مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 28 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
زندگینامه آکیو موریتا موسس شرکت سونی

زندگینامه آکیو موریتا موسس شرکت سونی

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک در این مطلب قصد داریم با زندگینامه آکیو موریتا موسس شرکت سونی آشنا شویم.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک در این مطلب قصد داریم با زندگینامه آکیو موریتا موسس شرکت سونی آشنا شویم. با ما همراه باشید …

 

 آکیو موریتا

در اواخر دهه ۱۹۹۰ که ثروت آکیو موریتا بیش از ۳/۱ میلیارد دلار تخمین زده می‌ شد، سایت اقتصادی Forbes نام آکیو موریتا را در فهرست ثروتمندترین‌ های دنیا قرار داد. همچنین او تنها غیرآمریکایی بود که مجله تایم به‌ عنوان بزرگترین و موفق‌ترین مدیران و بازرگانان در لیست خود جای داد.

92b750cb f226 47dc 813b 8cbd8152a871 19114

آکیو موریتا درسال ۱۹۲۱ در شهر ناگویای ژاپن به دنیا آمد. پدر آکیو موریتا مردی ثروتمند بود و انتظار داشت او نیز مانند پدر در مسیر تجارت قدم گذارد اما آکیو موریتا از کودکی به وسایل الکتریکی و صوتی علاقه‌ مند بود و رؤیای ساخت یک گرامافون الکتریکی را در سر می پروراند.

برای رسیدن به این هدف، آکیو موریتا رشته فیزیک را در دانشگاه اوزاکا برگزید. زمانی که آکیو موریتا فارغ التحصیل شد، ژاپن درگیر و دار جنگ جهانی دوم بود و او به‌ عنوان افسر نیروی دریایی در دفتر فن‌ آوری کار بر روی تکمیل دستگاه‌ ها و سلاح‌ های حرارت‌ یاب و ادوات هدف‌ گیر شبانه را آغاز کرد.

در همان‌ جا با مهندس تیزهوشی به نام ماسارو ایبوکا آشنا شد. آکیو موریتا استعداد خود را در زمینه اختراع شناخته بود و در همان زمان شرکتی را به نام ابزار دقیق ژاپن تأسیس کرد.

اولین اختراع مشهور آکیو موریتا آمپلی‌ فایر نیرومندی بود که می‌ توانست آشفتگی جریان مغناطیسی در اعماق آب را برای زیردریایی‌ ها اندازه‌ گیری کند.

masaru ibaka 1461140901

آکیو موریتا پس از مدّت کوتاهی برای تدریس به توکیو آمد و مطلع شد که دوست او ایبوکا مقالاتی را در زمینه دستگاه‌ های الکتریکی در روزنامه معروف ژاپنی آساهی می‌ نویسد و شرکتی را تأسیس کرده است. او به ملاقات دوستش رفت و نتیجه این ملاقات همکاری این دو نفر و تصمیم به ثبت شرکتی جدید شد.

آنها در سال ۱۹۴۶ با ۵۰۰ دلار سرمایه در طبقه سوم یک ساختمان نیمه‌ مخروبه در منطقه منهدم شده‌ ای شرکت خود را تحت عنوان شرکت مهندسی مخابرات توکیو  تاسیس کردند. در آن زمان آکیو موریتا ۲۵ سال و ایبوکا ۳۸ سال داشتند.

در سال ۱۹۴۹ شرکت آنها اولین نوارهای مغناطیسی خود را روانه بازار کرد و در سال ۱۹۵۰ توانست اولین ضبط‌ صوت‌های ژاپنی را تولید کند. در سال ۱۹۵۷ نیز اولین رادیوهای جیبی توسط این کمپانی تولید و به بازار عرضه شد. یک‌ سال بعد زمانی که شرکت کوچک آنها دیگر به یک کمپانی نسبتاً صاحب‌ نام تبدیل شد تصمیم به تغییر عنوان آن به SONY گرفته شد.

