مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
نگهداری زاموفیلیا

معرفی و روش نگهداری گیاه زاموفیلیا (زامیفولیا)

زاموفیلیا یا همان زامیفولیا گیاهی مقاوم و پرطرفدار است که برگ‌ها‌ی زیبا، براق و سبز رنگ این گیاه باعث شده که زاموفیلیا در بین متخصصین دکوراسیون منازل جزو گیاهان محبوب باشد. امروزه در سراسر دنیا از این گیاه در دکوراسیون منازل و محیط‌های کاری استفاده می‌شود.

معرفی و روش نگهداری گیاه زاموفیلیا (زامیفولیا)

زاموفیلیا

زاموفیلیا یا همان زامیفولیا گیاهی مقاوم و پرطرفدار است که برگ‌ها‌ی زیبا، براق و سبز رنگ این گیاه باعث شده که زاموفیلیا در بین متخصصین دکوراسیون منازل جزو گیاهان محبوب باشد. امروزه در سراسر دنیا از این گیاه در دکوراسیون منازل و محیط‌های کاری استفاده می‌شود.

زاموفیلیا در نگاه اول شبیه نخل سیکاس است اما زاموفیلیا گیاهی متعلق به آفریقای شرقی بوده و از اعضای خانواده گیاهان آراسه است که در این دسته گیاهان فیلودندرون، آگلونما و اسپاتی فیلوم قرار دارند.

گیاه زاموفیلیا / روش نگهداری زاموفیلیا

نام های دیگر زامیفولیا

گیاه جاودانگی / نخل اروید / گیاه پولادی / گیاه همیشگی /
Zee Zee plant / Zizi plant  ZZ plant// Zanzibar plant

ویژگی‌های بی‌نظیر زامیفولیا به عنوان گیاهی آپارتمانی و روش نگهداری زاموفیلیا

زامیفولیا تمام ویژگی‌ها و صلاحیت‌های یک گیاه آپارتمانی مطلوب را داشته و می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای آوردن گیاهی جدید به منزل باشد.

  • با نور کم مشکلی ندارد. (زاموفیلیا یکی از بهترین ساکولنت‌های کم نور است.)
  • نیاز کم به آب
  • دارای برگ های درخشان سبزرنگ
  • رشدی آسان و کم دردسر
  • مقاوم در برابر شرایط محیطی داخلی
  • صبور در برابر خشکی
  • کم توجهی و عدم رسیدگی مرتب را به خوبی تحمل می‌کند.
گیاه زاموفیلیا / روش نگهداری زاموفیلیا
روش نگهداری زاموفیلیا

پایه ساقه‌های برجسته‌ این گیاه (ریزوم) دارای برگ های سبز تیره است که به صورت طبیعی درخششی بی‌نظیر دارند. به همین علت گاهی تصور می‌شود که برای براق کردن این برگ ها از اسپری‌های مخصوص استفاده شده است، اما اینطور نیست.

 

روش نگهداری گیاه زاموفیلیا چگونه است؟

  • خاک و کوددهی

خاک مناسب زاموفیلیا / زامیفولیا به نوع خاصی از خاک نیازمند نیست. هر نوع خاکی با زه کشی خوب که برای گیاهان آپارتمانی عرضه می‌شود برای آن نیز مناسب است.

این گیاه به کوددهی خاصی نیاز ندارد اما با توجه به رشد آرام آن، اگر مایل هستید می‌توانید در فصل تابستان ماهی یکبار به آن کود مایع بدهید. بهترین زمان برای کوددهی، پس از آبیاری و هنگام خیس بودن خاک است. بدین شکل از سوختن گیاه جلوگیری می‌شود.
یک کود غنی و چندمنظوره مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی (۲۰-۲۰-۲۰) را انتخاب کرده و کود را در نصف قدرت توصیه شده به گیاه اضافه کنید.
بدین شکل تمام عناصر ضروری برای رشد گیاه برای آن فراهم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی / بهترین خاک گلدان

  • نور

زامیفولیا با نور کم نیز به خوبی کنار می‌آید.
با اینکه گیاه در محیط‌هایی با نور کم خورشید نیز رشد خوبی خواهد داشت، اما اگر آن را تحت نور کافی و غیرمستقیم خورشید قرار دهید، عملکردش بهتر خواهد شد.

