مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 12 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
تفسیر اسطوره (قسمت دوم)

تفسیر اسطوره (قسمت دوم)

صفحه‌ ای که به نام محمدرضا شفیعی کدکنی فعالیت می‌ کند، اعلام کرد که از این به بعد پنجشنبه ها درباره شاهنامه خواهد گفت و در ادامه مطلب جدیدی با عنوان تفسیر اسطوره (قسمت دوم) آورده است که آن را با هم می خوانیم.

تفسیر اسطوره (قسمت دوم)

صفحه‌ ای که به نام محمدرضا شفیعی کدکنی فعالیت می‌ کند، در ادامه مطلب جدیدی با عنوان تفسیر اسطوره (قسمت دوم) آورده است که آن را با هم می خوانیم:

تفسیر اسطوره (قسمت دوم)

تفسیر اسطوره (قسمت دوم)

تفسیر اسطوره (قسمت دوم)

«پاره‌ای از اسطوره‌شناسان، اسطوره را به ازای همان معنایی می‌دانند که از ظاهر آن بر می‌آید و عقیده ندارند که در ساختمان یا داستان و کلام اسطوره معنای باطنی و پنهانی وجود دارد که باید کشف شود.

نیازهای مادی و معنوی یا اجتماعی و روحی انسان ابتدایی، به زبان افسانه و داستان هم بیان و هم برآورده شده است. فلسفهٔ زندگی، حکمت عملی و اعتقادات معنوی و نشانه‌هایی از زندگی اجتماعیِ آدمی در اسطوره منعکس شده است و اسطوره بی‌آنکه معنای دیگری در پشتِ ظاهرِ آن پنهان باشد تا حدی ما را به این همه راه می‌نماید. جرج فریزر، اسطوره‌شناس معروف بریتانیایی و مؤلف کتاب چندین جلدی شاخهٔ زرین، و همچنین جامعه‌شناس معروف فرانسوی امیل دورکم و نیز ادوارد تایلر از نمایندگان برجسته این گروهند.

پیدایش مکتب روان‌شناسی فروید و کشف ضمیر ناخودآگاه روزنی تازه به روی شناخت اساطیر گشود و مطالعهٔ آن‌ها را از نظر روان‌شناسی جدید و روانکاوی ممکن ساخت.

 

درآمدی به اساطیر ایران
زنده‌یاد استاد شاهرخ مسکوب»

 

بیشتر بخوانید:

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x