیط نگهداری این سگ ها روی قدرت و برتری آن‌ها تاثیرات زیادی گذاشته و کسانی که به علوم نگهداری آن آگاه هستند همواره سگ های برتری را پرورش می‌دهند و کسانی که به این علوم اهمیت نمی‌دهند یا از آن می‌گذرند نمی‌توانند سگ‌های خوبی پرورش دهند.

این سگ از همراه شدن با صاحب خود اوج لذت را می‌برد و بهتر است برای پیاده روی این سگ را به دنبال خود ببرید.

44 2

 

بیشتر ببینیم:‌ ۱۲ عکس از حیوانات زیبا

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x