زاموفیلیا یکی از گیاهانی است که تحت نور لامپ‌های فلوئورسنت نیز رشد می‌کند.
گیاه را از اشعه‌های داغ و مستقیم خورشید دور نگه دارید وگرنه دچار سوختگی خواهد شد. نور درخشان و فیلتر شده خورشید عصرگاهی برای رشد زامیفولیا بی‌نظیر است.

  • آبیاری

اجازه ندهید زاموفیلیا در آب غرق شود.
نگذارید گیاه در آب بماند یا برای مدت طولانی خیسی خاک را تجربه کند، زیرا به پوسیدگی ریشه دچار خواهد شد. این گیاه با خشک ماندن رابطه بهتری دارد. اگر آن را بیش از حد آبیاری کنید یا در خاکی همواره خیس قرار دهید، شاهد زرد شدن برگ ها خواهید بود.

اگر در آبیاری زاموفیلیا مردد هستید، بهتر است این کار را انجام ندهید. خشک نگه داشتن گیاهان از غرقاب کردن آنها بسیار بهتر بوده و به شما کمک می‌کند تا میزان مقاومت گیاه خود را بسنجید.

تقریبا هر ۱۴-۱۰ روز آبیاری برای زاموفیلیا مناسب است اما این آبیاری باید به خوبی صورت بگیرد. یعنی باید کل توپ ریشه را خیس کنید و اجازه دهید که آب باقی مانده از آن خارج شود. پس آبیاری زامیفولیا باید در حجم زیاد و کاملا عمقی انجام شود.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت دستگاه آبیاری اتوماتیک به کمک آردوینو

  • کوددهی

این گیاه به کوددهی خاصی نیاز ندارد اما با توجه به رشد آرام آن اگر مایل هستید می‌توانید در فصل تابستان ماهی یکبار به آن کود مایع بدهید. بهترین زمان برای کوددهی، پس از آبیاری و هنگام خیس بودن خاک است. بدین شکل از سوختن گیاه جلوگیری می‌شود. کود را در نصف قدرت توصیه شده به گیاه اضافه کنید.

گیاه زاموفیلیا
نگهداری زامیفولیا

ویژگی های گل زاموفیلیا

بهترین گیاهان آپارتمانی، اغلب رشدی آرام دارند و زاموفیلیا نیز از این ویژگی مستثنی نیست. این گیاه به راحتی تکثیر می‌شود، اما رشدی آهسته دارد.

-زامیفولیا مانند گیاهان خانواده بنفشه آفریقایی و گیاه یشم، می‌تواند از یک برگ تکثیر پیدا کند.
-زاموفیلیا برای مناطقی که دارای فضای کافی برای رشد گیاه هستند بسیار مناسب است، به گونه‌ای که بتواند به راحتی برگ‌های زیبای خود را در باد حرکت دهد!
-زامیفولیا یا گیاهی مقاوم و پایدار است و می‌تواند نور غیرمستقیم و کم خورشید، خشکی هوا و کم توجهی در رسیدگی را به خوبی تحمل کرده و حتی در این شرایط نیز رشد خوبی داشته باشد.
-زاموفیلیا یکی از بهترین گیاهان برای حمام‌، اتاق و مکان‌های بدون پنجره است.
-در رده بندی گیاهان آپارتمانی مقاوم، زامیفیلیا با سانسوریا و برگ عبایی برابر است و همچون آنها از مقاوم‌ترین گیاهان به شمار می‌رود.

 

آیا زامیفولیا گیاه سمی است؟

باید مراقب تماس پوست خود با هر نوع شیره موجود در زاموفیلیا باشید. کریستال‌های کلسیم اگزالات موجود در این گیاه ممکن است التهابات شدید پوستی ایجاد کنند.

این کریستال‌ها در بسیاری از گیاهان دیگر نیز یافت می‌شوند که معروف‌ترین آنها دیفن باخیاست.
لمس گیاه بدون تماس با شیره آن نباید عوارضی را به دنبال داشته باشد.
اگر شما دارای پوستی بسیار حساس هستید، توصیه می‌کنیم این نکات را در برابر زاموفیلیا رعایت کنید:
• بهتر است هنگام حمل گیاه، دستکش بپوشید.
• کودکان و حیوانات خانگی مانند سگ و گربه را از این گیاه دور نگه دارید.
• بعد از کار با گیاه دست‌های خود را بشویید.

با کلیلک بر روی عکس زیر نحوه تکثیر زاموفیلیا و نکات مهم نگهداری از آن را بخوانید.

زاموفیلیا 1

منبع: گلستان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x