مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
خواص برنج

خواص برنج سفید و برنج قهوه ای

برنج در معده های سرد ایجاد سردی و در معده های گرم ایجاد گرمی می کند به همین خاطر در افراد با معده های سرد و تر، مصرف برنج باید محدود شود.

خواص برنج سفید و برنج قهوه ای، کدام یک بهترند؟

برنج در معده های سرد ایجاد سردی و در معده های گرم ایجاد گرمی می کند به همین خاطر در افراد با معده های سرد و تر، مصرف برنج باید محدود شود. برنج معطر ایرانی حاوی ویتامین های گروه B، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، کربوهیدرات، پروتئین، فیبر و… بوده و خواص زیادی دارد.

 

خواص برنج سفید

برنج اگر بدون نمک استفاده شود باعث کاهش خون می شود. کاهنده تحریکات روده و معده و ضد اسهال است. چاق کننده است و باعث افزایش میل جنسی و منی می شود.

ضد تهوع، ضد التهاب، تب بر، قابض، تسکین دهنده سرفه، مقوی معده، مولد خون صالح، مقوی پوست و مو و… از دیگر خواص برنج است.

چنان چه برنج با شیر، روغن بادام شیرین و شکر پخته شود، ارزش غذایی بالایی خواهد داشت.

آب برنج طبعی گرم داشته و جرم آن سرد است. لذا توصیه می شود برای حفظ اعتدال مزاج برنج آن را به صورت کته پخته و میل کنید.

نوشیدن لعاب برنج نیز ترمیم کننده زخم های گوارشی بوده و استفاده از آن به عنوان ماسک صورت بسیار مفید است.

خواص برنج
خواص برنج

عوارض مصرف زیاد برنج

مصرف بیش از حد برنج سبب افزایش غلظت خون می شود و می تواند منجر به یبوست مزاج و انسداد مجاری گردد. بنابراین توصیه می شود هر روز هفته برنج مصرف نکنید و در استفاده از آن جانب اعتدال را رعایت کرده و از مصرف ان با مصلحاتش یعنی شیر، شکر، روغن بادام شیرین، زیره و شوید غافل نشوید.

برنج قهوه ای

پس از حذف خارجی ترین پوسته برنج، برنج قهوه ای به دست می آید که یک لایه نازک به رنگ قهوه ای روشن آن را در برگرفته است که همان سبوس برنج است. تمام خواص این برنج نیز به دلیل دارا بودن همین لایه سبوس ارزشمند است.

خواص برنج قهوه ای

برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید میزان فیبر، آهن و ویتامین B بیشتری داشته و مصرف آن برای افراد مبتلا به فشار خون، دیابت، کبد چرب و افراد چاق توصیه می شود.

دانه های برنج قهوه ای به دلیل دارا بودن فیبر، املاح مدنی، اسیدهای چرب ضروری، آنتی اکسیدان، انواع ویتامین ها و… برای تنظیم حرکات روده بزرگ، سوخت و ساز چربی های بدن، کاهش بیماری های قلبی و عروقی، کنترل وزن، حفظ تعادل قند خون، بهبود اختلالات نورولوژیک و بی خوابی، ضد آلزایمر، تقویت سیستم ایمنی و تقویت پوست و مو بسیار مناسب است.

مصرف این برنج نسبت به برنج سفید ارجحیت دارد. توجه داشته باشید که زمان پخت برنج قهوه ای نسبت به نوع سفید طولانی تر است. پختن آن به همراه نخود، ماش و استفاده از آن در انواع سوپ و آش بسیار مطلوب است.

بیشتر بخوانید: خارش پوست سر و طب ایرانی

نکته مهم

برای بهره مندی حداکثری از خواص مواد غذایی جانب اعتدال را در مصرف آن رعایت نمایید.

 

با تشکر از دکتر علیرضا یارقلی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x