مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری

زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری خالق شازده کوچولو

آنتوان دوسنت اگزوپری نویسنده و خلبانی که به خاطر آثار بی نظیرش توانست پس از مرگش جایزه ملی ادبی را از آن خود کند. او در 29 ژوئن در فرانسه متولد شد و از همان کودکی علاقه و مهارت خاصی در نویسندگی داشت. همچنین در کنار نویسندگی علاقه خاصی به هوانوردی نیز داشت و همین امر باعث شد به نیروی هوایی بپیوندد و در آن جا خدمت کند. علاقه زیاد او به پرواز باعث شد تا در یکی از همین پروازها ناپدید شود و بعد از چندیدن سال فقط لاشه هواپیما او پیدا شود.

«زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری»

آنتوان دوسنت اگزوپری نویسنده و خلبانی که پس از گذشت یکصد و شانزده سال پس از تولدش هنوز هم در میان مردم چهره ای جنجالی و بحث برانگیز است. او که از کودکی استعداد و توانایی فراوانی در نوشتن داشت به مرور توانست آثار خیلی برجسته از خود به جای بگذارد. شازده کوچولو او تا به امروز به سیصد زبان زنده دنیا ترجمه شده است و نام او را در سراسر جهان زنده نگه داشته است.

با ما باشید؛ زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری خالق شازده کوچولو

زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری
«زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری»

زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری

دوران کودکی آنتوان دوسنت اگزوپری

آنتوان دوسنت اگزوپری در ۲۹ ژوئن سال۱۹۰۰ در شهر لیون فرانسه در خانواده ای اصیل و کاتولیک متولد شد. پدر او مارتین لوی ماری دو سنت‌اگزوپری، مدیر اجرایی کارگزاری بیمه و مادرش ویکنتس آندره لوییز ماری دو فونس‌ کلمب بودند.

نام اصلی او در شناسنامه، آنتوان ژان باپتیست ماری اگزوپری است، اما از آن جهت که تلفط این نام بسیار سخت بود، او را در خانه تونیو صدا می کردند. والدین ا، به او لقب تونیو کوچولو داده بودند.

آنتوان چهارده سال بیشتر نداشت که پدرش را از دست داد و مادرش به تنهایی نگهداری و تربیت او را به‌ عهده گرفت. دوران کودکی او با یک برادر و دو خواهر در سن‌ موریس و مول که املاک مادربزرگش در آنجا بود سپری شد و او دوره دبستان را در آنجا به پایان رسانید. در آغاز دوره دبیرستان نزد یکی از استادان موسیقی به آموختن ویلن پرداخت.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب «شازده کوچولو» نوشته آنتوان‌ دوسنت اگزوپری

او در سال ۱۹۱۴ برای ادامه‌ تحصیل به سوئیس رفت. استعداد نویسندگی اگزوپری از همان دوران تحصیل در دبستان توجه معلمان را به خود جلب کرد و از جانب آنها بارها مورد تشویق قرار گرفت. او در سال ۱۹۱۹ به مدرسه هنرهای زیبای پاریس رفت و رشته‌ معماری را برای ادامه تحصیل انتخاب نمود.

زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری
زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری

کار و تحصیلات آنتوان دوسنت اگزوپری

آنتوان دوسنت اگزوپری پس از سفر به سوئیس برای ادامه تحصیل یک سال و نیم به عنوان مستمع آزاد به کلاس‌ های معماری دانشکده‌ی هنرهای زیبا رفت و بعد از آن عادت داشت مدام از شغلی به شغل دیگر برود چرا که او قصد داشت در نیروی دریایی خدمت کند ولی در این زمینه موفق نمیشد.

از همین رو شانس خود را در نیروی هوایی امتحان کرد و در سال ۱۹۲۱ به عنوان مکانیک در این نهاد مشغول به کار شد. اگزوپری در طول دو سال خدمت در نیروی هوایی، فنون مکانیک و خلبانی را آموخت و به یکی از خلبانان زبردست ارتش فرانسه بدل شد. او به اصرار یکی از فرماندهان خود به استخدام دایمی ارتش فرانسه درآمد.

آنتوان دوسنت اگزوپری بیشتر برای حمل ‌و نقل بسته‌ های پستی از هواپیما استفاده می‌ کرد. هواپیماها در آن زمان تجهیزات و تنظیمات زیادی نداشتند. به قول سنت اگزوپری در هواپیماهای جدید، کار خلبان بیشتر شبیه حسابداری است تا خلبانی.

او بسته‌ های پستی را بین فرانسه و آفریقا جا به ‌جا می‌ کرد و مسیر پروازهای او همواره از بالای بیابان و دریا می‌ گذشت. چند سال بعد نیز به آرژانتین رفت و مدیر پست هوایی آنجا شد.

