مجله اینترنتی تحلیلک

دوشنبه/ 17 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روز ولادت زرتشت 1403 به همراه مطالب و نکات خواندنی

روز ولادت زرتشت ۱۴۰۳ به همراه مطالب و نکات خواندنی

زرتشت یا زردشت فیلسوف، شاعر یا رهبر اصلاح گر ديني ایران باستان است. همراهان عزیز مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز ولادت زرتشت 1403 را به همراه نکات و مطالب خواندنی برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید...

روز ولادت زرتشت ۱۴۰۳ به همراه مطالب و نکات خواندنی

زرتشت یا زردشت فیلسوف، شاعر یا رهبر اصلاح گر دینی ایران باستان است. همراهان عزیز مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز ولادت زرتشت ۱۴۰۳ را به همراه نکات و مطالب خواندنی برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید…

روز ولادت زرتشت ۱۴۰۳

روز ولادت زرتشت 1403
روز ولادت زرتشت ۱۴۰۳

روز ولادت زرتشت ۱۴۰۳

روز ولادت زرتشت ۱۴۰۳ مصادف با یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳، ۱۵ رمضان ۱۴۴۵ و ۲۵ مارچ ۲۰۲۴ است.

زرتشت یا زردشت فیلسوف، شاعر یا رهبر اصلاح گر دینی ایران باستان است. زرتشت نامی برجسته در ‌تاریخ ایران باستان و به‌عنوان پیامبر ایرانیان شناخته می‌شود. اندیشه‌ او که بیشتر در کتاب اوستا مطرح شده، تاثیر بسزایی در شکل‌ گیری موازین اخلاق، ترسیم مرزهای خیر و شر و مبانی فلسفه غرب دارد. آیین مزدیسنا که برگرفته از تفکرات زرتشت است، پس از گذر هزاران سال همچنان پیروان خود را دارد و یکی از ادیان پذیرفته‌ شده محسوب می‌شود. زرتشت همواره به پیروانش آموخت که هستی میدان نبرد نیروهای خیر و شر است و انسان آزاد است جایگاه خود را در این مبارزه انتخاب کند. آموزه‌های او هسته اصلی آیین مزدیسنا را می‌سازد.

روز ولادت زرتشت ۱۴۰۳

روز ولادت زرتشت 1403
روز ولادت زرتشت ۱۴۰۳

روز ولادت زرتشت ۱۴۰۳

زرتشت یک کشاورز زاده بود و مادر او “دوغدو” دختر فری‌هیم‌ رَوا و پدر وی “پوروش اسپ” نام داشتند. در مورد تاریخ تولد وی اختلاف نظر های زیادی وجود دارد. عده ای زمان تولد وی را به ۶۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، عده ای به ۶۶۰ سال و عده ای نیز به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح نسبت داده اند.

در مورد مکان تولد وی هم اختلاف هایی وجود دارد. عده ای مکان تولد وی را به ماد (آذربایجان کنونی) و عده ای نیز به باختر بلخ و خراسان کنونی نسبت داده اند. عده ای دیگر نیز با قراین و دلایل موجه، تولد او را ۱۷۸۶ قبل از میلاد دانسته اند. او قبل از بعثت موسی  تبلیغ دین خود می کرده است. “اودوکسوس کنید وسی” که هم زمان با افلاطون بوده‌ است، زمان ظهور زرتشت را ۶۰۰۰ سال قبل از افلاطون می‌داند. اما به نظر می رسد که زرتشت در ۶۶۰ قبل از میلاد در ناحیه آذربایجان کنونی متولد شد و در شرق ایران کار دعوت خود را آغاز کرد.

روز ولادت زرتشت ۱۴۰۳

زرتشت از همان آغاز عمر به مهربانی و سرشت لطیف معروف بود. او نه تنها نسبت به سالخوردگان و کودکان مهربان بود، بلکه نسبت به جانوران نیز شفقت داشت. زمانی که او به سن ۲۰ سالگی رسید، برخلاف مخالفت خانواده اش، برای پیدا کردن پاسخ سوالاتش خانه را ترک کرد.

زرتشت برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود در اطراف جهان سرگردان شد، به هر کجا که می توانست رفت و با هرکسی سخن میگفت.

زرتشت هفت سال را در غاری درون کوهی به خاموشی مطلق سپری کرد. گفته میشود این غار در نزدکی دریاچه ارومیه و در بالای کوه سبلان قرار داشته است. او ده سال را به پرستش مزدا مشغول بود و مردم زمانه اش او را آزار می دادند. اما در سن سی سالگی زرتشت به مکاشفاتی رسید. پس از این مکاشفه شروع به تعلیم مردم کرد. در ابتدا کسی به سخنان او گوش نمی داد و او بارها ناامید شد. در این میان روان پلید “انگره مینو” او را بارها وسوسه کرد که عبادت مزدا را کنار بگذارد، اما زرتشت در عقایدش پایدار بود.

روز ولادت زرتشت ۱۴۰۳

روز ولادت زرتشت 1403
روز ولادت زرتشت ۱۴۰۳

روز ولادت زرتشت ۱۴۰۳

اولین شخصی که دین زرتشت را پذیرفت پسرعموی زرتشت بود. سپس در یکی از سرزمین های شرقی ایران به دربار پادشاهی بنام گشتاسپ راه یافت و مدت دو سال سعی کرد تا این پادشاه را به دین خود درآورد. در ابتدا پادشاه تحت تاثیر “کارپانها” قرار داشت، که در اوستا کاهنانی دنیا دوست معرفی شده اند.

آنان به روش باستانی حیوانات را قربانی میکردند و به سحر و جادو اشتغال داشتند. “کارپانها” به ضد زرتشت پرداختند که موجب شد زرتشت دستگیر و زندانی شود. بعد از دو سال زرتشت با معجزه ای (درمان اسب محبوب پادشاه) حمایت همسر پادشاه را جلب کرد. ظاهرا زرتشت در سن ۴۲ سالگی توانست، گشتاسپ شاه را نیز پیرو دین خود کند.

روز ولادت زرتشت ۱۴۰۳

 

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x