مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
عوارض یائسگی

عوارض یائسگی و توصیه های طب سنتی برای کاهش آن

یائسگی، یکی از دوران‌های مهم و حساس در زندگی بانوان است. دورانی که تغییرات بسیاری در بدن بوجود می‌آید. آشنایی با ویژگی ‌های این دوره از زندگی، باعث می ‌شود فرد در سبک زندگی خود تغییرات مهمی بوجود آورد.

توصیه های طب سنتی برای کاهش عوارض یائسگی

یائسگی یکی از دوران‌های مهم و حساس در زندگی بانوان است. دورانی که تغییرات بسیاری در بدن به وجود می‌آید.

آشنایی با ویژگی ‌های این دوره از زندگی، باعث می ‌شود فرد در سبک زندگی خود تغییرات مهمی به وجود آورد. البته توصیه می ‌شود بانوان قبل از دوره یائسگی، سبک زندگی سالم را برای خود برگزینند تا عوارض کمتری از این دوران را تجربه کنند.

یائسگی معمولاً در حدود سن پنجاه‌ سالگی اتفاق می ‌افتد. طبق نظر حکما، سنین بین چهل تا شصت سال دوره میان‌سالی یا کهولت نامیده می ‌شود که یائسگی نیز در این سنین اتفاق می‌افتد.

تا چهل ‌سالگی حرارت در بدن غلبه دارد و بعد از آن بدن رو به سردی می‌رود و حرارت بدن افت می ‌کند و مزاج سن به سمت سردی و خشکی می ‌رود.

نکته قابل‌ توجه

البته باید تفاوت در مزاج‌ ها را نیز در نظر گرفت؛ به این شکل که افراد با مزاج گرم با افزایش سن، دیرتر به سمت سردی می ‌روند و برعکس افراد با مزاج سرد زودتر مزاجشان با افزایش سن سرد می ‌شود.

عوارض یائسگی
عوارض یائسگی

علائم یائسگی در زنان

در یائسگی تغییراتی در بدن حاصل می ‌شود که امروز با مضامینی از قبیل تغییرات هورمونی، کاهش هورمون‌ های تخمدان (استروژن و پروژسترون) و افزایش هورمون‌ های مربوطه در هیپوفیز شناخته می ‌شوند.

این تغییرات در طب سنتی با تغییرات در مزاج بدن و اخلاط شناخته می‌ شوند و با توجه به مزاج سن، سردی و خشکی در بدن رو به ‌افزایش است.

یکی از تبعات افزایش خشکی در بدن، انسداد منافذ پوستی است.

منافذ پوستی همانند پنجره ‌هایی در بدن هستند که دما و رطوبت بدن را تنظیم می ‌کنند، بسته شدن منافذ پوستی باعث کاهش تبادل حرارت و رطوبت بین بدن و محیط اطراف می ‌شود.

با بسته شدن منافذ پوستی، حرارت درونی بدن که ناشی از متابولیسم سلولی است درون بدن گیر افتاده و حرارت بدن بالا می ‌رود و به‌ دنبال آن حالت‌ های گر گرفتگی رخ می ‌دهد.

کاهش عوارض یائسگی

عوارض یائسگی
عوارض یائسگی

راهکارها و توصیه ‌های طب سنتی برای کاهش عوارض یائسگی

تنظیم منافذ پوستی

یکی از دلایل مهم گر گرفتگی بدن در خانم‌ های یائسه بسته شدن منافذ پوستی است.

یکی از راهکارهای خیلی ‌خوب و کاربردی در طب سنتی روغن مالی بدن است که برای اثرگذاری بیشتر بایستی در حمام انجام شود.

پس‌ از استحمام و قبل ‌از خشک شدن، بدن را با یک روغن مانند بادام شیرین به مدت پنج دقیقه ماساژ دهید. این ماساژ باعث باز شدن و تنظیم منافذ پوستی می‌ شود. در نتیجه تبادل حرارتی و برودتی بین محیط و داخل بدن بهتر صورت می‌گیرد.

حرارت گیر افتاده داخل بدن خارج می‌ شود و حالت گر گرفتگی از درون برطرف می‌ شود.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که یک خانم یائسه از درون احساس گر گرفتگی دارد اما سطح پوست این فرد سرد است.

بیشتر بخوانید: کنترل علایم یائسگی با طب سنتی در کنار توصیه های پزشکی

هماهنگی سبک زندگی با مزاج فرد

سبک زندگی افراد یائسه بایستی با مزاجشان هماهنگ شود؛ چنانچه این افراد مزاج سرد دارند در مصرف سردی جات نباید زیاده‌روی کنند.

در صورت پایین بودن سطح انرژی و متابولیسم در این افراد، باید از مواد غذایی مقوی مانند بادام حریره بادام انجیر و … استفاده کنند.

در افراد با مزاج گرم، میزان گر گرفتگی بیشتر است و حالت تب کردگی پیدا می‌ کنند. این افراد باید مصرف گرمی جات (تندی فلفل ادویه و …) را کاهش دهند. به ‌طور کلی غذا باید طبق مزاج تنظیم شود.

