مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
خانواده هلیکوپتری

خانواده هلیکوپتری و رفتارهای افراطی نسبت به کودکان

مراقبت از فرزندان وظیفه ذاتى هر خانواده به ویژه مادر و پدر است، اما گاهى این مراقبت حالت افراطى پیدا می کند و نگرانى هاى بیش از حد معمول باعث دخالت هاى بیش از حد در امور مربوط به فرزندان مى شود.

خانواده هلیکوپتری و رفتارهای افراطی نسبت به کودکان

خانواده هلیکوپتری نباشیم!

مراقبت از فرزندان وظیفه ذاتى هر خانواده به ویژه مادر و پدر است، اما گاهى این مراقبت حالت افراطى پیدا می کند و نگرانى هاى بیش از حد معمول باعث دخالت هاى بیش از حد در امور مربوط به فرزندان مى شود. بسیارى از اختلالات رفتارى کودکان و نوجوانان در غذا خوردن، خواب، رشد و حتى مشکلات تحصیلى به دلیل این سبک رفتار اعضای خانواده به ویژه مادر و پدر است.

والدین هلیکوپتری به مواردى گفته می شود که دخالت ها و نگرانی های بیش از حد مادر و پدر و گاهى سایر اعضاى خانواده براى فرزندان باعث کاهش اعتماد به نفس در فرزندان و وابستگى بیش از حد ایشان می شود.

خانواده هاى هلیکوپترى مى خواهند پروانه وار و با نهایت از خود گذشتگی به فرزندشان محبت کنند و در نتیجه بیش از حد روی سلامت، تغذیه، رفتار، یادگیرى، رفتار اجتماعى و … او تمرکز می کنند و در واقع تجربیات، موفقیت و شکست فرزند خود را بر عهده مى گیرند.

هر چند این رفتارها را آگاهانه یا به طور ناخودآگاه از روی محبت یا ترس از عدم توجه کافی به فرزندشان انجام مى دهند اما باعث مى شوند فرزندشان از همان سنین پایین اعتماد به نفس کافى پیدا نکند و کم کم دچار تنش عصبى و عوارض ناشى از آن شود.

یکى از شایع ترین عوارض این سبک رفتار خانواده ها بروز مشکلات اشتها در فرزندان است.

خانواده هلیکوپتری و رفتارهای افراطی نسبت به کودکان

چگونه رفتارهاى والدین هلیکوپترى نداشته باشیم؟

١.بیش از حد نگران فرزند خود نباشید و اجازه دهید با آرامش مراحل زندگى اش را تجربه کند.

٢.از فرزندتان مراقبت کنید ولى بدون دخالت زیاد و افراطى؛ اجازه دهید تا او توانمندى هاى خود را پیدا کند.

٣.واکنش هاى خیلى احساسى مثبت یا منفى به کارهاى فرزندتان نشان ندهید تا او دچار اضطراب و وابستگى بیش از حد نشود.

۴.انتظار ایده آل بودن از فرزندتان نداشته باشید. برخى از خانواده ها توقع دارند که به دلیل اینکه سعى کرده اند همه شرایط مناسب را براى فرزندشان فراهم کنند، او باید در همه زمینه ها “بهترین” باشد.

کم کم این قبیل کودکان و نوجوانان بیشتر از دیگران خود را به خاطر ایده آل نبودن و انجام خطا و اشتباه دست کم مى گیرند؛ از اشتباه کردن می ترسند و دچار ضعف شخصیتى می شوند. باید در عین فراهم کردن شرایط مناسب، اجازه داد تا کودک و نوجوان بتواند از استعداد هاى زمینه اى و سرشتى خود بهره مند شود.

۵.همیشه به فرزند خود مسئولیت هاى مناسب براى سن او را بدهید و اجازه دهید تا خودش از پس آن برآید.

۶.نقاط قوت و ضعف فرزندتان را بپذیرید و همیشه راهنماى او باشید نه اینکه بخواهید با مراقبت و دخالت بیش از حد کارهایش را برایش انجام دهید.

٧.محبت افراطى و وسواس گونه به فرزندتان آسیب مى رساند، طوری با او برخورد نکنید که توقع داشته باشد تافته جدا بافته باشد و همه با او رفتار خاص داشته باشند. ایجاد این باور در کودک و نوجوان باعث سرخوردگى و افسردگى او در سال هاى بعد می شود

بیشتر بخوانید: بررسی عوامل مؤثر رشد کودکان و نوجوانان

خانواده هلیکوپتری و رفتارهای افراطی نسبت به کودکان

خانواده هلیکوپتری و رفتارهای افراطی نسبت به کودکان
خانواده هلیکوپتری و رفتارهای افراطی نسبت به کودکان

خانواده هلیکوپتری و رفتارهای افراطی نسبت به کودکان

نقش رفتارهاى خانواده هلیکوپتری در بدغذایى فرزندان

معمولا نقش رفتارهاى خانواده هلیکوپتری در مورد امور تحصیلى و مشکلات آن مورد توجه قرار مى گیرد اما باید در نظر داشت که این قبیل رفتارها حتى در ماه ها و سال هاى اول عمر هم برای فرزندان آسیب رسان است. یکی از شایع ترین موارد، ایجاد “بد غذایى” در فرزندان این قبیل خانواده ها است.

بسیارى از خانواده ها از روى دلسوزى و نگرانى براى رشد و سلامت فرزندشان با توجه افراطى و متوسل شدن به راه هاى گوناگون سعى مى کنند هرطور شده غذا را به او بخورانند! طبیعى است که در این حالت فرزندشان بیش از پیش از غذا خوردن امتناع کند و روز به روز لجبازتر و بدغذاتر شود.

یک رفتار اشتباه دیگر خانواده هاى هلیکوپترى این است که دنبال فرزندشان راه مى افتند و حتى مى دوند تا بتوانند قاشق قاشق غذا را در دهان او بگذارند.

طبعا این تعقیب و گریز در طول زمان پیچیدگى هاى بیشتری پیدا می کند و علاوه بر تشدید بدغذایى در فرزندان، باعث ایجاد انواع مشکلات رفتارى و افسردگى و اضطراب مى شود. در بسیاری از موارد، این کودکان بدغذا در سال هاى بعدی عمر دچار چاقی مفرط و عوارض آن مى شوند.

خانواده هاى هلیکوپترى این کارها و دخالت هاى افراطى را جزو وظایف خود و نهایت محبت به فرزندشان می دانند و نگران هستند که بدون انجام این کارها به اندازه کافى به فرزندشان رسیدگی نکرده اند.

وقتی از این خانواده ها خواسته مى شود که رفتارهایشان را کنترل کنند تصور می کنند که منظور این است که کلا به فرزندشان بی توجهى کنند و او را به حال خود رها کنند. در حالیکه افراط و تفریط در این موضوع به کل اعضاى خانواده آسیب مى رساند. در عین محبت کردن به فرزندان، با پیروى از رفتار منطقى و متعادل، مى توان رفتارهاى هلیکوپترى خانواده در غذا خوردن فرزندان را کنترل کرد.

 

با تشکر از پروفسور رویا کلیشادی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x