مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
تب و لرز

تب و لرز

لرز معمولاً پیش قراول و همراه تب است. وجود لرز همراه با تب نشان می‌دهد که دلیل تب جدی تر است و احتمال عفونت باکتریال وجود دارد.

کودک دچار لرز به شدت بی قرار است و دندان های او به هم می‌خورد و احساس لرزیدن و تکان در اندام دارد. لرز با احساس سرما کردن متفاوت است. وقتی کودک لرز دارد، می‌خواهد پوشش بیشتری داشته باشد و خود را زیر پتو بپیچد.

عوامل ایجاد کننده تب می‌توانند لرز هم ایجاد کنند. وجود لرز ممکن است خطیر بودن تب را گوشزد کند.

در برخورد با کودک دچار لرز او را لخت نکنید و از خنک کردن بدن او با پارچه مرطوب و آب سرد و … بپرهیزید. با استامینوفن یا ایبوپروفن تب را مهار کرده و با مراجعه سریع به پزشک به دنبال تشخیص علت لرز و تب باشید.

تب و تشنج

تشنجی که در کودکان ۶ تا ۶۰ ماهه با تب ۳۸ درجه یا بالاتر اتفاق می‌افتد و دلیل دیگری برای تشنج در آن‌ها وجود ندارد. در نوع ساده، حداکثر تا پانزده دقیقه طول می‌کشد.

حداقل در دو تا چهار درصد کودکان سالم اتفاق میفتد و جنبه ژنتیک دارد؛ و معمولاً به درمان ضد تشنج نیازی نیست.

 

tahlilak148

 

تب بدون یک کانون

وقتی یک کودک یک روزه تا سی‌وشش ماهه دچار تب گردد و پزشک با معاینه معمولی دلیل تب را پیدا نکند، تب عنوان تب بدون علامت» پیدا می‌کند و پزشک بر اساس حال عمومی کودک، سن کودک و میزان تب تصمیم به صبر و انتظار یا بررسی پاراکلینیک و یا بستری اورژانس می‌گیرد.

اغلب تب های بدون کانون ویروسی و بی خطر هستند، اما بیماری های خطیر مانند مننژیت، عفونت ادراری، پنومونی (ذات‌الریه) هم ممکن است عامل  تب بدون علامت» باشند. دقت و هوشیاری پزشک و همکاری والدین می‌تواند به تشخیص و درمان درست منجر شود.

یادمان باشد که هیچ گاه دندان درآوردن عامل تب نیست!!

تب دندان!!

در شیرخواران، گاهی علت تب به دندان درآوردن نسبت داده می‌شود. آن ها از والدین خود شنیده‌اند، دندان درآوردن موجب تب می‌شود. به همین دلیل اولین علت تب را دندان درآوردن می‌دانند.

شیرخوار تا دو و نیم سال صاحب بیست دندان شیری می‌شود. اگر دندان درآوردن موجب تب می‌شد، باید تمام دوره‌ی شش تا سی ماهگی تب اتفاق می‌افتاد.

ممکن است در روز شکافته شدن لثه، دمای بدن به صورت خفیف افزایش یابد، ولی تب اتفاق نمی‌افتد.

بنابراین در هر مورد تب باید به دنبال تشخیص آن بود و با مراجعه به پزشک، دلیل تب را تشخیص داد و درمان کرد.

خوش‌بین بودن در تشخیص تب و نسبت دادن آن به دندان درآوردن، همیشه عواقب خوشایندی ندارد.

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x