مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
تقسیم بندی هوش مالی یا اقتصادی

آیا از تقسیم بندی هوش مالی خبر دارید؟

در ادامه مبحث هوش مالی به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا هوش مالی یا اقتصادی نیز دسته بندی دارد؟ رابرت کیوساکی هوش مالی یا اقتصادی را به ۵ مورد تقسیم می کند. با ما همراه باشید تا به بررسی این 5 دسته بپردازیم.

از تقسیم و دسته بندی هوش مالی خبر دارید؟

 

تقسیم بندی هوش مالی یا اقتصادی

در ادامه مبحث هوش مالی به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا هوش مالی یا اقتصادی نیز دسته بندی دارد؟

رابرت کیوساکی هوش مالی یا اقتصادی را به ۵ مورد تقسیم می کند. با ما همراه باشید تا به بررسی این ۵ دسته بپردازیم.

۱- کسب درآمد بیشتر:

این مورد با توجه به مقدار پولی که به دست می آورید سنجیده می شود. اگر در آمد سالانه شما ۳۰ میلیون تومان است، هوش مالی شما نسبت به فردی که در سال ۱۰ میلیون تومن درآمد دارد، بالاتر است.

۲- حفظ پول:

زمانی که درآمدی را کسب کردید، باید آن را حفظ کنید. حفاظت پول مخصوصاً در مقابل مالیات دومین جنبه هوش مالی یا اقتصادی است.

۳- بودجه بندی پول:

کیوساکی می نویسد” توانایی داشتن زندگی خوب و در عین حال سرمایه گذاری بدون توجه به اینکه چقدر درآمد کسب می کنید، نیاز به سطح بالایی از هوش مالی دارد.” این حوزه از هوش مالی یا اقتصادی براساس مقدار پولی که پس از پرداخت هزینه ها برای شما باقی می ماند، اندازه گیری می شود.

۴- اهرم سازی برای پول:

این حوزه از هوش مالی یا اقتصادی براساس بازده سرمایه گذاری اندازه گیری می شود. ” چگونه مازاد پول خود را به کسب ثروت بیشتر اختصاص داده اید؟ “

۵- بهبود اطلاعات مالی:

اطلاعات مالی تنها به معنای دانش مفاهیم مالی نیست، بلکه شامل اطلاعات دقیق و جزئی از سرمایه گذاری های شما نیز می شود. هوش مالی یا اقتصادی پلی به سوی ثروتمند شدن است. آیا شما هوش مالی یا اقتصادی دارین؟ آیا پول شما را ثروتمند می کند؟

همه‌ ما می‌ دانیم افرادی که هر روز خیلی سخت کار می‌ کنند پول بیشتری در می‌ آورند، اما هرگز ثروتمند نمی‌ شوند! حتی بسیاری از آن ها بیشتر از قبل بدهکار می‌شوند و مشکلات مالی بیشتری پیدا می‌کنند. همه‌ی ما داستان‌ هایی برای برنده شدن در مسابقات قرعه کشی را شنیده ایم که افراد کاملا تصادفی ثروتمند می شوند.

برخی دیگر هم با خریدن خانه یا خریداری اماکن گوناگون در مدت زمان کوتاهی سود می‌ کنند و ثروتمند می شوند. در مقابل نیز می‌ شنویم که افراد زیادی با خرید اوراق بهادار یا سکه های طلا ضرر می کنند و همه سود و سرمایه‌ خود را به یک باره از دست می‌دهند. اما بسیاری دیگری از افراد هستند که هر روز که می‌گذرد بر دارایی آن‌ها افزوده می‌شود.