زندگینامه آکیو موریتا موسس شرکت سونی

در سال ۱۹۶۰ کمپانی سونی اولین تلوزیون‌ های ترانزیستوری را ابداع کرد و بعد به‌ طور گسترده روانه بازار نمود. در سال ۱۹۶۵ نیز اولین دوربین فیلمبرداری خانگی توسط این کمپانی ساخته و به بازار عرضه شد.

با گسترده‌ تر شدن فعالیت کمپانی در عرصه الکترونیک و افزایش حجم تقاضا از سراسر دنیا شعبات متعددی در سراسر جهان راه‌ اندازی شد. شعبه آمریکا شرکت سونی در سال ۱۹۷۰ کار خود را با ریاست شخص آکیو موریتا آغاز کرد و این‌ گونه شد که سونی به‌ عنوان اوّلین شرکت ژاپنی در بورس نیویورک حضور یافت.

آکیو موریتا در سال ۱۹۵۳ اولین سفر خود را به آمریکا و اروپا انجام داد و کمی بعد با فکر گسترش صادرات و کسب‌ و کار سونی آمریکا را تأسیس کرد. اولین رادیوی ترانزیستوری جهان در سال ۱۹۵۶ توسط شرکت سونی ساخته شد و سال بعد کوچک‌ ترین رادیوی ترانزیستوری جیبی با ابعاد ۳۲*۷۱*۱۱۲ میلیمتر و قیمت ۱۳۸۰۰ ین عرضه گردید.

البته این رادیو کمی بزرگتر از جیب معمولی پیراهن بود و لذا آکیو موریتا پیراهنی با جیب بزرگتر برای خود تهیه کرده بود که بتواند عنوان جیبی را برای آن اثبات کند.

زندگینامه آکیو موریتا موسس شرکت سونی

شمارش تعداد محصولاتی که این شرکت از آغاز تأسیس تاکنون ابداع و به بشریت عرضه داشته مشکل است. ویدئو، دیسک فشرده، فلاپی دیسک، نوارهای ویدئویی بتاماکس، واکمن، تلویزیون دستی کوچک، پخش استریو، دوربین‌ های فیلمبرداری ۸ میلیمتری، دوربین‌ های عکاسی و ده‌ ها اختراع دیگر همه محصولات شرکت سونی در سال های فعالیت آن بوده است.

در مدت همکاری ایبوکا و موریتا با هم، ایبوکا انرژی خود را بر روی انجام تحقیقات فن آوری و توسعه محصول متمرکز کرد و آکیو دست به گسترش سونی در مناطق مختلف دنیا، جهانی‌ سازی شرکت و توجه به مسائل مالی، توسعه منابع انسانی و ورود به دنیای نرم‌ افزار زد. او شناخته شده‌ ترین ژاپنی در آمریکاست که جوایز متعددی را دریافت کرده است.

موریتا در سال ۱۹۵۹ عنوان نایب‌ رئیس سونی را داشت و در سال ۱۹۷۱ به ریاست سونی و تا سال ۱۹۹۴ که به عنوان ریاست افتخاری سونی بازنشسته شد، در سمت‌ های مختلف ریاست، مدیریت عامل و ریاست هیأت مدیره فعالیت کرد. ایبوکا دوست و همکار او در بنیان‌ گذاری شرکت در سال ۱۹۹۷ درگذشت.

05

آکیو موریتا در مدت زندگی‌ اش دوستان بانفوذ بسیاری در سراسر دنیا علاوه بر کشور ژاپن داشت که نخست وزیر پیشین ژاپن و هم‌ چنین رئیس‌جمهور دهه‌ های سابق ایالات متحده از جمله این افراد به شمار می‌ روند.

آکیو موریتا در سال ۱۹۹۳ و هنگامی که مشغول بازی تنیس بود دچار حمله قلبی شود و مابقی عمر را بر روی صندلی چرخ‌ دار سپری کرد. او یک سال بعد از سمت خود در شرکت سوتی استعفا داد.

سرانجام او در سوم اکتبر ۱۹۹۹ در سن ۷۸ سالگی بر اثر بیماری ذات‌ الریه جان سپرد و تمامی اموال و دارایی خود را برای همسر، دو پسر و تنها دخترش به ارث گذاشت.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x