مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 19 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
زندگینامه لیونل مسی

زندگینامه افراد موفق؛ لیونل مسی ، ستاره فوتبال آرژانتینی

زندگینامه افراد موفق

لیونل مسی ، ستاره فوتبال آرژانتینی

لیونل آندرس مسی در ۲۴ ژوئن ۱۹۸۷ در روزاریو، سانتافه در کشور آرژانتین به دنیا آمد. پدرش خورخه هوراکیو مسی، کارگر کارخانه بود و مادرش سلیا ماریا کوچیتینی، یک نظافتچی نیمه وقت بود. اصلیت والدین مسی ایتالیایی است و به شهر آنکونا باز می گردد. جد او، آنجلو مسی در سال ۱۸۸۳ به آرژانتین مهاجرت کرده است.

مسی از پنج سالگی فوتبال خودش را در تیم گراندولی آغاز کرد؛ تیمی که پدرش در آن زمان مربیش بود. لیونل مسی در سال ۱۹۹۵ به نیوولز اولد بویز رفت؛ تیمی که در همان شهر روزاریو قرار داشت.

آغاز ورزش حرفه ای

فوتبال، ورزش خانوادگی لیونل مسی بود. هر سه برادر فوتبال بازی می کردند و خورخه، پدر خانواده نیز سرمربی یک تیم جوانان در آرژانتین بود.

lionel messi barcelona 18ell7u0nkl1e171ip1wszm7sd

لیونل مسی در ۵ سالگی به تیم پدرش پیوست. او نسبت به سنش از جثه ریزتری برخوردار بود اما با وجود این بسیار مستعد بود. در اولین روز حضور لیونل مسی در باشگاه به او گفتند که نمی تواند همراه با سایر بازیکنان پا به توپ شود؛ چون از لحاظ بدنی بسیار ضعیف بود.

به جای این، مسی به همراه مربی خود به تمرین دریبل زنی پرداخت و مهارت زیادی در این زمینه به دست آورد.
درخشش لیونل در سن کم موجب شد تا باشگاه نولز اولد بویز که یک باشگاه محلی قدرتمند بود به دنبال جذب وی باشد. لیونل مسی در هشت سالگی به نولز اولد بویز پیوست.

قدمت این باشگاه به سال های اولیه قرن بیستم بازمی گردد. آنها از دهه ۱۹۷۰ تاکنون ۴ بار قهرمان لیگ آرژانتین و ۲ بار قهرمان کوپا لیبرتادورس شده اند. از جمله بازیکنان شاخصی که در این باشگاه حضور داشتند می توان به خورخه والدانو و گابریل باتیستوتا اشاره داشت.

لقب مارادونای کوچک

همچنین دیگو مارادونا نیز مدتی در باشگاه نولز اولد توپ میزد. لیونل مسی چیزی بیش از یک مارادونا کوچک در خود داشت.

وی بسیار سریع بود و بدون ترس بازی میکرد و می توانست در حالی که با سرعت بالا پا به توپ حرکت میکند، از بین مدافعان حریف مانور دهد و از آنها عبور کند. همچنین از توانایی شوت زدن با هر دو پا برخوردار بود. البته پای چپش قویتر بود.

مسی همچنین پاس های خیلی خوبی میداد و با وجود اینکه جثه ریزی داشت، کسی نمی توانست توپ را از او بگیرد.

البته مشکل اصلی لیونل مسی همین جثه کوچکش بود. در حالی که سایر هم تیمی هایش که هم سن او بودند در هر سال بین ۳ تا ۵ سانتی متر رشد می کردند، رشد لیونل اینگونه نبود.

بیماری لیونل مسی

در سن ۱۲ سالگی تشخیص داده شد که لیونل مسی با کمبود هورمون رشد مواجه شده است. ریور پلاته به پیشرفت مسی علاقه نشان داد اما پول کافی برای پرداخت هزینه های درمان بیماری مسی که ۹۰۰ دلار در ماه بود، را نداشت.

کارلس رکساچ، مدیر ورزشی وقت باشگاه بارسلونا، توسط بستگان مسی در لیدا و کاتالونیا، از استعداد او آگاه شده بود و مسی وخاله اش آماده برای ترتیب دادن مذاکره با او بودند.

رکساچ، بدون کاغذی در دست، پیشنهاد قرارداد مسی را بر روی دستمال کاغذی نوشت. بارسلونا پیشنهاد برای پرداخت هزینه های درمانی را پذیرفت به شرط آنکه مسی حاضر به نقل مکان به اسپانیا باشد. لیونل و پدرش به بارسلون نقل مکان کردند، جایی که او در آکادمی جوانان باشگاه ثبت نام کرد.

