مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

زندگینامه استنلی کوبریک کارگردان مشهور آمریکایی

استنلی کوبریک، کارگردان، نویسنده، تهیه کننده و فیلم بردار یهودی تبار آمریکایی است که یکی از بزرگ ترین فیلم سازان آمریکا به شمار می رود. بیشتر فیلم های او اقتباسات ادبی از رمان ها و داستان های کوتاه معروف و شامل ژانرهای مختلفی از جمله: جنگ، کمدی سیاه، وحشت و علمی- تخیلی است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم با زندگینامه استنلی کوبریک کارگردان مشهور آمریکایی آشنا شویم.

استنلی کوبریک، کارگردان، نویسنده، تهیه کننده و فیلمبردار آمریکایی است که یکی از بزرگ ترین فیلمسازان آمریکا به شمار می رود. بیشتر فیلم های او اقتباسات ادبی از رمان ها و داستان های کوتاه معروف و شامل ژانرهای مختلفی از جمله: جنگ، کمدی سیاه، وحشت و علمی- تخیلی است.

فیلمبرداری منحصر به فرد او و توجه دقیق به جزئیات فیلم باعث شده است که فیلم هایش مورد توجه منتقدان زیادی قرار گیرد؛ به همین سبب فیلمسازی او کند و طولانی بوده و گاهی میان دو فیلمش سال ها وقفه می افتاده است. همین امر باعث شده که او در طول ۴۸ سال فعالیت در حیطه سینما، تنها ۱۳ فیلم بلند بسازد.

زندگینامه استنلی کوبریک

زندگینامه استنلی کوبریک

استنلی کوبریک در تاریخ ۲۶ ژوئیه ۱۹۲۸ در شهر نیویورک به دنیا آمد. پدرش ژاک کوبریک، دکتر و مادرش، سادی کوبریک یک زن خانه دار بود. او که دوران تحصیل خوبی در کودکی نداشت اکثراً در کلاس درس غایب بود و در دبیرستان یک رانده‌‌ اجتماعی بود و اکثراً رتبه‌‌ پایینی در کلاس درس داشت.

در زندگینامه استنلی کوبریک این نکته جالب توجه است که به گفته‌‌ خودش:

“من هیچ چیزی در مدرسه نیاموختم و تا سن ۱۹ سالگی هیچ کتابی را با لذت نخواندم.”

آرزوهای او در این دوران تبدیل شدن به یک نویسنده و یا بازیکن بیسبال بود. او در گروه جاز مدرسه عضو شد و مدت کمی هم به عنوان یک نوازنده‌‌ درام مشغول بود. همچنین به عنوان عکاس برای روزنامه‌‌ دیواری مدرسه فعالیت می‌ کرد. کوبریک در سن ۱۶ سالگی، عکس‌ هایش را به مجله‌‌ نیویورکی لوک به فروش رساند.

یک سال بعد در سال ۱۹۴۶، او برای کار در همان مجله استخدام شد. در شش سال فعالیت کوبریک در مجله‌‌ لوک، هنگامی که برای مجله در سفر نبود، بیشتر شب‌ هایش را در موزه‌‌ هنر مدرن به سر می‌ برد. او در اواخر دوران دبیرستان قصد ورود به چندین دانشگاه داشت ولی در آزمون ورودی آن‌‌ها رد شد.

زندگی حرفه ای و آثار استنلی کوبریک

استنلی کوبریک کارگردانی را با ساخت مستند آغاز کرد. در سال ۱۹۵۱ با هزینه شخصی خود فیلم روز نبرد را ساخت. سپس کار در مجله لوک را رها کرده و دومین مستند کوتاهش با نام کشیش پرنده را نیز در همان سال کارگردانی کرد.

سومین فیلم او ملوان که اولین فیلم رنگی او نیز بود، تبلیغی برای اتحادیه جهانی ملوانان محسوب می شد.

استنلی کوبریک در سال ۱۹۵۳ اولین فیلم داستانی خود با نام هراس و هوس را کارگردانی کرد. داستان فیلم را دوستش هاوارد ساکلر نوشته بود که بعدها به نویسنده موفقی تبدیل شد.

