مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 8 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
تفاوت سرماخوردگی و کرونا و آنفلوانزا در کودکان

تفاوت سرماخوردگی و کرونا و آنفلوانزا در کودکان

این روزها بیشتر والدین نگران علائم سرماخوردگی و کرونا در کودکشان هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا تفاوت های کلی این دو نوع بیماری و همچنین تفاوت با آنفلوانزا را بررسی کنیم.

تفاوت سرماخوردگی و کرونا

آیا کودک من سرما خورده یا مبتلا به کروناست ؟

این روزها بیشتر والدین نگران علائم سرماخوردگی و کرونا در کودکشان هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا تفاوت سرماخوردگی و کرونا و همچنین تفاوت با آنفلوانزا را بررسی کنیم.

این سه بیماری علائم شبیه به هم دارند ولی با یک شرح حال دقیق از بیماران می توان تا حدودی به افتراق آن ها کمک کرد. ولی نکته حائز اهمیت برای همه والدین این است که در صورت هر گونه علائم و به هر علتی انجام دو هفته قرنطینه خانگی ضروری است. رعایت فاصله افراد خانواده با هم و حتی زدن ماسک در این مواقع به جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس کمک می کند.

علت سرماخوردگی

عامل آن ویروس ها هستند که شایع ترین آن ها رینوویروس ها و گاهی کرونا ویروس، متاپنوموویروس و RSV هستند. پس کرونا ویروس ها هم عامل سرماخوردگی هستند ولی از نظر ساختار و فعالیت در بدن با کووید ۱۹ متفاوتند ولی از یک خانواده اند.

بیشتر بخوانید: عفونت ادراری کودکان و روش های پیشگیری از آن

علائم سرماخوردگی

کودکان ممکن است ۶ تا ۸ بار در سال دچار سرماخوردگی شوند که با افزایش سن آن ها این عدد به ۲ تا ۳ بار در سال می رسد.

در شیرخواران تب و ترشح بینی علائم برجسته این بیماری است و با افزایش سن کودک تب کمتر رخ می دهد.

توجه داشت باشید علائم نسبت به نوع ویروس عامل نیز متفاوت است.

اولین علامت گلودرد یا احساس خراشیدگی در گلو است که بلافاصله با آبریزش و گرفتگی بینی دنبال می شود. در حدود ۷۰ درصد کودکان متعاقبا دچار سرفه می شوند که ممکن است ۱ تا ۲ هفته طول بکشد. اسهال و استفراغ کمتر شایع است.

انتقال سرماخوردگی

ویروس های سرماخوردگی به سه روش انتشار می یابند:

تماس مستقیم، استنشاق آئروسل های ریز ناشی از سرفه، رسوب آئروسل های درشت

که در همه موارد ویروس از مخاط بینی یا چشم وارد بدن کودک می شود. تماس مستقیم یعنی خود تلقیحی با دستان آلوده کودک که به چشم یا مخاط بینی اش تماس داشته است.


تفاوت سرماخوردگی و کرونا و آنفلوانزا در کودکان


تفاوت سرماخوردگی و کرونا
تفاوت سرماخوردگی و کرونا در کودکان

علت آنفلوانزا

این ویروس دو نوع A,B دارد و می تواند باعث علائم آنفلوانزا یا پنومونی (عفونت ریه) یا کروپ (سرفه های خروسکی) در کودکان شود. مرگ و میر آن معمولا ناشی از پنومونی است.

علائم آنفلوانزا

شروع علائم ناگهانی است یعنی مادر دقیقا روز و ساعت شروع علائم را در کودک نمی تواند بیان کند. شدت تب بالاتر از سرماخوردگی است و حتی در سنین بالاتر هم وجود دارد.

تب، بدن درد، لرز، سر درد و بی اشتهایی علائم غالب هستند و علائم کمتر شایع در شروع بیماری آبریزش بینی، گلودرد و سرفه خشک است.

در کودکان اسهال، استفراغ و درد شکم نیز مشاهده می شود.

خوشبختانه آنفلوانزا هم قابل پیشگیری و هم قابل درمان است. با واکسن آنفلوانزا از موارد شدید بیماری در کودکان می توان پیشگیری کرد و درمان با داروی اسلتامیویر انجام می شود. حتی در افرادی که با بیمار تماس دارند مصرف دارو با تجویز پزشک می تواند از ایجاد بیماری در آن ها جلوگیری کند.

تشخیص سرماخوردگی از کرونا و آنفلوانزا در کودکان
تفاوت سرماخوردگی و کرونا در کودکان

علائم کووید ۱۹ در کودکان

علائم این ویروس جدید در مراحل مختلف آن متفاوت است و الزاما همه کودکان دچار همه علائم نمی شوند. علائم غالب در سن زیر ۱۲ سال عفونت تنفسی فوقانی (مانند سرماخوردگی) است. تب و لزر، سرفه های خشک، تنگی نفس و اختلال بویایی و چشایی علائم شایع این بیماری هستند.

یک علامت تخصصی که در ویروس های قبلی دیده نمی شود، بیماری شبه کاوازاکی یا MIS-c است که با تب بیش از ۴ روز و درگیری پوستی مخاطی چشمی و قلبی و آزمایشگاهی شناخته می شود.

درگیری ریوی در کودکان به صورت پنومونی و در ۴ تا ۵ درصد موارد نارسایی تنفسی رخ می دهد. در کل از هر ۶ کودک مبتلا یک نفر دچار مشکل تنفسی می شود.

میزان مرگ و میر در کودکان ۲ تا ۳ درصد گزارش شده است ولی ۸۱ درصد موارد به صورت فرم خفیف به بیماری مبتلا می شوند.

سیر بیماری در کووید ۱۹ چهار مرحله است

  • مرحله بدون علامت که فقط تست مثبت می شود.
  • مرحله علائم خفیف که تقریبا شبیه آنفلوانزا است و گاهی با از دست دادن بویایی و چشایی همراه است.
  • مرحله تنفسی متوسط و شدید
  • مرحله بحرانی یعنی نارسایی تنفسی

 

نکته مهم درباره تفاوت سرماخوردگی و کرونا در کودکان

در هر صورت کودک شما با هر علائمی باید به مدت ۲ هفته در خانه قرنطینه شود و پدر و مادر با رعایت فاصله و داشتن ماسک از او مراقبت کنند. به هیچ عنوان کودک را نزد پدربزرگ یا مادربزرگ نگهداری نکنید.

در صورت بروز علائم خطر یا تب بیش از ۴ روز یا کاهش سطح هوشیاری و در شیرخواران و نوزادان بروز تب و بی قراری شدید، سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

 

با تشکر از دکتر حمیده کاظمی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x