اگزوپری در سال ۱۹۳۵ تصمیم گرفت رکورد سرعت پرواز از پاریس تا سایگون را بشکند و جایزه‌ی ۱۵۰ هزار فرانکی آن را از آن خود کند. اما هواپیمای او در صحرای ساهارا دچار نقص فنی شد و به اجبار در آن منطقه فرود آمد. اگزوپری به مدت ۴ روز با مکانیک همراه خود در تپه‌های شنی سرگردان بود تا اینکه توسط یک بومی نجات پیدا کرد.

او به خاطر علاقه اش به این حرفه خطرهای زیادی را به جان خرید و تا آخرین لحظه های عمر خویش نیز همچنان یک هوانورد باقی ماند.

زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری خالق شازده کوچولو

زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری
زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری

آنتوان دوسنت اگزوپری و آغاز نویسندگی

تصمیم آنتوان دوسنت اگزوپری برای خدمت دائمی در ارتش مسیر نویسندگی را برای او هموار کرد. او در قامت خلبان به کشورهای مختلف و از مسیرهای متفاوت سفر کرد و تعامل با ملل مختلف و طبیعت و فرهنگ متفاوت آنها تجربیات نابی را برای او رقم زد. به شکلی که می‌توان رد پای تجربیات او را در کتاب‌ های مختلف او مشاهده کرد. در این رابطه می‌توان به کتاب «پیک جنوب» اشاره کرد.

همچنین او برای انجام یک ماموریت سیاسی به مراکش سفر کرد و مدتی را با قبایل صحرانشین این کشور گذراند. او پس از بازگشت از مراکش نگارش کتاب «پیک جنوب» را آغاز نمود.

اگزوپری پیش از انتشار این کتاب، نویسندگی را به طور جدی دنبال نمی‌ کرد اما پس از امضای قرارداد با یک ناشر سرشناس در پاریس به نویسندگی توجه ویژه‌ ای نشان داد.

دو کتاب دیگر او با نام‌ های «زمین انسان‌ ها» و «پرواز شبانه» حاصل ماموریت او به آمریکای جنوبی است.

کتاب «پرواز شبانه» با مقدمه‌ ای از آندره ژید و در ستایش فضایل اخلاقی مانند صداقت و شجاعت در سال ۱۹۳۱ منتشر شد که برنده جایزه فمینا شد و شهرت زیادی برای او به همراه آورد.

کتاب «زمین انسان‌ ها» نیز داستان سانحه‌ هوایی است که در سال ۱۹۳۵ برای اگزوپری اتفاق افتاد و از آن جان سالم به در برد. او تجربه‌ی هیجان انگیز خود را در سال ۱۹۳۸ به رشته تحریر درآورد. این کتاب از سوی فرهنگستان فرانسه منتخب دریافت جایزه ملی کتاب شد.

آنتوان دو سنت اگزوپری در همان سال ها بار دیگر به آلمان رفت و به همراه اوتو آبتز مرد سیاسی آلمان هیتلری و مدیر انجمن روابط فرهنگی آلمان و فرانسه از مدارس برلین و از دانشگاه دیدن کرد و پس از این بازدید و آشنایی با نوع آموزش آن ها که با شعارهای مدام «آلمان برتر از همه» همراه بود احساس ناخوشایندی کرد و در هنگام بازگشت به اوتو آبتز گفت:

من از این تیپ آدم‌ها که شما می‌سازید خوشم نیامد. در این جوان‌ ها اصلاً روح نیست و همه به عروسک کوکی می ‌مانند.

اوتو آبتز بسیار کوشید تا با تشریح آرا و نظرات حزب نازی نظر نویسنده جوان را با خود همراه کند ولی موفّق نشد.

پس از تسلیم کشور فرانسه به آلمان، اگزوپری به آمریکا تبعید شد و کتاب‌های زیبایی چون «قلعه»، «شازده کوچولو» و «خلبان جنگی» را در سال‌ های تبعید نوشت.

زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری خالق شازده کوچولو

زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری
زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری

شازده کوچولو محبوب ترین اثر آنتوان دوسنت اگزوپری

شازده کوچولو مهم‌ ترین اثر آنتوان دو سنت اگزوپری است. این داستان نام او را در سراسر جهان زنده نگه‌ داشته و آن را به سومین کتاب پرفروش قرن بیستم تبدیل کرده است.

رمان شازده کوچولو در آمریکا متولد شد. او که در خلال جنگ جهانی به آمریکا سفر کرده بود، در آپارتمان کوچک خود در نیویورک، نگارش این شاهکار را آغاز نمود و تصویرگری‌ های آن را بر عهده گرفت.