با آنکه شاید حتی زمان کمتری هم نیز صرف کار خود کنند اما ثروت آن‌ها هر روز بیشتر شده و زندگی‌هایشان رو به رونق و تجمل بیشتر سوق پیدا می‌کند. چه عواملی باعث می‌شود که بعضی افراد اینگونه و با شتاب خیلی بیشتری نسبت به بقیه افراد پیشرفت کنند چیست؟

هوش مالی جواب تمام این پدیده‌ها و این پیشرفت هاست. کسانی که به یک باره زندگیشان عوض می‌شود جادو یا سحری نکردند. آن‌ها فقط خود را کشف کرده‌اند و شروع به تقویت و گسترش هوش خود کرده‌اند.

تقسیم بندی هوش مالی یا اقتصادی
تقسیم بندی هوش مالی یا اقتصادی

تقسیم بندی هوش مالی

در این مقاله می‌خواهیم شما را با هوش مالی خود بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید کارهای بزرگی انجام دهید و به جامعه‌ی ثروتمندان خوش آمد بگویید. بسیاری از افرادی که دنبال پول و ثروت هستند فکر می‌کنند که پولدار شدن یک جادو است یا روش‌ها و فرمول‌های جادویی دارد اما باید به شما بگوییم اصلا این طور نیست.

تنها چیزی که باعث می‌شود شما ثروتمند شوید هوش مالی شماست که چقدر و چه میزان آن را شناخته‌ اید و توانسته‌ اید آن را تقویت کنید. تقویت هوش مالی راه‌ های مختلفی دارد که در هر فرد بسته به نوع شرایط زندگی و مهارت‌ های شخصی آن فرد متفاوت است.

اما این راه‌های تقویت کردن هوش مالی چیست واقعا؟
آیا می‌توان به آن اعتماد کرد؟
آیا هوش مالی کافی است برای ثروتمند شدن؟

بررسی حوزه های تقسیم بندی هوش مالی

حوزه اول هوش مالی: کسب درآمد بیشتر

رابرت کیوساکی می گوید: “بسیاری از مردم نتوانستند ثروتی برای خود بسازند و درآمد بیشتری را کسب کنند، زیرا آن‌ها پول را بدون کار می خواهند. آنچه که بسیاری از مردم نمی فهمند، این است که این فرآیند آن‌ها را به ثروت می رساند، نه پول “

تنها با یادگیری روش های کسب درآمد می توانید پول خود را افزایش دهید.

برای هر فرد این روند متفاوت خواهد بود. هر کدام از ما هدف، رویا و جاه طلبی های متفاوت داریم. مهم این است که بهترین راه برای کسب درآمد بیشتر را پیدا کنید و هدف گذاری های خود را بر آن اساس انجام دهید. برای کسب درآمد بیشتر، شما همچنین باید احساسات خود را کنترل کنید.

شما باید بیاموزید که رضایت خاطر را به خود تحمیل کنید. آینده مالی خود را برای چند تومان پول تباه نکنید. هرگز تسلیم نشوید. پیشروی شاید بعضی اوقات بسیار سخت به نظر برسد، اما اگر در مسیر اعتماد به نفس داشته باشید، مشکلات خود را نیز می توانید حل کنید. ذهن خود را بر روی هدف خود متمرکز کنید و راهی برای رسیدن به آن پیدا کنید.

حوزه دوم هوش مالی: حفظ پول

هنگامی که شروع به کسب درآمد کردید، باید آن را از “شکارچیان مالی” محافظت کنید. کیوساکی می گوید که شما باید در مقابل این ۶ مورد از پول خود محافظت کنید:

۱. ماموران دولتی
رابرت کیوساکی به ضرورت پرداخت مالیات (به صورت قانونی) با ماموران دولتی اذعان دارد. تأکید او تنها بر این است که تا حد ممکن مالیات کمتری را بپردازیم.

۲. بانکداران
بانک ها به طور مداوم سعی می کنند ذره ذره پول شما را به عنوان سپرده از چنگ شما در بیاورند.

۳. کارگزاران بورس
به طور مشابه، پرداختی های کارگزاران بورس می تواند به ثروت شما ختم شود. اغلب  هدف از خرید و فروش سهام برای کارگزاران کسب کمیسیون بیشتر است.

