مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

زندگینامه فرانک دارابونت کارگردان فیلم مسیر سبز

فرانک دارابونت، کارگردان، نویسنده سینما و تلویزیون، در آثاری همچون فیلم سینمایی «رستگاری در شاوشنک»، فیلم سینمایی «مسیر سبز» و سریال تلویزیونی «مردگان متحرک» فعالیت داشته است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم زندگینامه فرانک دارابونت کارگردان معروف سینمای هالیوود را بررسی کنیم.

فرانک دارابونت کارگردان، فیلم‌نامه ‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی است که ۳ بار برای جایزه اسکار و ۱ بار برای جایزه گلدن گلوب نامزد شده است. او فیلم‌های رستگاری در شاوشنک، مسیر سبز و مه را کارگردانی کرده که هر سه آن‌ها بر اساس داستان‌هایی از استیون کینگ ساخته شده‌اند. وی در سال ۲۰۱۰ تهیه کنندگی و کارگردانی اولین قسمت از مجموعه تلویزیونی مردگان متحرک برای شبکه تلویزیونی ای ‌ام ‌سی را بر عهده داشت.

معرفی فرانک دارابونت

زندگینامه فرانک دارابونت

فرانک دارابونت در ۲۸ ژانویه سال ۱۹۵۹ در یک اردوگاه پناهندگان در مونتبلیر فرانسه به دنیا آمد. خانواده او از مجارستان بعد از انقلاب ۱۹۵۶ میلادی فرار کرده بودند. در کودکی به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد.

فرانک دارابونت در سن ٢٠ سالگی وارد حوزه فیلم سازی شد. یکی از اولین کارهایش، اقتباسی از داستان کوتاه زن در اتاق از استیون کینگ بود که به فهرست نیمه نهایی برای جایزه اسکار در سال ١٩٨٣ راه یافت.

فیلم های فرانک دارابونت

او اولین فیلم بلندش به نام رستگاری در شاوشنک را نیز در سال ۱۹۹۴ بر اساس داستانی از کینگ ساخت که برای آن نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و شش جایزه دیگر در مراسم اسکار سال ١٩٩۵ شد.

بعد از یک وقفه ۵ ساله، فرانک دارابونت دومین فیلم بلند خود به نام مسیر سبز را که آن نیز بر اساس داستانی از استیون کینگ بود در سال ۱۹۹۹ ساخت. این فیلم، نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.

فیلم های فرانک دارابونت

فیلم بعدی دارابونت شکوه بود که با با بازی جیم کری در ۲۰۰۱ ساخته شد و علاوه بر نقدهای نه چندان مطبوع منتقدان، در باجه فروش هم موفق ظاهر نشد و فقط توانست به اندازه نیمی از هزینه ساخت ٧٢ میلیون دلاری اش فروش داشته باشد.

در ۲۰۰۷ فیلم مه را، این بار بر اساس داستانی ترسناک از کینگ در ژانر وحشت ساخت.

پروژه بعدی دارابونت فارنهایت ۴۵۱ بود که در ۲۰۰۸ عرضه شد.

frank darabont

فیلم های فرانک دارابونت

  • زنده به گور (تلویزیونی)، (۱۹۹۰ میلادی)، کارگردان
  • رستگاری در شاوشنک، (۱۹۹۴ میلادی)، نویسنده و کارگردان
  • مسیر سبز، (۱۹۹۹ میلادی)، نویسنده و تهیه‌کننده
  • شکوه، (۲۰۰۱ میلادی)، کارگردان و تهیه‌کننده
  • مه، (۲۰۰۷ میلادی)، نویسنده و کارگردان
  • فارنهایت ۴۵۱، (۲۰۰۸ میلادی)، نویسنده و کارگردان
  • مردگان متحرک، (۲۰۱۰ میلادی)، نویسنده و کارگردان
  • شهر جنایتکاران (۲۰۱۳ میلادی)، نویسنده و کارگردان

images 2

امیدواریم از مطالعه زندگینامه فرانک دارابونت لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x