مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
روز جهانی مقاومت 1402

شهادت سردار سلیمانی ۱۴۰۲ و روز جهانی مقاومت ۱۴۰۲

همراهان عزیز مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق سالروز شهادت سردار سلیمانی 1402 و روز جهانی مقاومت 1402 را برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید...

سالروز شهادت سردار سلیمانی ۱۴۰۲ و روز جهانی مقاومت ۱۴۰۲

همراهان عزیز مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق سالروز شهادت سردار سلیمانی ۱۴۰۲ و روز جهانی مقاومت ۱۴۰۲ را برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید…

روز جهانی مقاومت ۱۴۰۲

روز جهانی مقاومت 1402
سالروز شهادت سردار سلیمانی ۱۴۰۲ و روز جهانی مقاومت ۱۴۰۲

روز جهانی مقاومت ۱۴۰۲ و سالروز شهادت سردار سلیمانی ۱۴۰۲ مصادف با چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲، ۲۱ جمادی الثانی ۱۴۴۵ و ۳ ژانویه ۲۰۲۴ است.

روز ۱۳ دی با تصویب شورای فرهنگ عمومی در تقویم کشور به «روز جهانی مقاومت – شهادت الگوی اخلاص و عمل سردار سپهبد قاسم سلیمانی به دست استکبار جهانی» نام گرفت.

متاسفانه در ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ سردار حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس (از سران حشد الشعبی) که با دو خودرو از فرودگاه بین المللی بغداد خارج شده بود هدف حمله بالگردهای (جنگنده) آمریکا قرار گرفته و به درجه شهادت نائل شد.

روز جهانی مقاومت ۱۴۰۲ و سالروز شهادت سردار سلیمانی ۱۴۰۲

روز جهانی مقاومت 1402 و سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی 1402
روز جهانی مقاومت ۱۴۰۲ و سالروز شهادت سردار سلیمانی ۱۴۰۲

روز جهانی مقاومت ۱۴۰۲

حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۳۳۵ در استان کرمان به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۵۳ به عنوان پیمانکار در سازمان آب کرمان آغاز به کار کرد.

سردار سلیمانی در سال ۱۳۵۵ فعالیت های انقلابی اش را از طریق آشنایی با شهید حجت الاسلام رضا کامیاب از روحانیان انقلابی شهر گناباد در استان خراسان که در ماه‏ رمضان سال های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ برای تبلیغ به کرمان می‏ آمد و در ۷ مرداد ۱۳۶۰ به دست سازمان مجاهدین خلق ترور شد آغاز کرد.

وی پس از پیروزی انقلاب، همزمان با کار در سازمان آب کرمان، به عضویت مجموعۀ “سپاه افتخاری” که به وسیلۀ پدرِ شهید قاضی تأسیس شده بود درآمد. سردار سلیمانی می گوید: «همه جوان بودیم و باید به شکلی برای انقلاب فعالیت می کردیم و این گونه بود که وارد سپاه شدم»

سردار سلیمانی به محض بازگشت از مهاباد به ریاست پادگان قدس سپاه در کرمان منصوب شد. با حمله عراق به خاک ایران، سردار سلیمانی چندین گردان از سپاهیان کرمان را آموزش داد و به جبهه‌های جنوب اعزام کرد و کمی بعد، خود در رأس یک گروهان به سوسنگرد اعزام شد تا جلوی پیشروی عراق در جبههٔ مالکیه را بگیرد. سردار سلیمانی در بیشتر عملیات نظامی دوران جنگ با عراق شرکت کرد.

با پایان یافتن جنگ در ۱۳۶۷ لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند.

پس از آتش بس با عراق، دولت ایران سپاه پاسداران را مأمور مبارزه با قاچاق چیان بزرگ مواد مخدر کرد. سردار حاج قاسم سلیمانی تا زمان انتصاب به فرماندهی سپاه قدس، با باندهای قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان مبارزه کرد.

