مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
روزه داری در کرونا

روزه داری در ایام کرونا و رعایت اصول بهداشتی

نخوردن غذا به طور متناوب مانند روزه داری در اسلام نه تنها عارضه ای در افراد سالم ایجاد نمی کند بلکه سبب تقویت ایمنی بدن، کاهش پاسخ های التهابی زیان بار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس می شود.

با توجه به بحران سلامت در این روزها موضوعات خاصی در مورد سلامت انسان در روزه داری در ایام کرونا مطرح می شود که پرداختن به آن ها ضروری است.

نخوردن غذا به طور متناوب مانند روزه داری در اسلام نه تنها عارضه ای در افراد سالم ایجاد نمی کند بلکه سبب تقویت ایمنی بدن، کاهش پاسخ های التهابی زیان بار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس می شود. لذا کلیه افراد سالم کمتر از۶۵ سال با رعایت موارد ذکر شده می توانند روزه بگیرند.

 

رعایت توصیه های بهداشتی برای روزه داری در ایام کرونا

رعایت کلیه توصیه های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مانند:

    • پرهیز از نزدیک شدن به بیماران کرونایی

 

    • رعایت فاصله های اجتماعی

 

    • شستشوی مکرر دست ها

 

    • نوشیدن ۸ الی ۱۰ لیوان آب در فاصله افطار تا سحر

 

    • استفاده از نیولایزر و یا جوشاندن آب در ظروف در باز به منظور مرطوب نگه داشتن نسبی محیط منزل

 

    • کاهش مصرف چای و قهوه و مواد شیرین و افزایش مصرف سبزیجات و میوه ها در فاصله افطار تا سحر

 

    • پرهیز از محیط های گرم و خشک

 

در افراد سالمند (۶۵ سال و بیشتر) عوامل مساعد کننده ابتلا به بیماری کرونا به ویژه دیابت قندی، افزایش فشار خون، چاقی مفرط، بیماری قلبی و عروقی، سرطان و بیماری های مزمن ریوی شایع است و درصد قابل توجهی از سالمندان به علت کمی مراقبت های سلامت از وجود این بیماری ها در خود بی اطلاع هستند.

 

بیمارانی که پیوند اعضا شده اند نباید روزه بگیرند، روزه داری در ایام کرونا برای بیماران پیوند قرنیه بلامانع است.

روزه داری در ایام کرونا
روزه داری در ایام کرونا

 

در بیمارانی که مبتلا به سایر بیماری ها هستند و قبلا روزه داری برای آن ها منعی نداشته است، روزه داری در ایام کرونا متفاوت از سال های دیگر نیست و در موارد خاص با نظر پزشک متخصص اقدام نمایند. در مورد بیماری که مبتلا به ویروس کرونا شده و بهبود یافته توصیه می شود حداقل تا ۶ هفته اقدام به روزه داری نکند.

براساس شناخت کنونی از ویروس کرونا افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای نظیر فشار خون بالا، بیماری های قلبی، سرطان و یا دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلای شدید به این ویروس هستند.

با توجه به اینکه در افراد مسن ابتلا به این ویروس ممکن است باعث نوع شدید بیماری شود لذا با احتمال ضرر برای آن ها توصیه می شود در صورتی که دسترسی به پزشک ندارند علاوه بر رعایت توصیه های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، آن هایی که مطمئن نیستند روزه برای آن ها ضرر ندارد احتیاطا از انجام این فریضه الهی پرهیز نموده و آن را پس از اطمینان از اتمام همه گیری این بیماری قضا نمایند. مگر اینکه با نظر پزشک متخصص اطمینان از بی ضرر بودن روزه برای آن ها حاصل شود.

افراد دچار لاغری بسیار شدید و چاقی مفرط نیز در فاصله گذاری ها و رعایت توصیه های بهداشتی احتیاط بیشتری نمایند.

بیماری دیابت عامل مساعد کننده عمده برای ابتلا به ویروس کرونا است و لذا توصیه می شود فقط آن گروه بیماران دیابتی اقدام به روزه داری نمایند که سن کمتر از ۶۵ سال داشته و تحت درمان و مراقبت نزدیک پزشک باشند. آموزش پذیر و متعهد به پایش قند خون A1c در سی لیتر یا هموگلوبین هستند و اصول حفاظتی و پیشگیری توصیه شده ستاد بحران کرونا را به دقت رعایت می نمایند.

بیماران دارای فشار خون در صورتی روزه بگیرند که فشار خون آن ها در کنترل مطلوب یعنی فشار بالا (سیستولیک) کمتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه و فشار پایین (دیاستولیک) کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشد.

 

با تشکر از دکتر علیرضا یارقلی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x