مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 8 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

ویژگی های نخ دندان خوب و روش صحیح استفاده از نخ دندان

با مسواک نمی توان سطوحی از دندان که بین دو دندان مجاور قرار دارد را تمیز کرد و برای تمیز کردن این ناحیه از دندان ها که از اصلی ترین محل های پوسیدگی است، باید از نخ دندان استفاده کرد.

ویژگی های نخ دندان خوب

با مسواک نمی توان سطوحی از دندان که بین دو دندان مجاور قرار دارد را تمیز کرد و برای تمیز کردن این ناحیه از دندان ها که از اصلی ترین محل های پوسیدگی است، باید از نخ دندان استفاده کرد.

مرحله مهم مراقبت از دهان و دندان استفاده از نخ دندان است. متاسفانه اکثر مردم از آن استفاده نمی کنند؛ با استفاده روزانه از نخ دندان شما شانس سالم ماندن دندان هایتان را بالا می برید.

نخ دندان در انواع مختلف مانند نخ آغشته به موم، غیر مومی نوع مزه دار، نوع نازک و نوع نواری و… وجود دارد. بسیاری از دندان پزشکان نخ دندان های غیر مومی را توصیه می کنند زیرا راحت تر از تماس بین دندانی عبور می کند و کمتر به لثه آسیب می زند.

نخ دندان از تارهای بسیار نازک نایلون یا پلاستیک (تفلون یا پلی‌اتیلن) ساخته شده است که برای خارج‌ کردن ذره‌ های مواد غذایی باقی‌ مانده و غشاهای نازک و مضر ساخته شده از میکروارگانیسم‌ ها یا پلاک، از بین دندان‌ ها به‌ کار می‌ روند.

‌با عبور دادن نخ‌ از میان دندان‌ ها، ‌کناره‌ های دندان به خصوص در نواحی نزدیک به لثه، از مواد فاسد کننده پاک می‌ شود. از نخ دندان باید برای تمیز کردن سطوح بین دندانی که قابل دسترس مسواک نیست، استفاده نمود.

نخ دندان به اندازه کافی باریک است و به آسانی می تواند از بین دندان ها عبور کرده و پلاک میکروبی را از سطوح بین دندان برطرف نماید.

استفاده از آن باعث حذف پلاک میکروبی از سطوح بین دندانی می شود و جریان خون لثه را افزایش می دهد.

برای فاصله‌ های زیاد بین دندان ها بهتر است از نخ دندان سوپرفلاس استفاده کرد.

استفاده از نخ دندان

نحوه صحیح استفاده از نخ دندان

نخ دندان را از یک طرف دیواره دندان وارد کرده و موقع خارج کردن از دیواره مقابل خارج کنید. یعنی نخ یک حلقه کامل بین دو دندان مجاور بزند.

نخ حتماً به لثه مجاور دو دندان کشیده شود تا خوب تمیز شود.

در اوایل شاید از لثه شما خون بیاید، ولی پس از مدتی که لثه خوب تمیز شد خونریزی کاهش پیدا خواهد کرد. در صورت ادامه خونریزی حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید. احتمالاً دندان ها به جرم گیری نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: آیا جرم گیری دندان ها باعث لق شدن آن ها می شود؟

استفاده از نخ دندان

علت پاره شدن یا رشته رشته شدن نخ

  • پوسیدگی بین دو دندان
  • وجود جرم در آن ناحیه
  • پرکردگی نامناسب

در هر سه صورت باید به دندانپزشک مراجعه و نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید.

زمان مناسب استفاده از نخ دندان

بهترین زمان استفاده هنگام مسواک‌ زدن است. به این صورت که وقتی مسواک زدن را شروع کردید و خمیر دندان به خوبی کف کرد، مسواک زدن را موقتا کنار گذاشته و از نخ دندان استفاده کنید و دوباره مسواک زدن را ادامه دهید. در غیر اینصورت، قبل از مسواک اول با نخ‌ دندان لای دندان‌ها را خوب تمیز کنید.

مهم ترین نکته این است که ۲ بار در روز مسواک بزنید و ۱ بار از نخ دندان استفاده کنید.

استفاده از نخ دندان

کدام نخ دندان مناسب است؟

بهترین نخ‌ دندان برای هر فرد، نخی است که به راحتی از بین دندان‌ های وی عبور کند و رشته‌ رشته و پاره نشود. استفاده از نخ‌ های رشته‌ای با سر پرز‌دار، برای دندان‌ های روکش‌ دار و دندان‌ های ارتودنسی شده توصیه‌ می‌ شود.

نخ‌ موم‌‌ دار برای افرادی که دندان‌ های بسیار فشرده ‌دارند و نخ‌ های معمولی به سختی به ناحیه بین‌ دندانی‌شان وارد می‌ شود، مناسب است.

از بین نخ‌ دندان های گوناگون می‌توان علاوه بر نخ‌ های معمولی به نخ‌ دندان موم‌دار، ‌نخ‌ های طعم‌دار، ‌نخ‌ های فلوراید‌دار، ‌سوپرفلاس‌ ها، ‌نوارهای دندانی و نخ‌دندان‌های دسته‌‌دار اشاره کرد.

قابل توجه است که هرگز نباید از نخ معمولی استفاده کرد چون الیاف نخ خیاطی باعث آسیب به لثه می شود.

اگر از نخ دندان استفاده نکنید، پلاک که لایه نازکی از میکروب و باکتری است، بین دندان‌ها که مسواک از تمیز‌کردن آن عاجز است، باقی‌ خواهد ماند. بیشترین پوسیدگی‌ دندان ها هم در همین ناحیه اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: دندان قروچه در کودکان / عوارض آن و درمان دندان قروچه

 

با تشکر از دکتر احسان دره شیری

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x