سال ۱۳۷۹ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرماندهی کل قوا، سردار سلیمانی را به تهران فراخواند و مسئولیت سپاه قدس را به او سپرد. مسئولیتی که سردار حاج قاسم سلیمانی را به کابوسی در ذهن آمریکایی ‏ها بدل ساخت.

سردار سلیمانی فرماندهی بود که اگر لباس نظامی به تن نداشت، کسی حدس هم نمی زد که او یک فرمانده نظامی باشد. فرماندهی که در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی بسیار شناخته شده‌تر از داخل مرزها بود.

روز جهانی مقاومت ۱۴۰۲ و سالروز شهادت سردار سلیمانی ۱۴۰۲

روز جهانی مقاومت 1402
روز جهانی مقاومت ۱۴۰۲

روز جهانی مقاومت ۱۴۰۲

موفق الربیعی ‏سیاست‌مدار و وزیر سابق امنیت ملی عراق در مصاحبه‌ای با روزنامه الشرق الاوسط، سردار حاج قاسم سلیمانی را «بدون شک قدرت‌مندترین مرد در عراق» خوانده بود. به گفته او سپاه قدس به فرماندهی سردار سلیمانی در تمامی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی و به ویژه در منطقه سبز بغداد (که سفارت‌خانه‌های غربی و عربی و ادارات و خانه‌های مقامات دولتی و اعضای پارلمان عراق در آن قرار دارد) نفوذ دارد. نیروی قدس به رهبری سردار حاج قاسم سلیمانی نقش تأثیرگذاری در روند جنگ عراق داشت.

در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۷ استنلی مک‌کریستال ژنرال آمریکایی مطلع شد محمدعلی جعفری فرمانده سپاه و سردار قاسم سلیمانی از طریق چند خودرو در حال حرکت به مرز ایران و عراق هستند. در عراق آمریکایی‌ها در حال تعقیب آن‌ها بودند. کاروان خودروها وارد ساختمان ناشناخته‌ای در شهر اربیل کردستان عراق شدند و روی آن فقط نوشته بود «کنسولگری»، که نشان می‌داد افراد داخل ساختمان تحت پوشش دیپلماتیک عملیات انجام می‌دهند.

نظامیان آمریکایی وارد ساختمان شدند و ۵ ایرانی که همگی پاسپورت دیپلماتیک داشتند را دستگیر کردند، اما اثری از محمدعلی جعفری و سردار حاج قاسم سلیمانی نبود.

به گفته مک‌کریستال، هر پنج نفر از اعضای سپاه قدس بودند. ۹ روز بعد از این واقعه، ۹ تا ۱۲ شبه نظامی به رهبری گروه شبه نظامی شیعه عصائب اهل الحق طی حمله‌ای به مقر فرماندهی نظامیان آمریکا در کربلا که در بین مراکز فرماندهی پلیس عراق واقع است، سوار بر تعدادی خودروی نظامی با گذشتن از چندین لایه امنیتی به ساختمان اصلی فرماندهی که در آن هنگام ۳۰ آمریکایی در آن مستقر بود نفوذ کردند و ۴ نظامی آمریکایی را اسیر گرفتند و از منطقه خارج شدند و به نزدیکی رود فرات رفتند.

در نهایت با تعقیب هلیکوپترهای آمریکایی، شبه نظامیان فرار کردند و در مجموع پنج نظامی آمریکایی کشته شدند. این عملیات «برجسته‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات در طول چهار سال جنگ» در عراق توصیف شده و افسران آمریکایی و مقامات عراق ادعا کرده‌اند ایران در آن نقش داشته و پاسخی به اسارت ۵ ایرانی در اربیل بوده است. این نخستین بار بود که آمریکایی‌ها مستقیماً به سردار قاسم سلیمانی و نقش او در عراق اشاره کردند.

روز جهانی مقاومت ۱۴۰۲

روز جهانی مقاومت 1402
روز جهانی مقاومت ۱۴۰۲

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x