مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
خواص تخم مرغ

خواص تخم مرغ و آشنایی با فواید زرده و سفیده آن

تخم مرغ یکی از غذاهای مفید و پرخاصیت برای انسان است. مصرف این ماده غذایی مقوی به دلیل خواص تخم مرغ برای افراد بدون بیماری خاص ضروری است.

خواص تخم مرغ، زرده و سفیده آن

 

خواص تخم مرغ

یکی از غذاهای مفید و پرخاصیت برای انسان است. مصرف این ماده غذایی مقوی به دلیل خواص آن برای افراد بدون بیماری خاص ضروری است.

زرده آن طبعی گرم و تر و سفیده آن طبعی سرد و تر دارد. سرشار از پروتئین، ویتامین های گروه B، ویتامین های A, D, E ، فسفر، کلسیم، پتاسیم، سدیم، آهن، اسید آمین های ضروری و… بوده و خواصی مشابه گوشت دارد.

خواص و مضرات زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ عسلی تقویت کننده نیروی جنسی است. مقوی قلب و مغز، خون ساز و نیرو زا بوده است و غذایی بسیار مناسب برای کودکان و بیماران است. (درباره زمان و نحوه مصرف آن برای کودکان حتما با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید) به طور کلی این ماده غذایی از لطیف ترین و بهترین غذاها به شمار می رود.

چنانچه زرده آن از مرغی با خوراک سالم باشد در بدن تولید خون صالح می کند. این در حالی است که زرده سفت شده هضمی سخت دارد و برای معده های ضعیف و مرطوب مناسب نیست. همچنین این مدل زرده در بدن تولید خون غلیظ کرده و برای مبتلایان به مشکلات گوارشی، سنگ کلیه، سنگ مثانه و سنگ کیسه صفرا ضرر دارد.

خواص تخم مرغ

خواص و مضرات سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ نیز خلطی خام، لزج، دیر هضم و غنی از پروتئین است و برای معده های گرم و ورزشکاران غذایی مناسب به شمار می رود.

اما مصرف زیاد آن برای معده های سرد و مرطوب، خانم های باردار و مبتلایان به ضعف معده مفید نیست.

عوارض زیاده روی در مصرف

به طور کلی خوردن زیاد آن می تواند سبب ایجاد لکه های پوستی، بادهای سرد در معده و طحال، افزایش کلسترول خون، افزایش خطر سکته های قلبی و … شود. همچنین برای مبتلایان به چربی خون و سنگ کیسه صفرا توصیه نمی شود.

مصلح تخم مرغ

پیشنهاد می شود از پیاز، آویشن، فلفل و نمک و دارچین به عنوان مصلح مزاج و خواص آن استفاده شود.

نکته مهم

برای بهره مندی حداکثری از خواص مواد غذایی جانب اعتدال را در مصرف آن رعایت نمایید.

 

با تشکر از دکتر علیرضا یارقلی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x