مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روان شناسی فردی در فارکس

روانشناسی فردی و موفقیت آن در معاملات فارکس

در معاملات بازار فارکس اولین اشتباه شما در این بازار با توجه به ریسک‌های بالای آن می‌تواند آخرین اشتباه شما نیز باشد. بنابراین باید تلاش کنیم تا ذهن خود را کنترل کنیم.

روانشناسی فردی در فارکس برای موفقیت معاملات

 

روانشناسی در فارکس

آیا تا به‌ حال برای شما اتفاق افتاده که بعد از فروش کالا در قیمت پایین شاهد افزایش قیمت همان کالا در آینده به میزان زیاد باشید؟ در آن لحظه چه احساسی داشتید؟

آیا مدام خود را سرزنش می‌کنید یا شاید اصلا به استعداد خود در خرید و فروش شک می‌کنید؟

در معاملات بازار فارکس شرایط مشابهی حاکم است با این تفاوت که اولین اشتباه شما در این بازار با توجه به ریسک‌های بالای آن می‌تواند آخرین اشتباه شما نیز باشد. بنابراین باید تلاش کنیم تا ذهن خود را کنترل کنیم.

 

روانشناسی فردی در فارکس برای موفقیت معاملات

در رابطه با موضوع بالا به شما چند توصیه می‌کنیم تا شاید به موفقیت شما در این بازار کمک کند:

 

مسئولیت‌پذیر باشید و ضررهای احتمالی خود را شجاعانه قبول کنید

شما نمی‌توانید معامله‌گر موفقی را پیدا کنید که شخص دیگری را باعث به وجود آمدن نتیجه کار خود بداند، چه نتیجه مثبت باشد چه منفی. بنابراین در پی رفع اشتباهات و انحرافات از قانون و استراتژی مشخص خود باشید.

 

جلوی ضرر خود را بگیرید و اجازه دهید روند سوددهی آغاز شود

یکی از دلایل عمده در ناکامی‌های اکثر معامله‌گران در سراسر دنیا این است که با وجود روی سود بودن معامله انجام‌ شده بسیار زودتر از موعد اقدام به بستن معامله می‌کنند، چرا که حس عدم اطمینان به ادامه روند را دارند در حالی‌ که تمام اندیکاتورها نشان‌ دهنده ادامه روند است.

خلاف این حالت هم‌ زمانی است که همان معامله‌گران به راحتی و بدون استرس به علائم برگشت روند توجه نمی‌کنند و به‌ دنبال آن با رسیدن قیمت به نزدیک حد ضرر تعیین‌ شده معامله‌های خود اقدام به پایین و پایین‌تر آوردن عدد حد ضرر به امید بازگشت مجدد قیمت می‌کنند.

با ادامه این روند معامله‌گر متوجه می‌شود که میزان ضرر معامله‌اش حتی بیش‌ از مقداری است که در ذهن خود داشته‌ است.

به این نکته توجه کنید که هیچ استراتژی قادر به انجام معاملاتی صد در صد سود ده نیست و گاهی ممکن است حد ضرر شما نیز فعال شود، اصلا حد ضرر را برای زده شدن در سیستم قرار می‌دهیم.

پس با کوچک‌ترین ضرری احساس ناامیدی نکنید. چنانچه تعداد ۴ معامله از ۶ معامله‌ای که انجام داده‌اید با سود بسته شود شما معامله‌گر موفق هستید، حال اگر تعداد معاملات برنده شما به ۵ یا ۶ برسد مطمئنا فوق‌العاده هستید.

روانشناسی در فارکس
روانشناسی در فارکس برای موفقیت معاملات

قبل‌ از انجام معاملات برای آن طرح مشخص داشته باشید

مشکل اکثر معامله‌گران ناموفق این است که تقریباً هیچ قاعده و طرح مشخصی برای زمان ورود و حجم معامله از خود ندارند. یکسری اطلاعات کامل ولی پراکنده و دیگر هیچ. بنابراین قبل‌ از انجام معامله از این‌که طرحی مشخص برای معامله دارید مطمئن شوید.

این طرح باید شامل حد ضرر و حد سود نیز باشد.

 

سیستم معاملات خود را ساده طراحی کنید

موفق‌ترین معامله‌گران اشخاصی هستند که از سیستمی ساده اما پویا در انجام معاملات خود استفاده می‌کنند. استفاده از تعداد زیادی اندیکاتور در یک زمان باعث پیچیدگی بیش‌ از حد و گیج شدن شما می‌شود به‌طوری‌ که ممکن است اکثر اندیکاتورها سیگنال مشترک از خود نشان دهند اما فقط ۱ یا ۲ اندیکاتور خلاف آن را بگویند.

در این‌ صورت مطمئنا در تصمیم نهایی خود دچار تردید می‌شوید.

 

بعد از انجام معامله دیگر تحلیل نکنید

از خوبی‌های معامله بر اساس طرح مشخص این است که شما قبل‌ از انجام یک معامله تحلیل خود را انجام داده‌اید و دیگر نیازی به تحلیل ندارید، اما اکثر معامله‌گران ناموفق کسانی هستند که بعد از آنکه معامله مورد نظرشان فعال شده‌ است تازه به فکر تحلیل شرایط تکنیکالی و فاندامنتال بازار می‌افتند به‌طوری‌ که این مسئله باعث ایجاد امیدهای کاذب در ذهن معامله‌گر می‌شود و در نتیجه در همین نقطه روند ضرر آغاز می‌شود.