بارسلونا

لیونل مسی به زودی توانست در ترکیب تیم دوم بارسلونا جایگاه ثابتی به دست آورد. در آن فصل وی رکورد جالبی برجای گذاشت؛ یعنی میانگین بیش از یک گل در هر بازی.

مسی در آن فصل توانست در ۳۰ بازی ۳۷ گل به ثمر برساند. لیونل مسی در اکتبر ۲۰۰۴ توانست اولین بازی رسمی اش را برای بارسلونا برابر اسپانیول انجام دهد. با این بازی مسی عنوان سومین فوتبالیست جوان تاریخ باشگاه بارسلونا را به خود اختصاص داد.

مسی اولین بازی رسمیش را در ترکیب اصلی بارسلونا در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۳ زمانی که ۱۶ سال داشت در دیداری دوستانه برابر پورتو انجام داد. کمتر از یک سال بعد، در ۱۶ اکتبر ۲۰۰۴ فرانک ریکارد، مسی را در بازی مقابل اسپانیول به میدان فرستاد تا اولین بازیش را در لالیگا انجام دهد؛ در حالی که ۱۷ سال داشت.

لیونل مسی تاکنون سومین بازیکن جوان بارسلونا است که در لالیگا بازی کرده‌است. جوان ترین بازیکنی که در لیگ برای بارسا به میدان رفته‌است بویان کرکیچ است که این رکورد را در سپتامبر ۲۰۰۷ به‌دست آورد.

وقتی لیونل نخستین گل خود را برای بارسلونا در برابر آلباسته در تاریخ ۱ مه ۲۰۰۵ به‌ ثمر رساند، تنها ۱۷ سال داشت و همین هم باعث شد که جوان ترین گلزن تاریخ بارسلونا در لالیگا شود. البته تا زمانی که کرکیچ با گل زدن روی پاس گل مسی در سال ۲۰۰۷ این رکورد را بشکند.

لیونل در ژوئن سال ۲۰۰۴ در بازی دوستانه بین دو تیم فوتبال زیر ۲۰ ساله های آرژانتین و پاراگوئه به میدان رفت و یک سال بعد توانست همراه با تیم زیر ۲۰ ساله های آرژانتین به مقام قهرمانی مسابقات جام جهانی جوانان دست یابد.
لیونل با زدن ۶ گل کفش طلایی مسابقات و توپ طلایی بهترین بازیکن تورنمنت را نیز تصاحب کرد.

تیم ملی آرژانتین

Messi vs Nigeria 2018

در سال ۲۰۰۵ خوزه پکرمن، لیونل مسی را به تیم ملی بزرگسالان آرژانتین دعوت کرد. وی اولین بازی اش را برابر مجارستان انجام داد. مسی در دقیقه ۶۳ وارد میدان شد؛ اما به فاصله ۴۰ ثانیه از زمین مسابقه اخراج شد.

پس از این مسابقه، مسی اولین بازی واقعی خود را برای تیم ملی آرژانتین برابر پاراگوئه انجام داد.

لیونل مسی اولین بازی خود را در جام باشگاه های اروپا در تاریخ ۲۷ سپتامبر و در برابر اودینسه انجام داد.
در دسامبر همان سال روزنامه ایتالیایی توتو اسپورت جایزه پسر طلایی ۲۰۰۵ را که به بهترین بازیکن زیر ۲۱ سال اروپا داده می شد، به مسی داد. لیونل توانست بالاتر از وین رونی، لوکاس پودولسکی و کریستیانو رونالدو قرار بگیرد.

جام جهانی ۲۰۱۰

مسی در جام جهانی ۲۰۱۰ برای اولین بار در یک تورنمنت اصلی پیراهن شماره ۱۰ را برای آرژانتین به تن کرد.مسی در بازی سوم مرحله گروهی به عنوان کاپیتان حضور داشت و آرژانتین بازی را ۲–۰ مقابل یونان به سود خود به پایان رساند. وی در این بازی نیز راهگشای آرژانتین بود و در به ثمر رساندن گل ها نقش مهمی ایفا کرد و به عنوان بهترین بازیکن زمین نیز انتخاب شد.

مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴

لیونل در ۷ سپتامبر؛ بیست و هشتمین گل ملی اش را در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ و در بازی مقابل پاراگوئه به ثمر رساند و مقدمات برد ۳–۱ تیمش را فراهم ساخت و آرژانتین در جدول مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ به صدر جدول صعود کرد.