فیلم بعدی کوبریک در سال ۱۹۵۵ با نام بوسهٔ قاتل ساخته شد و همانند فیلم اولش با موفقیت های تجاری بسیار و انتقادهای کمی همراه بود.

فیلم بعدی استنلی کوبریک قتل، اولین ساخته کوبریک با بازیگران و عوامل کاملا حرفه ای بود. سبک فیلمبرداری این فیلم که در دهه ۵۰ نامتداول بود، موجب تحسین و توجه منتقدان زیادی قرار گرفت. با این حال قتل از نظر تجاری شکست خورد. بعد از آن، کوبریک براساس رمان ضد جنگ نوشته “همفری کاب” فیلم راه های افتخار را ساخت. داستان این فیلم در مورد فساد و خیانت در رده های مختلف نظامی، در موقعیت حساس جنگ بود.

2600

استنلی کوبریک در سال ۱۹۶۰ فیلم پرهزینه و تاریخی اسپارتاکوس را کارگردانی کرد. این فیلم براساس داستان واقعی شورش برده های رومی ساخته شده که کوبریک در آن مهارت و قابلیتش در خلق صحنه های عظیم و دشوار را به خوبی نشان داد.

لولیتا (۱۹۶۱) فیلم بعدی او، در ژانر کمدی سیاه و درام با اقتباس از رمانی به همین نام از “ولادیمیر ناباکوف” نویسنده‌‌ روس و با بازی پیتر سلرز داستان دلبستگی نویسنده‌‌ای میانسال به یک دختر جوان زیبا را بیان می‌ کند که به خاطرش دست به قتل می‌زند.

در سال ۱۹۶۴ استنلی کوبریک فیلم دکتر استرنج لاو را ساخت. کوبریک این فیلم را بر اساس رمان “آژیر قرمز” اثر “پیتر جرج” ساخت. این فیلم درباره عقاید و برنامه های دیوانه وار و رعب انگیز سیاست مداران دو کشور ابر قدرت، آمریکا و شوروی است که در اتاق های دربسته بر علیه یکدیگر توطئه می کنند. این فیلم در ۴ رشته شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد برای پیتر سلرز و بهترین فیلمنامه‌‌ اقتباسی نامزد جایزه‌‌ اسکار شد و توانست برنده‌‌ جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جشنواره‌‌ بفتا شود.

آثار استنلی کوبریک

یک ادیسه فضایی فیلمی درخشان و به اعتقاد بسیاری از منتقدان بهترین فیلم علمی-تخیلی است. استنلی کوبریک این فیلم را نیز بر اساس رمانی از “آرتور سی کلارک” ساخته است. او در ساخت این فیلم، خصوصا جلوه های ویژه آن سنگ تمام گذاشت به طوری که بعد از گذشت نزدیک به چهار دهه از ساخت آن، هنوز هم تماشای آن یک تجربه خیره کننده و منحصر به فرد محسوب می شود. این فیلم نامزد بهترین کارگردانی و برنده‌‌ اسکار بهترین جلوه‌‌های ویژه تصویری در سال ۱۹۶۸ شد. این فیلم از سوی منتقدین در جایگاه ششم از ده فیلم برتر تاریخ، قرار گرفته است.

استنلی کوبریک در سال ۱۹۷۱ فیلم پرتقال کوکی که برگرفته از رمان کوتاهی به همین نام نوشته‌‌ “آنتونی برجس” در سال ۱۹۶۲ بود، را ساخت. این فیلم سرشار از تصاویر خشن است و “مالکوم مک‌ داول” در این فیلم نقش الکس که یک جامعه‌ گریز با رفتار خشونت گرا است را بازی می‌ کند.

فیلم بعدی کوبریک، بری لیندون در سال ۱۹۷۵ ساخته شد. این فیلم داستان مردی روستایی در قرن ۱۸ میلادی را بیان می‌ کند که پس از تلاش ناموفق برای ازدواج با دختر عمویش به جنگ می‌ رود و پس از آن با یک بیوه‌‌ ثروتمند ازدواج می‌ کند.