کتاب «شازده کوچولو» در سال ۱۹۴۳ منتشر شد. شازده کوچولو کتابی سمبولیک و فلسفی است که به سبک سورئال نوشته شده است.

اگزوپری مضامین انسان ‌دوستانه و عشق را از دید یک کودک بیان می‌کند و دغدغه ‌ها و رذیلت‌ های اخلاقی انسان بالغ را به سخره می‌ گیرد.

شازده کوچولو یکی از پرفروش‌ ترین کتاب ها در طول تاریخ به شمار می‌ آید. این کتاب تاکنون به سیصد زبان دنیا ترجمه شده است و در این زمینه رکورد دار است.

کتاب شازده کوچولو مانند دیگر آثار اگزوپری حاصل تجربه‌ زیسته‌ اوست که آن را با تخیل و فلسفه در آمیخته است.

زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری
زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری

ازدواج آنتوان دوسنت اگزوپری

آنتوان برای اولین بار با لوییز اوِک دو ویلمورن نامزد کرد اما به دلیل مخالفت او با شغل هوانوردی این نامزدی بعد از مدت زمان کوتاهی به هم خورد.

او چند سال بعد در یک مهمانی با کنسوئلو سالسین داستان سرای با استعداد آشنا می شود و در ۱۲ آوریل ۱۹۳۲ با او ازدواج می کند.

با تمام حواشی و داستان هایی که در پس ازدواج آن ها وجود دارد این ازدواج تا پایان زندگی اگزوپری دوام آورد و آن ها تا پایان عمر او کنار هم بودند.

زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری خالق شازده کوچولو

file
زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری

مرگ آنتوان دوسنت اگزوپری

اگزوپری در ابتدای دهه چهل میلادی و در پی اشغال پاریس توسط نیروهای نازی آلمان به کشور آمریکا رفت و دوران نقاهت خود را در شهر نیویورک گذراند و پس از دوران نقاهت خود، مجددا به ارتش فرانسه پیوست.

او در ۳۱ جولای ۱۹۴۴ زمانی‌ که کنترل یک هواپیما را بر عهده داشت برای پروازی اکتشافی برفراز فرانسه اشغال شده از جزیره کرس در دریای مدیترانه به پرواز درآمد و پس از آن دیگر هیچگاه دیده نشد.

دلیل سقوط هواپیما او هیچگاه مشخص نشد اما در اواخر قرن بیستم و پس از پیدا شدن لاشه هواپیمایش اینطور به ‌نظر می‌ رسید که برخلاف ادعاهای پیشین، او هدف آلمانی‌ها واقع نشده است، زیرا روی هواپیما او اثری از تیر دیده نمی‌ شود و به احتمال زیاد سقوط هواپیما به ‌دلیل نقص فنی بوده است.

معمای مرگ او تا این لحظه حل نشده باقی مانده است.

Antoine de Saint Exupery slider
زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری

آثار آنتوان دو سنت اگزوپری

  • هوانورد_۱۹۲۶
  • پیک جنوب_۱۹۲۹
  • پرواز شبانه_۱۹۳۱
  • زمین انسان ‌ها_۱۹۳۹
  • خلبان جنگ_۱۹۴۲
  • نامه به یک گروگان_۱۹۴۳
  • شازده کوچولو_۱۹۴۳
  • قلعه_۱۹۴۸
  • نوشته‌ های جنگ_۱۹۸۲
  • نامه های جوانی_۱۹۵۳
  • دفترچه ها_۱۹۵۳
  • نامه ها به مادر_۱۹۵۵
  • مانون رقاص_۲۰۰۷
unnamed.jpg2
زندگینامه آنتوان دوسنت اگزوپری

جملات زیبای آنتوان دوسنت اگزوپری

  • یک انسان تنها می تواند با قلبش به درستی ببیند؛ چیزی که لازم و ضروری باشد، با چشم دیده نمی شود.
  • حتی اگر آدم دم مرگ هم باشد داشتن یک دوست عالی است.
  • تجربه به ما می آموزد که عشق آن نیست که به هم خیره شویم.
  • عشق آن است که هر دو به یکسو بنگریم.
  • اگر از پذیرش مسئولیت شکست خود شانه تهی کنی، مسئول پیروزی های خود نیز نخواهی بود.
  • اگر آدم گذاشت اهلی‌اش کنند، بفهمی، نفهمی خودش را به این خطر انداخته که کارش به گریه کردن بکشد!
  • عشق، تمرین نیایش است و نیایش، تمرین سکوت.
  • در زیر سکوت تو گنجی است.
  • خاموش و مغرور همچون میراث یک دهکدۀ دور، گنجی پنهان در خطر هجوم غارتگران، گنجی که من دیده ام و خود را به ندیدن میزنم.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x