مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روز جهانی پیانو 1402

روز جهانی پیانو ۱۴۰۲ به همراه دانستنی های جذاب

همراهان همیشگی و عزیز مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی پیانو 1402 را به همراه دانستنی های جذاب برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید...

روز جهانی پیانو ۱۴۰۲ به همراه دانستنی های جذاب

همراهان همیشگی و عزیز مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی پیانو ۱۴۰۲ را به همراه دانستنی های جذاب برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید…

روز جهانی پیانو ۱۴۰۲

روز جهانی پیانو 1402
روز جهانی پیانو ۱۴۰۲

روز جهانی پیانو ۱۴۰۲ مصادف با چهارشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۲، ۷ رمضان ۱۴۴۴ و ۲۹ مارچ ۲۰۲۳ است.

۲۹ مارس روز جهانی پیانو یکی از سازهای بی نظیر موسیقی است. روز پیانو ایده ای بود که از طرف یک پیانیست، آهنگساز و تهیه کننده آلمانی به نام نیلز فرام مطرح شد. او موسیقی های کلاسیک با موسیقی سازهای الکترونیک می نوشت و دیدگاه خاصی در مورد موسیقی و پیانو داشت. هنگامی که از او پرسیدند روز جهانی پیانو چه ضرورتی دارد، پاسخ داد: “روز جهانی پیانو یعنی یادآوری تهیه کنندگان، آهنگسازان، سازندگان پیانو و مهم ترین شنوندگان این ساز بزرگ .”

روز جهانی پیانو ۱۴۰۲

روز جهانی پیانو 1402
روز جهانی پیانو ۱۴۰۲

روز جهانی پیانو ۱۴۰۲

از همان زمان کنسرت های موسیقی و نمایش های مختلف همراه با پیانو ارائه شدند و در یک وب سایت همه کنسرت ها و مراسم هایی که در آن ساز پیانو نواخته می شد را لیست کردند.

اختراع دستگاه پیانو نزدیک به دوره اختراع سنتور بوده است. از همان زمان سازهایی به نام کلاویکورد وجود داشتند که شبیه به پیانو عمل می کردند که در نهایت در قرن ۱۵ پیانوهای میزی یا هارپیسیکورد اختراع شدند که با پیانوهای مدرن امروزی تفاوت داشتند.

این پیانوها توسط فردی به نام بارتولومو دی فرانسسو کریستوفوری اختراع شد که یکی از بهترین آلات موسیقی امروزی و نزدیکترین به پیانو شناخته می شدند و کیبورد روی آن، آهنگ هایی شبیه به پیانو را می نواخت. از آن زمان تا ۳۰۰ سال بعد، این دستگاه ها دستخوش تغییرات مختلفی شده تا در نهایت پیانوهای امروزی ساخته شدند.

روز جهانی پیانو ۱۴۰۲

روز جهانی پیانو 1402
روز جهانی پیانو ۱۴۰۲

روز جهانی پیانو ۱۴۰۲

سنتور چکش شده اولین ساز موسیقی زهی پرکاربرد می شود و اولین پیش ساز پیانو بود که تاریخچه ساخت آن به ۵۰۰ سال پیش از میلاد بازمی گردد.

ساختار تارهای زوج آن بسیار شبیه به سازهای پیانو بود. این ساز در خاورمیانه، جنوب غربی آسیا، چین، یونان و روم مورد استفاده قرار گرفت.

حدود سال ۱۴۰۰ میلادی کلاویکورد نوعی سنتور مکانیکی چکش خورده بود که توسط موسیقیدان و لوتیور ایتالیایی Giovanni Spinette اختراع شد، رونمایی شد. صدا و برد بسیار محدودی داشت و در واقع فرم چوبی آن در پیانوهای بعدی تغییر یافت.

سال ۱۵۲۱ میلادی مخترع ایتالیایی، هیرونیموس بونونیانسیس، اولین “هارپسیکورد” را با چهار اکتاو طراحی کرد. این ساز که صدای بسیار ضعیفی داشت به ندرت مورد استفاده قرار می گرفت.

سال ۱۷۰۰ میلادی تولد اولین ساز که امروز آن را پیانو می نامیم، است. این اختراع توسط بارتولومئو کریستوفوری ایتالیایی ساخته شد که سازش را “پیانوفورت” نامگذاری کرده بود.

سال ۱۸۰۱ میلادی “لودویگ فون بتهوون” آهنگساز مشهور موسیقی کلاسیک خود یعنی “مون لایت سوناتا” را ایجاد کرد که یکی از محبوب ترین ساخته های پیانو در تمام دوران شد.

سال ۱۸۳۰ اولین پیانوی ایستاده ساخته شد. این طرح به محبوبیت خارق العاده ای دست یافت و در سال ۱۹۳۰ پیانوهای ایستاده بسیار کوچکتر شدند.

سال ۱۹۷۰ صفحه کلید موزیکال توسط کریستوفر دونیسون اختراع شد، این مدل به عنوان یک ابزار یادگیری عالی مورد استفاده قرار گرفت.

سال ۱۹۸۰ ساخت صفحه کلیدهای برقی در هر شکل و اندازه ای آغاز شد. رواج موسیقی پاپ و الکتریکی آنها را بسیار محبوب کرد.

سال ۲۰۰۰ پیانوهای برقی به صورت گسترده و در ابعاد و طراحی های مختلف در سرتاسر جهان دردسترس قرار گرفت.

روز جهانی پیانو ۱۴۰۲

روز جهانی پیانو 1402
روز جهانی پیانو ۱۴۰۲

 

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x