استنلی کوبریک در این فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه‌‌ اقتباسی شد و توانست جایزه‌‌ گلدن گلوب و بفتای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را دریافت کند.

افتخارات کوبریک

کوبریک دهه ۱۹۸۰ را با ساخت فیلمی در گونه وحشت به نام درخشش آغاز کرد. این فیلم با اقتباس از رمانی نوشته “استیفن کینگ” ساخته شد. وسواس کوبریک در هنگام فیلمبرداری و برداشت های متعدد او در برخی پلان ها، بسیار مفید بود و او توانست به خوبی فضای داستان کینگ را به تصویر بکشد. بازی خوب جک نیکلسون در نقش نویسنده نیز در این موفقیت بی تأثیر نبود.

داستان این فیلم درباره‌‌ مرد نویسنده‌‌ای است که به همراه همسر و فرزندش در هتلی به عنوان سرایدار اقامت می‌ گزیند تا در طول فصل زمستان و در آرامش فضای هتل داستانش را به پایان برد، اما دچار اختلالات روانی و عصبی شده و قصد نابودی همسر و فرزندش می‌ کند.

استنلی کوبریک در سال ۱۹۸۷ فیلم جنجالی و تحسین برانگیز غلاف تمام فلزی را ساخت. این فیلم روایتی تلخ و گزنده از جنگ ویتنام بود. کارگردانی این فیلم، به ویژه در صحنه های جنگ به شدت واقعی، تأثیرگزار و هنرمندانه بود به طوری که با گذشت ۲۰ سال هنوز یکی از بهترین فیلم ها در ژانر سینمای جنگی و به نوعی معیاری برای فیلم های جنگی بعد از خود محسوب می شود.

دوازده سال بعد استنلی کوبریک آخرین فیلمش با نام چشمان کاملا بسته را ساخت. کوبریک پیش از آن که فیلمش به نمایش عمومی درآید در تاریخ ۷ مارس ۱۹۹۹ درگذشت و اکران این فیلم مدت کوتاهی بعد از مرگش در آمریکا آغاز شد.

آثار کوبریک

جوایز و افتخارات استنلی کوبریک

  • ۱۹۸۸- نامزد اسکار فیلم‌نامه اقتباسی برای فیلم غلاف تمام فلزی به همراه مایکل هر و گوستاو هاسفورد
  • ۱۹۷۶- نامزد اسکار کارگردانی برای فیلم بری لیندون
  • ۱۹۷۶- نامزد اسکار بهترین فیلم برای فیلم بری لیندون
  • ۱۹۷۶ – نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی برای فیلم بری لیندون
  • ۱۹۷۲- نامزد اسکار کارگردانی برای فیلم یک پرتقال کوکی
  • ۱۹۷۲ – نامزد اسکار بهترین فیلم برای فیلم یک پرتقال کوکی
  • ۱۹۷۲- نامزد اسکار فیلم‌نامه اقتباسی برای فیلم یک پرتقال کوکی
  • ۱۹۶۹- برنده اسکار جلوه‌های ویژه برای فیلم ۲۰۰۱: اودیسه فضایی
  • ۱۹۶۹- نامزد اسکار کارگردانی برای فیلم ۲۰۰۱: اودیسه فضایی
  • ۱۹۶۹- نامزد اسکار فیلم‌نامه اقتباسی برای فیلم ۲۰۰۱: اودیسه فضایی به همراه آرتور سی کلارک
  • ۱۹۶۵ – نامزد اسکار کارگردانی برای فیلم دکتر استرنج لاو
  • ۱۹۶۵ – نامزد اسکار بهترین فیلم برای فیلم دکتر استرنج لاو
  • ۱۹۶۵ – نامزد اسکار فیلم‌نامهٔ اقتباسی برای فیلم دکتر استرنج لاو به همراه پیتر جرج و تری ساترن

بیشتر بخوانید

 

امیدواریم از مطالعه زندگینامه استنلی کوبریک لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x