مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
دایی جان ناپلئون

زندگینامه غلامحسین نقشینه بازیگر نقش دایی جان ناپلئون

غلامحسین نقشینه متولد سال 1282 در تهران بود، یا آن‌طور که خودش دوست داشت بگوید، درست سه ماه قبل از آن‌که کلنل لیاخوف به فرمان محمدعلی شاه قاجار مجلس را به توپ ببندد، به دنیا آمده بود.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم با زندگینامه غلامحسین نقشینه بازیگر نقش دایی جان ناپلئون آشنا شویم.

 

زندگینامه غلامحسین نقشینه

غلامحسین نقشینه
دایی جان ناپلئون

غلامحسین نقشینه در سال ۱۲۸۲ در تهران به دنیا آمد. او تحصبلات خود را در هنرستان هنرپیشگی تهران سپری کرد و فارغ التحصیل اولین دوره هنرستان هنرپیشگی تهران در سال ۱۳۱۸ شد.

غلامحسین نقشینه فعالیت هنری را از سال ۱۲۹۷ با بازی در تئاترهای گروه کمدی ایران در سالن گراند هتل آغاز کرد و بعدتر در تئاتر دهقان و سپس در تئاتر تهران ادامه داد.

تعدادی از نمایش های غلامحسین نقشینه عبارتند از: «دلدادگان»، «غیاث خشتمال»، «شب در حرم ناصرالدین شاه»، «لج و لجبازی»، «نادر و ستاره»، «شاه عباس و جنگ دربند»، «دروغگو و دروغ پرداز»، «بنگاه عشق»، «جنگ زن و شوهر»، «رسوایی»، «قمار»، «انتقام ارواح»، «دختر نابینا»، «بیژن و منیژه»، «نادرشاه و جنگ کرنال»، «رستم و سهراب»، «عاشق عاریه»، «اشک شیطان»، «داستان دو زن»، «جنگ یازده رخ»، «همه برای پول»، «ریش تراش اشبیلیه»، «حاج عبدالشکم»، «نامزدمون رو شناختیم»، «مونتسرا»، «عشق و صفا و مهر و وفا»، «لیلی و مجنون»، «فاجعه رمضان»، «گل و بلبل»، «افسانه شب های زمستان»، «زن مجهول»، «دایی جان قلابی یا فاحشه بیگناه»، «خیر و شر»، «انقلاب مشروطیت ایران»، «محاکمه ماری دوگان»، «قتل در تماشاخانه»، «پذیرایی گرم»، «مهرگیاه»، «زنان فاضله»، «هردمبیل»، «ببر گراز دندان»، «آن روز گرم دراز»، «عشاق و بقیه غریبه ها».

غلامحسین نقشینه فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۳۲ با کارگردانی و بازیگری فیلم «میهن پرست» آغاز کرد.

 

غلامحسین نقشینه و نقش دایی جان ناپلئون

دایی جان ناپلئون

در آن دوران انتخاب نقشینه برای نقش اصلی سریال دایی جان ناپلئون بزرگ‌ترین ریسک تقوایی، کارگردان این سریال بود و اگر تعهد تلویزیون در آزاد گذاشتن کامل او در میان نبود، احتمالا با مخالفت جدی آن‌ها رو به‌ رو می‌شد. ترجیح تلویزیون انتخاب بازیگری معروف و آزمون پس داده بود؛ اما به‌ هرحال از سر اجبار با انتخاب تقوایی کنار آمدند.

حاصل کار چیزی بود که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد. غلامحسین نقشینه در نقش دایی‌جان ناپلئون درخشید. ترکیب متناقض انضباط نظامی، سادگی که بی‌شباهت به شیزوفرنیا نبود و تدریجا به جنونی تمام‌ عیار تبدیل می‌شد و البته رفتارهای اغراق‌آمیز برای شبیه‌تر شدن به ناپلئون و همه این‌ها در تضاد کامل با اندام نحیف و قامت کوتاه نقشینه، باعث شد نقش دایی‌جان ناپلئون درست شبیه همان تصویری از آب دربیاید که خوانندگان مشتاق کتاب منتظرش بودند. زوج نقشینه و فنی‌زاده در نقش دایی‌جان و خدمتکارش مش‌قاسم هسته مرکزی سریال را تشکیل می‌دادند و چنان با نقش‌هایشان منطبق شده بودند که هنوز هم کسی حتی نمی‌تواند آن دو نقش را بدون این دو تصور کند.

غلامحسین نقشینه تعریف می‌کند که بعد از خواندن یک جلد از فیلمنامه ۱۷ جلدی دایی‌جان ناپلئون «صورت تقوایی را بوسیدم و به او گفتم این‌ها فیلمنامه نیستند؛ شاهکارند».

نقشینه در خردادماه سال ۱۳۴۱ با سمت معاون مدیرکل امور مخابرات سازمان برنامه و بودجه بازنشسته شد. وی پس از ۲۲ سال دوری از صحنه نمایش، با نمایش «پالتوی آرزوها» به عرصه تئاتر بازگشت.

غلامحسین نقشینه در هجدهم خردادماه ۱۳۷۵ درگذشت.

 

بیشتر بخوانید

معرفی کتاب «دایی جان ناپلئون» نوشته ایرج پزشکزاد

 

امیدواریم از مطالعه زندگینامه غلامحسین نقشینه لذت برده باشید.

مچله اینترنتی تحلیلک

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x