مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
زندگینامه رابرت کخ

زندگینامه رابرت کخ پزشک و باکتری شناس مشهور آلمانی

اولین کار بزرگ رابرت کخ زمانی بود که بیماری سیاه زخم شیوع پیدا کرد و او توانست با ابداع یک نوع ژله به نام ژله ی آگار حرکات باکتری ها را کاهش دهد و بدین وسیله مطالعات روی آن ها را آسان تر کند. او برای کشف علل این بیماری یک سرنگ حاوی عامل سیاه زخم را به یک خرگوش سالم تزریق کرد و مشاهده نمود که باکتری ها در ریه خرگوش تکثیر شدند و او را بیمار کردند، به همین علت رابرت کخ کاری که لویی پاستور نتوانست به سرانجام برساند، یعنی علت و عامل بیماری سل، را کشف کرد.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم با زندگینامه رابرت کخ پزشک مشهور آلمانی آشنا شویم. اولین کار بزرگ رابرت کخ زمانی بود که بیماری سیاه زخم شیوع پیدا کرد و او توانست با ابداع یک نوع ژله به نام ژله آگار حرکات باکتری ها را کاهش دهد و بدین وسیله مطالعات روی آن ها را آسان تر کند. او برای کشف علل این بیماری یک سرنگ حاوی عامل سیاه زخم را به یک خرگوش سالم تزریق کرد و مشاهده کرد که باکتری ها در ریه خرگوش تکثیر شدند و او را بیمار کردند، به همین علت رابرت کخ کاری که لویی پاستور نتوانست به سرانجام برساند، یعنی علت و عامل بیماری سل را کشف کرد.

 

زندگینامه رابرت کُخ 

رابرت کُخ در سال ۱۸۴۳ در شهر هارتز آلمان به دنیا آمد. او پسر یک مهندس معدن و سومین فرزند از یک خانواده ۱۵ نفره بود که توانست در ۵ سالگی با خواندن کلمات یک روزنامه و تکالیف برادر بزرگش و تمرین آن، خواندن و نوشتن را یاد بگیرد و دلیل حیرت همگان شود. عمو و پدر بزرگ او که به علوم زیستی علاقه داشتند او را تشویق می کردند. رابرت کخ در سال ۱۸۵۱در کلوست هال وارد دبیرستان شد و بر خلاف زمان آن روز که زبان لاتین و یونانی آموزش داده می شد او به فرانسه و انگلیسی علاقه داشت که بعداً به او کمک های زیادی کرد.

رابرت کخ در سال ۱۸۶۲ توانست دیپلم خود را بگیرد. در سال ۱۸۶۲ کخ به دانشگاه گوتینگن رفت و پس از این که مدرک MD خود را گرفت برای مطالعات شیمی به مدت شش ماه به برلین مهاجرت کرد. پس از آن در بیمارستان عمومی شهر هامبورگ به عنوان پزشکیار مشغول به کار شد.

وی پس از پایان تحصیلات خود در رشته پزشکی، مطالعات و تحقیقات گسترده ‏ای را درباره علل برخی از بیماری ‏ها هم‏ چون وبا، سل و سیاه زخم آغاز کرد.

زندگینامه رابرت کخ

رابرت کُخ پس از تکمیل روش کشتِ میکروب‏ ها، آن ‏ها را به وسیله رنگ کردن در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد و پی برد که باسیل ‏های بسیار کوچکی در خون گوسفند یا حیوان مریض وجود دارد. کخ عاقبت توانست با پرورش و نگهداری این باسیل، نظریه خویش را اثبات کرده و سرم این مرض را بسازد. این عمل باعث شد که از تلفات بیش از حد احشام جلوگیری شود.

رابرت کخ در سال ۱۸۸۰ به عضویت شورای سلطنتی بهداشت برلین انتخاب شد و از آن پس تحقیقات خود را برای کشف میکروب سل که از دیرباز به طاعون سفید مشهور بود، آغاز کرد. این مطالعات در نهایت منجر به کشف میکروب سل در ۲۴ مارس ۱۸۸۲ شد و رابرت کخ پس از چندی اعلام کرد که می ‏توان همه جانداران را در اثر تلقیح این سرم از امراض مختلف مصون داشت.

در سال ۱۹۰۵ رابرت کخ به دلیل تلاش در راه گسترش علم و کشف باسیل سل، موفق به اخذ جایزه نوبل پزشکی شد و دانشمندان زمان، پس از تایید نظرات او، وی را در شمار بزرگ‏ترین مکتشفین قرار دادند.

رابرت کُخ بدون شک بعد از لویی پاستور، بزرگ‏ترین میکروب شناس دنیا است و خدمات ارزنده او در راه گسترش علم، هیچ ‏گاه از یادها نخواهد رفت.

Group picture

رابرت کخ سفرهای زیادی به آفریقا برای تحقیق درباره مرض خواب، مالاریا و طاعون انجام داد و دریافت که مرض خواب که هزاران آفریقایى را به کام مرگ کشانده بود، در اثر نیش پشه ‏ای به نام تسه تسه است.

به تدریج رابرت کخ در اثر فعالیت زیاد و ناراحتی ‏های ناشی از آن، مریض و ضعیف شد، تا این‏که کاشف سل که خود نجات دهنده جان میلیون ‏ها انسان بود در ۲۷ مه ۱۹۱۰م در ۶۷ سالگی بر اثر مرض سل درگذشت.

امیدواریم از مطالعه زندگینامه رابرت کخ لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x