۴. کسب و کارها
کیوساکی می گوید “همه کسب و کارها همیشه چیزی برای فروش به شما دارند”. وظیفه آن‌ها این است که شما را از پولتان دور کنند و وظیفه شما این است که پول خود را حفظ کنید. رابرت کیوساکی به شما توصیه می کند که زمان خرید یک وسیله از خودتان بپرسید: ” آیا داشتن آن شما را فقیرتر می کند یا ثروتمندتر ؟! ”

۵. روابط
پول نقش کلیدی را در هر رابطه ای ایفا می کند. شما باید به طرف مقابل خود اعتماد کنید و به درک متقابلی از امور مالی دست یابید.

۶. وکلا
در نهایت مهم است که پول خود را از مشکلات قانونی دور نگه دارید.

بیشتر افراد تا در زندگی به بن‌بست نخورند، شروع به تلاش نمی‌کنند. مثل همان عبارت معروف که می‌گوید: «تا چیزی را از دست ندهی قدر آن را نمی‌دانی»

تقسیم بندی هوش مالی یا اقتصادی
دسته بندی هوش مالی

 

تقسیم بندی هوش مالی یا اقتصادی

حوزه سوم هوش مالی: بودجه بندی پول

برای حل بحران بودجه بندی دو راه وجود دارد:

۱- شما باید مخارج خود را کاهش دهید.

۲- درآمد خود را افزایش دهید.

هر دو روش کسری بودجه را برطرف می کنند. اما مانند خیلی از افراد اعتقاد رابرت کیوساکی بر این است که در بلند مدت، افزایش درآمد راه حل بهتری است.

رابرت توضیح می دهد که اختصاص مبلغی از بودجه به هزینه ثابت از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر تصمیم بگیرید ۱۰٪ از درآمد خود را پس انداز کنید، سپس این ۱۰ درصد را مبلغی ثابت در بودجه بندی خود قرار دهید. ابتدا مبلغی را به خودتان اختصاص دهید.

کیوساکی می نویسد: “شما می توانید با نگاه کردن به میزان وقت و پولی که افراد صرف می کنند، آینده آن ها را حدس بزنید“. او در ادامه می گوید: “زمان و پول دارایی های بسیار مهم شما هستند. آن ها را عاقلانه  مصرف کنید”. او یادآور می شود که وقتی اوضاع به وفق مراد افراد پیش نمی رود، آن ها به جای هزینه کردن، تصمیم می گیرند که پول خرج نکنند.

اما اگر برای خرج کردن پول اولویت بندی درستی داشته باشند، می توانند وضعیت را بهبود ببخشند. خرج تنقلات و هزینه های اضافی خورد و خوراک خود را کم کنید و به جای آن به هزینه های آموزش و ارتقای دانسته های خود بیافزاید.

حوزه چهارم تقسیم بندی هوش مالی: اهرم سازی برای پول

در کتاب افزایش هوش مالی رابرت کیوساکی این فصل طولانی ترین و حساس ترین بخش در کل کتاب است. این بخش نشان دهنده اصلی ترین بخش فلسفه مالی او را تشکیل داده است.

اهرم سازی
قرض گرفتن پول برای افزایش قدرت نقدینگی خود، در صورت داشتن قدرت کنترل سرمایه گذاری به گفته رابرت کیوساکی کار بسیار خوبی است. اما اگر در کنترل سرمایه گذاری ضعیف عمل کنید، اهرم سازی بسیار خطرناک خواهد شد. او می نویسد: “بسیاری از افرادی که با سقوط املاک و مستغلات با شکست رو به رو می‌شوند افرادی بودند که بر روی افزایش ارزش ملک های خود از طریق بازار املاک حساب کرده بودند”.

