مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
تصویر شاخص ترکیب خلاقانه

دسترسی به ترکیب رنگ های جذاب و خلاقانه (بخش آخر)

در بخش های قبل با ترکیب رنگ های متنوع و جذاب آشنا شدید و دیدید که چگونه میتوانید با ترکیب رنگ ها، به همنشینی و آمیزش های جذاب رنگ برسید و از این ترکیب ها در زندگی و لباس و ... خود بهره بسیار ببرید. در این جا با سری آخر ترکیب رنگ با ما همراه هستید.

در بخش های قبل با ترکیب رنگ های متنوع و جذاب آشنا شدید و دیدید که چگونه میتوانید با ترکیب رنگ ها، به همنشینی و آمیزش های جذاب رنگ برسید و از این ترکیب ها در زندگی و لباس و … خود بهره ببرید. در این جا با سری آخر ترکیب رنگ با ما همراه باشید.

رنگ‌های جادویی

اگر در ترکیب قرمز و آبی، کمی سهم قرمز را بیشتر بگیرید، آنگاه رنگ شگفت‌انگیز بنفش را خواهید داشت، که به‌ اصطلاح از ازل رنگ مرموز و جاودانه بوده است. اما همین رنگ اندکی ترسناک را اگر ملایم کنید و در کنار سبز و نارنجی و حتی قرمز بنشانید، ترکیبی چندان بلهوسانه به دست می‌آید، که در هر جمعی خواهد درخشید و به هر اثری، شخصیتی سرخوش می‌بخشد. بنفش می‌تواند کنار زرد، سدری و یا درجاتی از قرمز بنشیند و چنان‌که راز و جادوی خود را با سایر رنگ‌ها تقسیم کرده باشد، شخصیتی بسیار عادی و حتی نوازشگر به خود بگیرد.

استفاده از بنفش در لباس و لوازم مردانه، برازنده آدم‌های جدی نیست. رنگی است که بیشتر به کار بانوان و نوجوانان خورده است. بی‌شک بنفش کمترین رنگی است که در آرایش طبیعت یافت می شود. در این اشاره حکمتی خفته است و یادآوری می‌کند که بنفش را نمی‌توان ولنگارانه در هر کجا به کار گرفت، مگر این‌که اتفاقاً بخواهید همین ولنگاری را در شخصیت اثر خود نمایش داده باشید.

رنگ جادویی

رنگ‌های دل‌تنگ (نوستالژیک)

این بنفش، غریبانه، دل‌تنگی‌آور و غمگین است. نکته تحیرانگیز این است که حتی رنگ‌های شادی مثل سبز و نارنجی و زرد نیز در کنار این نوع بنفش، خود به مکملی برای انتقال حزن و اندوه بدل می شوند. اشیایی که با این بنفش رنگ آمیزی شده باشد، مثل زندگی عصر ویکتوریا رومانتیک، شاعرانه و مالیخولیایی می‌نماید. از این بنفش که به بنفش یاسی معروف است، در سالن‌های مد روز استقبال شده است و گاه حتی در طراحی‌های بسیار جدی لباس نیز به کار می‌برند.

این رنگ غمگین در عین حال چندان لطیف می‌نماید که از نارنجی نیز گوی سبقت می‌برد. جلوه لطیف این رنگ به قدری است که حتی اگر به مات ترین صورت خود درآید، باز هم بر رنگ‌های اطراف خود پیشی می گیرد. با این‌ همه قانون پرهیز از افراط در کاربرد بنفش شامل این بنفش یاسی نیز می‌شود. به رنگ بنفش دل نبندید. این رنگ به درد آراستن کابوس‌های شبانه می‌آید. تماس دائم با این رنگ اعتدال ذهنی را برهم می‌زند. از طبیعت بیاموزید که در جلوه‌گری‌های گوناگون خود به بنفش اعتنای چندانی نداشته است.

