مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
دشت مغان

معرفی دشت مغان اردبیل

دشت مغان در شمال آذربایجان واقع شده است. باستان شناسان قدمت دشت مغان را مربوط به هزاران سال پیش می دانند. قسمت شمالی دشت مغان را دشت همیشه بهار نیز می نامند، زیرا آب و هوای این منطقه همیشه خوب و دل انگیز است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی دشت مغان اردبیل اختصاص دارد.

دشت مغان

دشت مغان کجاست؟

دشت مغان در شمال آذربایجان شرقی واقع شده است. باستان شناسان قدمت دشت مغان را مربوط به هزاران سال پیش می دانند.

قسمت شمالی دشت مغان را دشت همیشه بهار نیز می نامند، زیرا آب و هوای این منطقه همیشه خوب و دل انگیز است.

دشت مغان را می­‌توان به سه قسمت عمده نواحی کوهپایه­‌ای، جلگه­‌ای و کوهستانی تقسیم کرد. ناحیه کوهپایه­‌ای و جلگه‌ای این دشت به انبار قله آذربایجان معروف است.

دشت مغان

از جاذبه­‌های گردشگری و مکان­‌های تاریخی و طبیعی دشت مغان می­‌توان به جنگل­‌های کنار رود ارس، گورستان بران علیا، تپه گوزللی، قربان تپه سی، تپه غیبعلی (اسلام آباد قدیم)، آق توره در روستای تازه کند جدید، قاراتوره در روستای تکله و پل خدا آفرین و جاذبه طبیعی جنگل کنار رود ارس (روستا پیرایواتلو، دوست کندی) و جنگل گوشلو و جنگل کنار چهل پله شهرک و مراتع جلگه مغان و آلاچیق عشایر و صنایع دستی عشایر، گورستان­ های تاریخی گورستان اصلاندوزمغان، گورستان کورلار کورعباسلوی، برج قارلوجا، تپه خرمن، پل تاریخی خمارلو اشاره کرد.

دشت مغان

قلعه ورثان یا اولتان قالاسی

در ۱۲ کیلومتری پارس آباد مغان و در حاشیه رود ارس یک محوطه باستانی قرار دارد که به آن اولتان قالاسی می‌گویند. این محوطه از آثار ثبت شده در فهرست ملی ایران است.

اولتان در واقع یک قلعه­‌ی باستانی است که دارای ارگ و قسمت­‌های مختلفی بوده که متاسفانه قسمت‌های عمده آن به دلیل تغییر مسیر رودخانه ارس از بین رفته است و البته قسمت عمده آن نیز زیر خاک مدفون است.

تپه نادری در دشت مغان اردبیل

تپه نادری در بخش اصلاندوز پارس آباد قرار گرفته و محل تاج گذاری نادر شاه افشار بوده است.

بیشتر بخوانید:

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x