مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
زندگینامه یوهان سباستین باخ

زندگینامه یوهان سباستیان باخ / معروف ترین و برترین آهنگساز تاریخ

یوهان سباستین باخ برترین آهنگساز و نوازنده تاریخ است. امروزه کمتر کسی پیدا می شود که باخ، معروف ترین و برترین آهنگساز تاریخ را نشناسد. این موسیقیدان و آهنگساز برجسته تاثیر زیادی را بر روی موسیقی کلاسیک جهان داشت به صورتی که سبک جدیدی را در فرهنگ بسیاری از کشورهای جهان ایجاد کرد.

زندگینامه یوهان سباستیان باخ

یوهان سباستیان باخ برترین و معروف ترین آهنگساز و نوازنده تاریخ است. امروزه کمتر کسی پیدا می شود که باخ برترین آهنگساز تاریخ را نشناسد. این موسیقیدان و آهنگساز برجسته تاثیر زیادی بر روی موسیقی کلاسیک جهان داشت به صورتی که سبک جدیدی را در فرهنگ بسیاری از کشورهای جهان ایجاد کرد. باخ کسی بود که حتی نابینایی هم نتوانست سد راه او شود تا از هدف و خواسته خود دست بکشد. یوهان سباستیان باخ با آهنگسازی خود توانست تحولی عظیم در موسیقی و فرهنگ اروپا ایجاد کند.

برای آشنایی با زندگینامه یوهان سباستیان باخ با مجله اینترنتی تحلیلک همراه باشید.

زندگینامه یوهان سباستیان باخ

دوران کودکی و جوانی

یوهان سباستیان باخ در ۲۱ مارس ۱۶۸۵ در آلمان و در یک خانواده موسیقیدان و متوسط متولد شد. پدر وی یوهان امبروسیوس باخ مدیر موسیقیدانان شهر و عموهای او نیز همه موسیقیدان حرفه ای بودند. پدرش به او نوازندگی ویولن و چنگ را آموزش داد و او کم کم به موسیقی معاصر علاقه مند شد.

سباستیان باخ در ده سالگی پدر و مادرش را از دست داد و پس از آن به مدت پنج سال با برادرش زندگی کرد. این دوران یکی از بهترین دوران های زندگی سباستیان باخ بود، چرا که او در این دوران توانست با انواع سازهای موسیقی آشنا و کار کردن با آن ها را یاد بگیرید و بعد از مدتی گروه موسیقی خود را در لونبورگ تشکیل داد.

سباستیان باخ در سال ۱۷۰۳ به تورینگین بازگشت و به عنوان نوازنده در کلیساهای پروتستان مشغول به کار شد.

سباستیان باخ در سنت تُنبال شهرت زیادی را به دست آورد و به عنوان یکی از معروف ترین آهنگسازان کلاسیک شناخته شد. در حقیقت او یک شگفتی در دنیای موسیقی تمام دوران ها بود که کسی تا کنون نتوانسته جای او را بگیرد. ترکیبات باخ شامل صدها کنتاتا، مقدس و سکولار بود. وی موسیقی کلیسای لاتین را سرود. یوهان سباستیان باخ به طور گسترده برای دیگر ارگان ها و سازها صفحه کلید را نوشت و کنسرت هایی را در سرتاسر دنیا اجرا کرد.

زندگینامه یوهان سباستیان باخ
زندگینامه یوهان سباستیان باخ

زندگی شخصی و ازدواج یوهان سباستیان باخ

یوهان سباستیان باخ در سال ۱۷۰۶ با دخترعموی خود “ماریا باربارا باخ” ازدواج کرد و از این ازدواج صاحب ۷ فرزند شد که برخی از آنها در هنگام نوزادی درگذشتند. همسر باخ ماریا در سال ۱۷۲۰ درگذشت. سال بعد، باخ با خواننده ای به نام “آنا مگدالنا ولوکنن” ازدواج کرد. آنها نیز سیزده فرزند داشتند که بیش از نیمی از آنها هم درگذشتند. باخ عشق خود به موسیقی را با فرزندان خود به اشتراک گذاشت. از اولین ازدواج وی ویلهلم فریدمن باخ و کارل فیلیپ امانوئل باخ آهنگساز و نوازنده شدند. یوهان کریستوف فردریش باخ و یوهان کریستین باخ پسران ازدواج دوم او نیز در موسیقی موفقیت های چشمگیری را کسب نمودند.