ورزش به‌ طور مؤکد به این افراد توصیه می ‌شود. چرا که ورزش با باز کردن منافذ پوستی و تعریق کمکی زیادی به دفع حرارت زائد می‌ کند.

تنظیم خواب

خواب متعادل و متناسب برای این افراد توصیه می ‌شود. خواب کم باعث افزایش خشکی می ‌شود که علائم یائسگی را می ‌تواند شدت بخشد.

خواب زیاد نیز باعث کاهش متابولیسم و سردی می ‌شود. با توجه به مزاج سن که رو به سردی می ‌رود و همچنین مکانیسم خواب که حرارت را از برون به درون بدن هدایت می‌ کند، زیاد خوابیدن باعث افزایش علامت ‌های خانم‌ های یائسه می ‌شود.

رفع یبوست

بدن انسان ورودی و خروجی دارد؛ ورودی ‌های بدن عمدتاً خوردنی‌ ها و نوشیدنی‌ ها هستند. خروجی ‌های بدن نیز ادرار، مدفوع، عادت ماهیانه عرق و … است.

در افراد یائسه یکی از مهم‌ترین خروجی ‌های بدن (عادت ماهانه) از بین رفته ‌است و پاک‌سازی ماهیانه انجام نمی ‌شود.

در نتیجه این افراد باید سایر خروجی ‌ها را تقویت کنند، برای همین یبوست برای آن‌ ها بسیار مضر است.

تقویت استفراغات و دفعیات بدن

عرق کردن حین ورزش برای این افراد بسیار خوب است.

مصرف ملین ها (انجیر، آلو، خاکشیر، روغن بادام خوراکی، روغن زیتون و …) و مسهل‌ ها برای افزایش دفعیات از طریق مدفوع و همچنین مصرف بعضی عرقیجات که مدر هستند و باعث افزایش ادرار می ‌شوند به دفع مواد زائد بدن که به ‌صورت عادات ماهانه دفع نمی‌ شود، کمک می‌ کند.

سایر اقداماتی که باعث افزایش دفعیات بدن می ‌شود، مانند حجامت، خون دادن و فصد برای این افراد توصیه می ‌شود؛ که بایستی حتما تحت نظر پزشک انجام شود.

این اعمال باعث کاهش غلظت خون می ‌شوند و احتمال سکته را کاهش می ‌دهند. به ‌طور کلی این ‌طور می ‌توان گفت که تقویت استفراغات و دفعیات بدن در این دوره بسیار مهم است.

روغن مالی شکم در جهت عقربه ‌های ساعت توصیه می ‌شود.

گیاهان دارویی

مصرف برخی از گیاهان دارویی که تا حدودی هورمون ‌های زنانه را تقلید می‌کند، در این دوره توصیه می‌ شود.

مصرف رازیانه (به ‌صورت عرق یا پودر شده تخم به‌صورت مخلوط با شکر که بعد از غذا میل شود) بومادران (دم‌کرده) انیسون (عرق یا دم ‌کرده گیاه) و پنج ‌انگشت توصیه می‌ شود.

استفاده از گیاهانی که باعث آرامش اعصاب می‌شود مانند دم‌ کرده سنبل‌الطیب، اسطوخودوس، گل‌گاوزبان و … به همراه لیمو عمانی و نبات.

کاهش عوارض یائسگی

عوارض یائسگی
عوارض یائسگی

سایر توصیه ‌های طب سنتی برای کاهش عوارض یائسگی

افرادی که در آستانه یائسگی قرار دارند و قاعدگی نامنظم پیدا کرده‌اند برای به تاخیر انداختن یائسگی می ‌توانند اقدام به بادکش گذاری در ناحیه تخمدان ‌ها هفته‌ای یک تا سه جلسه به مدت ده تا پانزده دقیقه نمایند.

بادکش گذاری به بهبود عملکرد تخمدان ‌ها کمک می ‌کند زیرا با بهبود خون‌رسانی به این ناحیه تخمدان ‌ها را شاداب نگه می ‌دارد و از کوچک شدن آن ‌ها و یائسگی زودرس پیشگیری می ‌کند.

دقت داشته باشید این کار حتما باید زیر نظر پزشک متخصص باشد.

خانم‌ های یائسه در محیط ‌های گرم نباید بسیار توقف کنند، زیرا خشکی بدن در آن‌ ها افزایش می‌ یابد.

استرس باعث تحریک‌پذیری خانم ‌های یائسه می‌ شود، پس برای کاهش عوارض یائسگی باید تفریح را در برنامه زندگی خود قرار دهند.

ماساژ کل بدن و رفلکس پاها به دلیل کمک به تنظیم هورمون‌ ها و تمدد اعصاب مفید است.

طب سوزنی نیز می ‌تواند در کاهش عوارض یائسگی مؤثر باشد چرا که هورمون‌ ها و متابولیسم بدن را تنظیم می‌ کند.

بیشتر بخوانید: علت یائسگی زودرس چیست؟ / بررسی عوارض آن

 

با تشکر از دکتر حماسه تواهن

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x