مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
میثم تمار / زندگینامه میثم تمار / قاتل میثم تمار

زندگینامه میثم تمار از یاران امیرالمومنین علی (علیه السلام)

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب با زندگینامه میثم تمار از یاران با وفای امیرالمومنین علی علیه السلام آشنا می شویم.

زندگینامه میثم تمار

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب با زندگینامه میثم تمار از یاران با وفای امیرالمومنین علی علیه السلام آشنا می شویم. با ما همراه باشید تا در مورد میثم تمار، قاتل میثم تمار، زندگینامه وی و… اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

طبق منابع تاریخی درباره زندگینامه میثم تمار، وی عجم بوده است. وی غلام زنی از بنی اسد بود که امام علی علیه السلام او را خرید و آزاد کرد.

 

زندگینامه میثم تمار از یاران امیرالمومنین علی علیه السلام

میثم تمار جزو یاران خاص امام علی علیه السلام بود. نقل است که امام علی علیه السلام چگونگی کشته شدن او را برایش پیشگویی کرده بودند:

تو را بعد از من دستگیر می‌کنند و به دار خواهند زد. در روز سوم از بینی و دهان تو خون روان خواهد شد و محاسنت را رنگین خواهد ساخت.

آن گاه امام علیه السلام درختی را که بر اّن میثم را بر دار خواهند کشید به او نشان داد و فرمود: تو در آخرت با من خواهی بود.

میثم تمار در آخرین سال زندگی اش به مدینه و دیدار ام سلمه رفت. در این دیدار از امام حسین علیه السلام سوال پرسید که ام سلمه به ایشان فرمود: بسیار می‌شنیدم که رسول خدا صلی الله علیه و آله سفارش تو را به امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌فرمود. امام حسین علیه السلام نیز تو را بسیار یاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: زندگینامه امام علی علیه السلام

علی علیه السلام

 

قاتل میثم تمار

پس از این دیدار، میثم تمار به کوفه بازگشت و ۱۰ روز قبل از ورود امام حسین علیه السلام به عراق، توسط عبیدالله بن زیاد دستگیر شد، به زندان افتاد و در نهایت همان گونه که امام علی علیه السلام خبر داده و پیش بینی کرده بودند، به شهادت رسید.

عبیدالله بن زیاد به میثم تمار گفت: تو باید از علی علیه السلام برائت بجویی و از او بدگویی کنی… و الا دست و پایت را قطع می‌کنم و تو را به دار می‌آویزم. با این سخن اشک میثم سرازیر شد. ابن زیاد از علت گریه او سؤال کرد. گفت: از قول و عمل تو گریه نمی‌کنم. از شکی که آن روز از خبر مولایم بر من عارض شد گریه می‌کنم.

ابن زیاد پرسید: مگر مولای تو چه گفته؟ سپس میثم جریان را نقل کرد. ابن زیاد گفت دست و پایت را قطع می‌کنم. اما زبانت را باقی می‌گذارم تا دروغ تو و مولایت را آشکار سازم. سپس دست و پای او را قطع کرد و او را بالای دار برد.

او در بالای دار صدا می‌زد؛ ای مردم هر کسی می‌خواهد احادیث علی علیه السلام را بشنود جلو بیاید. مردم جمع شدند. عمرو بن حریث به عبیدالله بن زیاد گفت: می‌ترسم او دل‌های مردم کوفه را دگرگون کند و آن‌ها علیه تو خروج کنند. عبیدالله دستور داد: برو زبانش را قطع کن سپس زبان او را قطع کردند و میثم به شهادت رسید.

میثم تمار / زندگینامه میثم تمار / قاتل میثم تمار
زندگینامه میثم تمار

پیکر میثم تمار تا مدتی پس از شهادتش بر سر دار بود. ابن زیاد برای اهانت‏ بیشتر به او اجازه پایین آوردن پیکرش را نداد.

در نهایت هفت نفر از مسلمانان که این صحنه را نتوانستند تحمل کنند، تصمیم گرفتند که پیکر او را پایین آورده و به خاک بسپارند. آنها برای گمراه کردن مامورانی که مراقب پیکر میثم تمار بودند، نقشه ای کشیدند به این صورت که: شب هنگام در نزدیکی های آن محل، آتش روشن کردند و تعدادی در کنارش ایستادند. نگهبانان برای گرم شدن به طرف آتش آمدند و در این هنگام چند نفر دیگر برای نجات پیکر مقدس میثم‏ تمار اقدام کردند. آن ها پیکر او را در محل برکه آبی که خشک شده بود دفن نمودند.

بیشتر بخوانید: معرفی یاران شهید امام حسین علیه السلام

شهدای کربلا

 

زندگینامه میثم تمار از یاران امیرالمومنین علی علیه السلام

مرقد مظهر جناب میثم تمار در خیابان اصلی کوفه – نجف و در حوالی مسجد کوفه قرار دارد. بر بالای مرقد او گنبدی آبی رنگ قرار داده شده است.

 

 

امیدواریم مطلب زندگینامه میثم تمار از یاران امیرالمومنین علی (علیه السلام) برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x