سباستیان زندگی بسیار ساده ای داشت و بسیاری از مردم عادی حتی او را نمی شناختند و زمانی در میان مردم شناخته شد که آهنگساز دیگری به نام “فلیکس مندلسون” سنت متیو باخ را اجرا کرد.

سال‌های پایانی عمر و درگذشت یوهان سباستیان باخ

در سال ۱۷۴۰ یوهان سباستیان باخ به مشکلات بینایی دچار شد اما با وجود مشکلات بینایی به کار خود ادامه داد. او آنقدر حالش خوب بود که بتواند سفر کند و اجرا داشته باشد و با فردریک کبیر، پادشاه پروس در سال ۱۷۴۷ دیدار کند.

او برای شاه می‌نواخت و ترکیب‌بندی جدیدی را در آن دوران ساخت. پس از بازگشت به لایپزیگ، باخ قطعه را اصلاح کرد و مجموعه‌ای از فوگ ها را به نام “پیشنهاد موزیکال” به فردریک کبیر ارائه کرد.

در سال ۱۷۴۹ باخ شروع به ساخت آهنگی جدید به نام “هنر فوگ” کرد، اما آن را کامل نکرد. او تلاش کرد که با انجام جراحی در سال بعد، بینایی خود را بهبود بخشد، اما این جراحی سبب شد تا او به طور کامل بینایی خود را از دست دهد و کور شود. بعد از آن سال، باخ سکته کرد و در ۲۸ ژوییه ۱۷۵۰ در لایپزیگ درگذشت.

در طول زندگی او، باخ بیشتر به عنوان نوازنده ارگ شناخته می‌شد تا یک آهنگساز. تعداد کمی از آثار او در طول زندگی او منتشر شدند. با این حال، ساخته‌های موسیقی باخ از سوی کسانی چون آمادئوس موتزارت و لودویگ ون بتهوون که پیرو او بودند مورد تحسین قرار گرفت. شهرت باخ در سال ۱۸۲۹ زمانی که آهنگساز آلمانی فلیکس مندلسون با شور و شوق و سنت متی“Passion According to St. Matthew”را دوباره منتشر کرد، به شکل قابل توجهی بیشتر و بیشتر شد.

زندگینامه یوهان سباستیان باخ
زندگینامه یوهان سباستیان باخ

آثار یوهان سباستیان باخ معروف ترین آهنگساز تاریخ

آثار یوهان سباستیان باخ به صورت یک فهرست ولفگانگ اشمایدر در سال ۱۹۵۰ منتشر شد.

آثار باخ در فهرست یاد شده، به‌جای تقسیم‌بندی برحسب زمان تصنیف اثر، برحسب نوع اثر تقسیم‌بندی شده‌اند:

  • ۱ تا ۲۲۴ برای کانتات‌ها،
  • ۲۲۵ تا ۲۴۹ برای آثار آوازی بزرگ،
  • ۲۵۰ تا ۵۲۴ برای کوراله‌ها و آوازهای مقدس،
  • ۵۲۵ تا ۷۷۱ برای آثار ارگ،
  • ۷۷۲ تا ۹۹۴ برای آثار سازهای کلاویه‌ای دیگر،
  • ۹۹۵ تا ۱۰۰۰ برای تصنیفات ساز لوت،
  • ۱۰۰۱ تا ۱۰۴۰ برای آثار موسیقی مجلسی،
  • ۱۰۴۱ تا ۱۰۷۱ برای موسیقی ارکستری،
  • ۱۰۷۲ تا ۱۰۸۰ برای کانن‌ها و فوگ‌ها.

 

امیدواریم که از مطالعه این مقاله نهایت استفاده را برده باشید. اگر درباره زندگینامه یوهان سباستیان باخ مطلبی را می دانید که در این مقاله مطرح نشده،
لطفا با ما و سایر همراهان مجله اینترنتی تحلیلک به اشتراک بگذارید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x