رنگ نوستالژیک

رنگ های بی‌قرار (انرژتیک)

گیاهی داریم به نام فیوشا که رنگ گل آن بنفش_قرمز است. این گل در اطراف خود نیرو و گرما پخش می‌کند و بی‌قرار می‌نماید. یکی از رموز این گل ترکیب منحصر به‌ فردی است که رنگ گل با شاخه و برگ‌های سبز آن به وجود می آورد. این نوع بنفش در کنار سبز فسفری جذاب‌تر و گرم‌تر است. حالا ترکیب سه‌گانه ای از زرد، سبز و بنفش را فرض کنید، این رنگ هایی است که شما در مسابقات اتومبیل‌رانی، اسکی، قایق‌رانی و حتی پرش ارتفاع بسیار با آن مواجه می شوید.

این‌گونه رنگ‌ها می‌توانند در جان بخشیدن به پوسترها و آفیش های پر سر و صدا، نقشی مؤثر بازی کنند. طوطی‌ها در استفاده از این رنگ‌های بی‌قرار نمونه اند. این پرنده‌ متظاهر، هرچند پرتحرک نیست ولی در رفتارش بی‌قراری مسخره ای جاری است. تناسب بین رنگ‌ها و کاراکتر طوطی چنان است که تصور یک طوطی یک رنگ بسیار دشوار می‌نماید.

رنگ انرژتیک

رنگ‌های رام و خودمانی

میزان قرمز مخلوط با آبی را دو برابر آبی بگیرید، قفایی آرام بدست می‌آید که از دیرباز رنگ ملکه‌ها بوده است. تصویر غروب را در نظر بگیرید که انعکاس صحیحی از منظور را نشان می‌دهد. برخی از کنتراست های میانی تا حدی منظور از رنگ‌های رام را منعکس می‌کند. ترکیب‌های ارائه‌ شده به‌طور کلی و بخصوص ترکیب بسیار جذاب و قابل ستایشی از عالی‌ترین نمونه‌های ارائه یک هم‌نشینی بدون تنش و رام است، هر چند که در برخی موارد از این نوع حس عاجز است.

از این رنگ بیشتر در کتاب‌های کودکان و در پوسترها و آفیش‌های تبلیغاتی، برای معرفی نمایشگاه‌های نقاشی، خطاطی و هنرهای دستی از جمله زیورآلات طلا و نقره استفاده می‌شود.

رنگ رام و خودمانی

رنگ‌های حرفه‌ای

بیشتر مدیران و صاحبان مشاغل و سیاست‌مداران لااقل درباره رنگ لباس خود، بسیار سخت‌گیر اند. چندان که طراحان مد، پیوسته برای این گروه در تدارک پارچه هایی که با رنگ‌های ویژه‌اند که به ‌اصطلاح خود آن‌ها مخصوص حرفه ای هاست. در رنگ این‌گونه لباس‌ها، بیش از همه از مشکی و خاکستری استفاده می‌شود که لا به‌ لای رگه‌هایی از قرمز، نارنجی و قهوه‌ای روشن قرار می گیرد. متانت و اعتدال رنگ خاکستری قادر است به هر رنگ هم‌جوار وقار و آرامش دیکته کند و آن‌ها را به ملایمت بیشتری وا دارد.

این رنگ به‌وضوح نشان می‌دهد که خاکستری با رنگ های بسیار متفاوتی به خوبی هم‌نشین می‌شود و رنگی است که در مرکز توجه حرفه‌ای‌ها قرار دارد. طرح‌های چهارخانه برای پارچه لباس که عموماً نوعی ترکیب از سایه‌های یک‌ رنگ است، به ویژه چهارخانه های سیاه و سفید و یا قهوه‌ای و کرم، در این‌گونه موارد غالباً موفق بوده است. آیا به رنگ‌بندی پوست و پر حیوانات و ارتباط آن به زندگی و شخصیت آن‌ها توجه کرده‌اید؟

رنگ حرفه ای

 

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید و از ترکیب های خلاقانه و جذاب در زندگی روزمره خود بهره کافی برده باشید.

با تحلیلک همراه باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x