مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
دندان شیری

رویش دندان شیری و دائمی در چه سنی صورت می گیرد؟

همه انسان ها در دوران زندگی خود دو سری دندان شیری و دائمی دارند. دندان های شیری تقریبا از سن 6 ماهگی تا 3 سالگی در دهان می رویند که نقش مهمی را در سلامت دهان و دندان دارند و تعداد این دندان ها در هر فک 10 عدد است.

رویش دندان شیری و دائمی

همه انسان ها در دوران زندگی خود دو سری دندان شیری و دائمی دارند. دندان های شیری تقریبا از سن ۶ ماهگی تا ۳ سالگی در دهان می رویند که نقش مهمی را در سلامت دهان و دندان دارند و تعداد این دندان ها در هر فک ۱۰ عدد است.

زمان تقریبی رویش دندان شیری در فک بالا از ۷.۵ تا ۲۴ ماهگی و در فک پایین از ۶ تا ۲۰ ماهگی است. اگر دندان ها حدود ۶ ماه، زودتر یا دیرتر از زمان ذکر شده رشد کردند جای نگرانی نیست. اگر رویش دندان ها بیشتر از ۹ ماه به تعویق افتاد حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

یک کودک پس از رویش تمام دندان های شیری ۲۰ دندان خواهد داشت.

مراقبت از دندان های شیری تا زمان رویش کامل دندان های دائمی از اهمیت بالایی برخوردار است.

چرا سلامتی دندان شیری تا رویش دندان های دائمی اهمیت دارد؟

  • اولین نقش اصلی و اساسی دندان شیری جویدن غذا و سلامت عمومی است.
  • دندان های شیری باعث می شوند تا کودک تلفظ صحیح کلمات را یاد بگیرد و همچنین باعث کمک به سلامت روحی و روانی کودک و حفظ زیبایی او می شود.
  • یکی از وظایف دندان های شیری، حفظ فضای لازم برای رویش دندان های دائمی است. دندان های شیری از به هم‌ریختگی دندان ها (دائمی) جلوگیری می کنند و نیاز به درمان های ارتودنسی را در آینده کاهش می دهند.
  • پوسیدگی باعث بوی بد دهان می گردد. این امر می تواند در رابطه کودک با هم سن و سال های خودش تاثیر بگذارد.
  • سالم بودن دندان های جلو در زیبایی کودک به هنگام حرف زدن و خندیدن موثر است.

بیشتر بخوانید: پوسیدگی دندان و بررسی علت و روش های جلوگیری از پیشرفت آن

BabyTooth

  • یکی از دلایل مهم کج بودن دندان های دائمی، از دست دادن زود هنگام دندان های شیری است
  • پوسیدگی دندان های شیری موجب آسیب به جوانه دندان های دائمی می گردد.

دندان ۶ سالگی

رویش دندان های دائمی از سن ۶ تا ۱۲ سالگی با افتادن دندان شیری اتفاق می افتد. دندان هایی که از ۶ سالگی می رویند تا آخر عمر در دهان باقی می مانند.

اولین دندان دائمی، نخستین آسیای بزرگ (دندان شماره ۶) است که در سن ۶ سالگی، روی قوس فکی، پشت دندان های شیری می روید.

قبل از رویش دندان شماره ۶ هیچ دندان شیری نمی افتد و به همین دلیل والدین تصور می کنند که این دندان شیری است.

مطمئنا اولین قدم برای سلامت، پیشگیری از بروز بیماری و درمان آن در مراحل اولیه می باشد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان (عدم استفاده از مسواک و نخ دندان) در زمان مناسب منجر به تشکیل لایه میکروبی می شود.

1121335مصرف نامناسب مواد قندی باعث پوسیدگی دندان ها می شود. مواد قندی چسبنده‌ (مانند شکلات ها، تافی ها، آدامس‌ها و … ) به علت خاصیت چسبندگی به دندان ها، مدت زیادی در دهان می مانند.

۲ الی ۵ دقیقه بعد از استفاده از مواد قندی و غذا، اسیدهای مخرب ناشی از فعالیت میکروب های موجود در لایه میکروبی تولید شده و به مدت ۲۰ دقیقه الی ۱ ساعت در دهان باقی می مانند و اسید تولید شده مینای دندان را تخریب و منجر به شروع پوسیدگی می شود.

aHR0cDovL3d3dy5saXZlc2NpZW5jZS5jb20vaW1hZ2VzL2kvMDAwLzAwMS80MjEvb3JpZ2luYWwvMDcwMjA2X3RlZXRoX2dyaW5kXzAyLmpwZwبهتر است که مواد قندی در طول روز در یک وعده مصرف شوند و از تدریجی خوردن آن در طول روز خودداری گردد. تغذیه صحیح نیز می تواند در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها موثر باشد. مصرف لبنیات و مواد غذایی حاوی فلوراید مانند ماهی و چای به این امر کمک می کند.

همچنین در بین وعده های غذایی خود از میوه و سبزیجات تازه مانند هویج و کاهو استفاده کنید و مواد قندی مورد نیاز بدن را همراه وعده‌های اصلی غذایی مصرف نمایید.

بیشتر بخوانید: زمان استفاده از نخ دندان / قبل از مسواک یا بعد از مسواک؟

با تشکر دکتر احسان دره شیری

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x