این چهارمین گل او در این مرحله از مسابقات در سال ۲۰۱۴ و در مجموع هشتمین گل او در مسابقات مقدماتی جام جهانی بود و او را سومین گلزن برتر آرژانتین در مسابقات مقدماتی جام جهانی، در دوره های مختلف کرد.

جام جهانی ۲۰۱۴

مسی در سومین بازی تیم، در مرحله گروهی مقابل نیجریه دو بار گلزنی کرد و تعداد گل های خود در رقابت های جام جهانی ۲۰۱۴ را به عدد ۴ رساند. گل دوم مسی و آرژانتین از روی یک ضربه آزاد زده شد و در نهایت آرژانتین بازی را ۳–۲ برد و به عنوان تیم اولِ گروه صعود کرد.

مسی در تمام سه بازی مرحله گروهی آرژانتین، به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد.

ثروت لیونل مسی

مجله فرانس فوتبال در مارس ۲۰۱۰ مسی را با ۳۳ میلیون یورو (۴۵ میلیون دلار) درآمد حاصل از حقوق، پاداش‌ها و درآمدهای غیر فوتبالیِ او در ۱۲ ماه گذشته، در ردیف اول پولدارترین فوتبالیست‌های دنیا، بالاتر از دیوید بکهام و کریستیانو رونالدو قرار داد.

همچنین مجله فوربز در مِی ۲۰۱۴ مسی را با ۶۵ میلیون دلار دستمزد در ۱۲ ماه گذشته، در رده دوم لیستِ پردرآمدترین بازیکنان فوتبال بعد از کریستیانو رونالدو قرار داد.

زندگی شخصی مسی

لیونل مسی مدتی با ماکارنو لموس رابطه عاطفی داشت. گفته می‌شود چند روز بعد از بهبود یافتن مسی از بند مصدومیت و چند روز مانده به جام جهانی ۲۰۰۶ این دختر توسط پدرش به او معرفی شده‌ است. همچنین او رابطه‌ای با مدل آرژانتینی، لوچیانو سالازار داشته‌ است.

لیونل مسی در ژانویه ۲۰۰۹ در برنامه «هت‌تریک بارسا» گفت:«من یک نامزد دارم که در آرژانتین زندگی می‌کند.»
همچنین در کارناوالی در شهر سیتخس بعد از داربی بارسلونا-اسپانیول با دختری به نام آنتونلا روکازو دیده شد؛ که روکازو نیز اهل روزاریو است.

فرزند اول لیونل مسی که او و آنتونلا نامش را تیاگو گذاشته بودند در ۲ نوامبر ۲۰۱۲ به دنیا آمد و مسی برای اولین بار پدر شد.

دومین فرزند مسی در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵ به دنیا آمد که لیونل مسی و نامزدش، نام او را متئو گذاشتند.

مراسم عروسی لیونل مسی و همسرش آنتونلا، با حضور چهره های هنری و ورزشی به ویژه بازیکنان تیم بارسلونا روز ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷ در روزاریو زادگاهش، برگزار شد.

افتخارات لیونل مسی

قهرمانی در رقابت‌های فوتبال زیر بیست سال جهان (۲۰۰۵)
قهرمانی در سوپرجام اروپا (۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸ و ۱۱-۲۰۱۰)
قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا (۰۶-۲۰۰۵،۰۹-۲۰۰۸، ۱۱-۲۰۱۰ و۱۵- ۲۰۱۴)
قهرمانی در لالیگای اسپانیا (۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸، ٬۲۰۱۰-۲۰۰۹، ۱۱-۲۰۱۰، ۲۰۱۲-۲۰۱۳ ، ۱۵-۲۰۱۴ و۲۰۱۵-۱۶)
قهرمانی در سوپر جام اسپانیا (۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸، ۱۰-۲۰۰۹ ، ۱۱-۲۰۱۰ و ۲۰۱۵)
قهرمانی در کوپا دل ری (۰۹-۲۰۰۸، ۱۲- ۲۰۱۱ و ۱۵- ۲۰۱۴)
قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان (۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵)
نایب قهرمانی جام جهانی فوتبال( ۲۰۱۴)
نایب قهرمانی در کوپا آمریکا (۲۰۱۶)

مسی در سال ۲۰۱۴ با کسب چهار عنوانِ بهترین بازیکن زمین، در چهار بازیِ متوالی آرژانتین را به فینال جام جهانی رساند. همچنین مسی جایزۀ توپ طلایی را، به عنوان بهترین بازیکن تورنمنت از آن خود کرد.

لیونل مسی دارنده ی ۵ توپ طلا و ۴ کفش طلا در دوران حرفه ای فوتبال خود تا به امروز است.

مجله اینترنتی تحلیلک

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x