مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روند شناسی در تحلیل تکنیکال

روند شناسی در تحلیل تکنیکال و انواع آن

بازارها به‌طور مداوم در یک‌جهت حرکت نمی‌کنند و تمایل دارند که نامنظم باشند اما درون همین رفتار نامنظم روند وجود دارد. روندها با اتصال یک سری از قله‌ها و دره‌ها مشخص می‌شوند. درک درست مفاهیم روند کمک زیادی به یک تحلیلگر تکنیکال می‌کند تا بتواند از دیگر ابزارهای تکنیکی نیز به‌خوبی استفاده کند.

روند شناسی در تحلیل تکنیکال

 

روند شناسی

یکی از اصل‌های تحلیل تکنیکال این است که قیمت‌ها براساس روندها حرکت می‌کنند.

این اصل بیان می‌کند که روند حاکم بر قیمت یک سهم علاقه به ادامه آن دارد مگر آن که یک نیرویی در جهت مخالف به آن وارد شود.

این نیرو می‌تواند ناشی از مسایل بنیادی، سیاسی و… باشد که به‌ علت بزرگ بودنش قابل‌ شناسایی است.

اولین موضوعی که یک تحلیلگر باید بتواند تشخیص بدهد جهت روند است. سهمی که جهت روندش نزولی است شاید خیلی مناسب خرید کردن نباشد مگر آن که توانایی تشخیص انتهای آن را داشته باشیم.

 

روند چیست؟

بازارها به‌طور مداوم در یک‌ جهت حرکت نمی‌کنند و تمایل دارند که نامنظم باشند اما درون همین رفتار نامنظم روند وجود دارد. روندها با اتصال یک سری از قله‌ها و دره‌ها مشخص می‌شوند. درک درست مفاهیم روند کمک زیادی به یک تحلیلگر تکنیکال می‌کند تا بتواند از دیگر ابزارهای تکنیکی نیز به‌ خوبی استفاده کند.

روند شناسی در تحلیل تکنیکال
روند شناسی در تحلیل تکنیکال

 

به‌طور کلی روندها از دو نظر قابل طبقه‌بندی هستند:

جهت حرکت و مدت‌ زمان پایداری

روندها از نظر مدت‌ زمان پایداری به بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت تقسیم می‌شوند.

روندها از نظر جهت حرکت به رو به بالا یا صعودی، جانبی خنثی و یا ساید، رو به پایین و یا نزولی تقسیم‌بندی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: آموزش روندشناسی در تحلیل تکنیکال

تعریف روند

روند جهت حرکت قیمت بازار را نشان می‌دهد. بازار هرگز به‌صورت یک خط راست حرکت نمی‌کند و تغییرات بازار به‌صورت یک سری از حرکات زیگزاگ هستند. برآیند این حرکات موج‌های صعودی و نزولی یا روند بازار را تشکیل می‌دهند.

در یک روند صعودی زمان‌های نزول هم وجود دارد که به آن‌ها اصلاح یا correction گفته می‌شود. به حرکت‌های صعودی هم‌ جهت روند هم حرکت impulse می‌گویند.

 

روند بلند مدت یا Long Tern Trend

روند بلندمدت اغلب به دوره‌هایی طولانی‌تر از ۶ ماه اطلاق می‌گردد و به واسطه چارت‌های ماهانه یا هفتگی قابل‌ شناسایی هستند. عمدتاً بانک‌ها، مؤسسات مالی یا اشخاصی با حجم سرمایه زیاد از این نوع روندها برای معاملاتشان استفاده می‌کنند.

 

روند میان‌مدت یا Medium Tern Trend

روند میان مدت به دوره‌های بین ۳ هفته تا حداکثر ۶ ماه آینده بازار گفته می‌شود که به وسیله چارت‌های روزانه ۴ ساعت قابل‌ شناسایی هستند.

معمولاً اشخاص و مؤسسات با حجم متوسط سرمایه از این نوع روندها برای معاملاتشان استفاده می‌کنند.

 

روند کوتاه مدت یا Short Tern Trend

روند کوتاه‌مدت اغلب به دوره‌های کمتر از ۳ هفته گفته می‌شود که به وسیله چارت‌های ۴ ساعت و یا کمتر قابل‌ شناسایی هستند. اغلب معامله‌گران با حجم سرمایه‌های کوچیک از این نوع روندها برای معاملاتشان استفاده می‌کنند.

نکته قابل‌ توجه این است که اگر قصد استفاده از نوسانات در طول یک روز را دارید بهتر است از تایم فریم‌های ۱۵m یا ۳۰min و نهایتاً یک‌ ساعته برای تنظیم نمودارهای نرم‌افزار خود استفاده نمایید.

هرچه تایم فریم‌های چارت ها کوچک‌تر باشند روندهای کوتاه‌ مدت تری در نمودار قابل‌ مشاهده هستند و برعکس هرچه تایم فریم چارت‌ها بزرگ‌تر باشد روندهای بلندمدت‌تری در نمودار قابل‌مشاهده هستند.

forex trend indicators
روند شناسی در تحلیل

 

بررسی روندها بر اساس حرکت

روندها از نظر حرکت نیز به سه صورت: حرکت رو به بالا یا صعودی، حرکت جانبی یا ساید، حرکت رو به پایین یا نزولی تقسیم می‌شوند.

 

حرکت صعودی یا  Up Trend

حرکت صعودی یک روند رو به بالا از یک سری قله‌ها و دره‌های افزایشی تشکیل شده‌ است؛ به صورتی که پشت هم خطوط حد بالا را قطع کرده و رکورد بالاتری از قیمت قبلی ثبت می‌کند یا به زبان دیگر در یک‌ روند صعودی هر سقف بالاتر از سقف قبلی و هر کف نیز بالاتر از کف قبلی خود است.

تا زمانی‌که این حالت وجود داشته باشد ما در یک روند صعودی به سر می‌بریم. بنابراین می‌توان گفت عبور قیمت از ناحیه سقف قبلی به معنی تثبیت روند صعودی است.

 

روند نزولی یا Down Trend

روند نزولی یک‌ روند رو به پایین از یک سری دره‌ها و قله‌های کاهشی تشکیل شده‌ است به صورتی که پشت هم خطوط حمایت یا حد پایین را قطع کرده و رکورد پایین‌تری از قیمت قبلی ثبت می‌کند.

به بیانی دیگر در یک‌ روند نزولی سقف‌ها از سقف قبلی و کف‌ها نیز از کف قبلی خود پایین ترند.

در یک روند نزولی زمانی‌ که قیمت از ناحیه کف قبلی عبور کند ادامه روند نزولی تثبیت می‌شود.

 

حرکت ساید یا Side Trend

حرکت جانبی یا ساید حالتی است که قیمت در یک دامنه یا رنج مشخص بین حد بالا و حد پایین نوسان می‌کند. به‌ عبارت‌ دیگر قله‌ها و دره‌ها در یک خط افقی قرار می‌گیرند و قیمت در یک محدوده معین حرکت می‌کند و قادر نیست که قله یا دره بالاتر یا پایین‌تری از محدوده قبلی خود را به وجود بیاورد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x