 

هیچ‌گاه حجم معاملات خود را بیش‌ از مقدار از قبل‌ تعیین‌ شده بالا نبرید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که معامله‌گران ناموفق انجام می‌دهند چند برابر کردن حجم معاملات و نیز افزایش میزان لوریج است.

فراموش نکنید که لوریج ۱ شمشیر دو لبه است به‌طوری‌ که هر طرف سود یا ضرر هم برابر می‌شود.

هر لات استاندارد معامله در فارکس نیازمند به سرمایه احتیاطی در حدود ۱۰۰ هزار دلار است، البته اگر از لوریج ۱ به ۱۰۰ استفاده کرده‌اید.

ولی این مطلب به این معنی نیست که شخصی به‌طور مثال ۵ هزار دلار سرمایه در حسابش دارد می‌تواند ۵ لات استاندارد معامله کند. معامله‌گر باید این مسئله را در نظر بگیرد که هر لات استاندارد در بازار ارز یکصد هزار دلار است پس باید در این رابطه طوری رفتار کند که قصد مدیریت ۱۰۰ هزار دلار پول نقد را دارد نه هزار دلار.

این نکته را فراموش نکنید که تجارت در بازار فارکس خیلی هم آسان نیست وگرنه هر شخص معامله‌گری باید در مدت کوتاهی ثروتمند شود.

روان شناسی در فارکس
روانشناسی فردی در فارکس برای موفقیت معاملات

 

استراتژی خود را تست کنید

فراموش نکنید که برای تایید و به‌ دنبال آن استفاده از یک استراتژی معامله تنها گفتن این مطلب توسط دیگران که این سیستم درست کار می‌کند یا می‌توانید نتایج مرا ببینید نباید ملاک پذیرش عام باشد. بلکه شما باید خودتان ابتدا آن روش را در محیط آزمایشی یا دمو برای مدتی بیش‌ از ۶ ماه تست کنید.

 

تحت هیچ شرایطی متد و استراتژی خود را رها نکنید

به قوانین و استراتژی‌های ثابت شده‌ی خود همچنان وفادار باشید، حتی اگر کارنامه فعلی شما آن‌قدر هم خوب نیست.

اگر دچار ضرر شدید بدون ناامیدی و ترس همچنان به استراتژی خود عمل کنید و به آن پای‌بند باشید و فراموش نکنید که باید به استراتژی ثابت شده خود در هر شرایطی ایمان داشته باشید.

 

سخت‌کوش باشید و به سخت‌کوشی ادامه دهید

آیا می‌توان انتظار داشت که با خواندن چند جلد کتاب و رفتن به چند سمینار در عرض یک هفته جراح مغز بشوید؟ مطمئنا پاسخ منفی است ولی با این‌ حال اکثر افراد انتظار دارند در مدت‌ زمان کوتاهی به یک نابغه در بازار تبدیل شوند.

یک واقعیت وجود دارد که بازار فارکس دارای مشوش ترین و فرارترین قیمت‌هاست و جزو ۵ شغل اولیه فهرست مشاغل سخت و مشکل جهان است پس نباید انتظار داشت به سادگی مهارت لازم را در مدت کوتاهی به دست بیاورید، ولی به یاد داشته باشید که یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در همه افراد موفق سخت‌کوشی است.

اگر سخت‌ کوش باشید و ناامید نشوید و به سخت‌کوشی ادامه دهید حتما موفق خواهید شد.

 

توجه‌تان را به تعداد پیپ ها معطوف کنید نه به مقدار دلاری حسابتان

اگر ارزیابی شما از معاملات بر اساس واحد دلاری باشد و نه تعداد پیپ ها مطمئنا نتیجه خوبی نخواهید گرفت.

اگر نتایج را بر حسب دلار حساب کنید افکاری مثل این‌که چطور این سودها را خرج کنید و یا چطور ضررهایش را جبران کنید باعث اختلال در افکارتان خواهد شد و نمی‌گذارد در مواقع لازم تصمیم مناسب بگیرید.

روان شناسی در فارکس
روانشناسی فردی در فارکس برای موفقیت معاملات

 

صفات خود را بسنجید

میزان امید، ترس، طمع و صبر خود را بسنجید و در صورتی‌ که یکی از این صفات را در حد متعارف و خوب در خود ندارید سعی کنید آن را ایجاد کنید.

 

میان معاملات و زندگی شخصیتان تعادل برقرار کنید

یک معامله‌گر حرفه‌ای می‌داند معامله کردن تنها بخشی از زندگی است و اگر تمام تمرکزش بر روی فراز و نشیب‌های آن قرار گیرد نه‌ تنها نتیجه مثبتی نخواهد گرفت بلکه باعث می‌شود تا از دیگر جنبه‌های زندگی‌اش غافل شود.

 

دانستن کافی نیست باید عمل کنید

دانستن قوانین معامله به‌ تنهایی شما را ثروتمند نمی‌کند بلکه شما باید آن را بدون استثنا دنبال و اجرا کنید و اگر عمل نکنید هرگز موفق نمی‌شوید. اکثر معامله‌گران می‌دانند که چگونه باید معامله کنند ولی تعداد کمی به آنچه که می‌دانند عمل می‌کنند.

 

 

امیدواریم مطلب روانشناسی فردی و موفقیت آن در معاملات فارکس برای شما مفید بوده باشد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x