مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
ریزش مو

ریزش مو و درمان ریزش مو در طب سنتی

ورزش منظم، خواب کافی و پرهیز از استرس و اضطراب، خوراکی‌ های مناسب، دفع کامل مواد زائد و عدم داشتن یبوست و ... همگی برای پیشگیری از ریزش مو مهم هستند.

تدابیر کلی درمان ریزش مو در طب سنتی

درمان مشکلات و بیماری ‌های زمینه‌ای

برای بررسی وضعیت هورمونی و خونی انجام آزمایش لازم است. این مشکلات باید درمان شوند. مشکلات گوارشی و ضعف متابولیسم کبد هم باید در مرحله اول بررسی و درمان گردد. هر کدام از این موارد می تواند دلیل ریزش مو باشد.

رعایت اصول حفظ الصحه برای پیشگیری از ریزش مو

ورزش منظم، خواب کافی و پرهیز از استرس و اضطراب، خوراکی‌ های مناسب، دفع کامل مواد زائد و عدم داشتن یبوست و … همگی برای پیشگیری از ریزش مو مهم هستند.

درمان ریزش مو با طب سنتی

ریزش مو
درمان ریزش مو با طب سنتی

استفاده از روغن‌ ها و ماسک ‌ها در درمان ریزش مو در طب سنتی

این درمان ‌ها می‌ توانند کمک‌ کننده باشند:

روغن یا عصاره حنا، مورد، آمله، نارگیل یا برنجاسف

این روغن‌ ها یا عصاره‌ ها باید روزانه مصرف شوند؛ اما دقت کنید که روغن ‌ها اگر بیشتر از دو ساعت روی پوست سر بمانند، ممکن است باعث ریزش شوند.

برای کم شدن سفیدی مو، روغن سیاه‌دانه به موها مالیده شود.

ماسک حنا، وسمه، مورد، قرص کمر و کتیرا با زرده تخم ‌مرغ

در هر بار می ‌توانید یک یا چند از این مواد را انتخاب و به نسبت مساوی با تخم ‌مرغ مخلوط کنید، این ماسک لازم نیست با ساقه‌ی موها در تماس باشد، فقط به قسمت پوست سر بمالید و با یک کلاه نایلونی بپوشانید و از بعد دو ساعت بشویید. این ماسک هفته‌ای یک تا دو بار قابل مصرف است.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی برای درمان ریزش مو

درمان ریزش مو با طب سنتی

درمان ریزش مو با طب سنتی
درمان ریزش مو با طب سنتی

ماسک حنا (یک قاشق)، وسمه (۱.۲ قاشق مرباخوری)، زرده تخم‌ مرغ (یک عدد)، روغن کنجد (یک قاشق غذاخوری) و روغن سیاه‌ دانه (یک قاشق غذاخوری)

این ماسک باید مانند ماست شل باشد و چهار ساعت در کف سر بماند و بعد به ‌آرامی با آب ولرم شستشو داده شود و چهل روز این کار تکرار گردد.

رفع چربی یا خشکی مازاد موها در درمان ریزش مو

در طب سنتی باید هر علامتی ریشه ‌یابی و درمان شود. در مورد چربی موی سر حتما باید موارد زیر بررسی شود:

دستگاه گوارش و به خصوص معده و کبد بررسی شود. چه ‌بسا با درمان مشکل معده، مشکل چربی بیش ‌از حد مو برطرف شود.

در صورت نداشتن مشکل گوارشی، برای کم شدن چربی می ‌توان از گل خطمی استفاده کرد. به این صورت که سه قاشق گل خطمی را در یک لیوان آب بجوشانید، سپس آن را صاف کرده و با دو قاشق سرکه مخلوط کرده و در حمام، سر را با این ترکیب شستشو بدهید.

درمان ریزش مو با طب سنتی

ریزش مو
ریزش مو

آیا رنگ موهای گیاهی تقویت‌ کننده هستند؟

برخی عطاری ‌ها ادعا می ‌کنند رنگ موهایی با پایه گیاهی دارند که می‌تواند تقویت‌کننده موها باشد. بله ترکیباتی مثل حنا، وسمه، مورد، سدر و … با جذب پوستی که دارند، سبب تقویت موها می ‌شوند.

یک سری رنگ موهای گیاهی وجود دارند که حاوی ترکیباتی مانند وسمه، حنا، پوست گردو و … هستند که برخلاف رنگ موهای شیمیایی با جذب از راه پوست سر می ‌توانند سبب تقویت مغز شوند.

اما توصیه می ‌شود ترکیب‌های آماده عطاری که گاهی معلوم نیست چه موادی دارند را استفاده نکنید. ترجیحاً بهتر است اجزای این رنگ ‌ها را تک‌ تک خریده و ترکیب کنید تا بدانید از چه ترکیبی استفاده می‌کنید.

این‌که در فرمولاسیون برخی رنگ موهای شیمیایی نوشته ‌شده پایه گیاهی دارند، دقیق مشخص نیست که این رنگ ‌ها تا چه حد گیاهی هستند. اما وقتی گیاه یا روغنی همراه ترکیب شیمیایی شوند ممکن است تأثیری را نشان ندهند که به ‌تنهایی یا با مخلوط شدن با مواد گیاهی داشته اند.

بیشتر بخوانید: علت ریزش مو و زمان مراجعه به پزشک

 

با تشکر از دکتر حماسه تواهن

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمیدرضا
2 سال قبل

چقدر خوبه که الان تو اینترنت همه جیز رو میشه پیدا کرد. قبلا باید کلی میگشتیم تا کسی رو پیدا کنیم که بهمون چیزی یاد بده یا مثلا واسه لوله بازکنی برچسب ها رو زیر و رو میکردیم که آیا یه آدم مطمئن واس چاه بازکنی پیدا میشه یا نه ولی الان دیگه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تو اینترنت هست. از اطلاعات عمومی ساده گرفته تا انواع آموزش های فنی و… رو میشه از تو اینترنت پیدا کرد. سوال اینه که میشه به همه اطلاعاتی که توی نت پیدا میشه اعتماد کرد؟ بهرحال بعضی چیزا مثل سلامت، موضوعات مهمیه..

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x