آن ها در برابر ارزش بالای خانه خود پول قرض گرفتند اما هیچ کنترلی بر روی بالا و پایین رفتن بازار مسکن ندارند. این موضوع نشان دهنده هوش مالی ضعیف است. در عوض او استدلال می کند که باید از اهرم سازی برای سرمایه گذاری کم خطر استفاده کنید، طوری سرمایه گذاری کنید که بر آن تسلط داشته باشید.

بیایید صادق باشیم، اکثر ما که کاری در زمینه امور مالی مان آغاز نکردیم.
شما یک متخصص در زمینه کسب و کارتان هستید، پس چرا مضطرب هستید؟
شما به احتمال زیاد می گویید: اگر امور مالی جزو نقاط ضعف من باشد، چرا به پیشرفت نقاط قوت من توجه نمی شود؟

تقسیم بندی هوش مالی یا اقتصادی
دسته بندی هوش مالی یا اقتصادی

 

حوزه آخر دسته بندی هوش مالی یا اقتصادی: بهبود اطلاعات مالی

وارن بافت موفق ترین سرمایه گذار تمام دوران است. اما او هرگز قمار نکرد. بافت (و شریکش چارلی مونگر) تحقیقات گسترده ای را برای تصمیم گیری‌های خود انجام می دهند. قبل از اینکه سهام شرکتی را بخرند، آن‌ها باید همه چیز را در مورد آن بدانند. به دست آوردن این اطلاعات به آن‌ها اجازه می دهد تا با اطمینان سرمایه گذاری کنند.

در مقابل، رابرت کیوساکی برخی از سرمایه گذاری های خود را از روی نادانی انجام داده است. او سهام هایی را خریده بود که امیدوار به بالا رفتن آن بود. این نوع تصمیمات بر اساس اطلاعات نیستند، بلکه مبتنی بر احساسات هستند.

برای بهبود اطلاعات مالی خود مهم است که:

واقعیت را از تفکرات جدا کنید. بسیاری از بزرگان با رضایت کامل نظرات خود را ارائه می دهند” قیمت طلا در حال بالا رفتن است” اما این احمقانه است که تصمیمات مالی خود را بر اساس اینها اتخاذ کنیم. تصمیمات خود را بر اساس واقعیت بگیرید. اطلاعات را تأیید کنید. فقط یک منبع اطلاعات را باور نداشته باشید و از جوانب دیگر آن را تأیید کنید.

قوانین را بشناسید. اگر نمی دانید که سرمایه گذاری شما چگونه است، آن را انجام ندهید. کیوساکی در کتابش می نویسد: “قوانین منابع ارزشمندی از اطلاعات در مورد نحوه بازی با پول هستند.” گرایشات را درک کنید. روندها و گرایشات حقایق با اهمیتی هستند.

سرمایه گذاران هوشمند می توانند از روندها و گرایشات برای تصمیم گیری آگاهانه خود استفاده کنند.

با این حال توجه داشته باشید که این روند به واقعیت های آینده منجر نمی شود؛ با این حال منابع با ارزش اطلاعات مالی به حساب می آیند.

رابرت کیوساکی می نویسد: ”در نهایت این دارایی های شما نیست که شما را ثروتمند می کند، بلکه اطلاعات شما را غنی می کند.”

در ادامه به نقل قولی از رابرت کیوساکی اشاره خواهیم داشت:

رابرت کیوساکی در کتاب جدیدش به نام «شانس دوم: پول شما، زندگی شما، دنیای ما» بار دیگر به اهمیت هوش مالی اشاره می کند و می گوید: وقتی شما دچار مشکلات متعدد مالی هستید باید سراغ آن کالاهایی بروید که شما را در جهت ثروتمند شدن هدایت می کند نه آن دسته کالاهایی که موجب ایجاد هزینه های دیگری می شوند.

 

 

امیدواریم مطلب دسته بندی و تقسیم بندی هوش مالی برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x